Jen málo zákazníků dnes navštíví čerpací stanici, aby si tam nakoupili potraviny. Pumpy přitom mohou právě prodejem rychloobrátkového zboží zvýšit svůj celkový zisk. O tom, jak přilákat spotřebitele, aby si malé nákupy pořizovali právě na těchto místech, mluvil na dnešním kongresu Čerpačka v Praze Zdeněk Skála, ředitel výzkumu Retail & Shopper společnosti GfK Czech. „Potenciál je dnes v tomto směru stoprocentně nevyužitý,“ myslí si.
Pohonné hmoty si podle průzkumu GfK Czech koupí na čerpacích stanicích 80 procent návštěvníků, ale potraviny jen 58 procent. Lidé podle Zdeňka Skály stále nakupování potravin na pumpách vnímají jen jako doplněk. Spotřebitelé si zde pořizují hlavně občerstvení na cesty (65 procent), dále jídlo na rychlou spotřebu do kanceláře (17 procent) a pak dárky (rovněž 17 procent). Běžný nákup potravin v seznamu na prvních pozicích nefiguruje.
Aby zákazníci začali více nakupovat potraviny právě na pumpě, je nutné podle Zdeňka Skály zpříjemnit vnitřní prostředí, cíleně budovat značku čerpací stanice a získat kvalitní obsluhující personál. Velkou roli ovšem hraje i přizpůsobení sortimentu, aby si na pumpách zákazník mohl pořídit malý nákup domů nebo koupit rychlé jídlo do kanceláře či mimo dům. Předpokladem je změnit současnou nabídku, která se stále orientuje hlavně na rychlé občerstvení pro řidiče. Na pumpách si dnes zákazníci kupují hlavně nealko nápoje (46 procent), teplé nápoje (40 procent), bagety (38 procent) a sladkosti (také 38 procent).
„Na českém trhu dnes prakticky neexistuje konkurence v oblasti convenience, to znamená menší nákupy v příjemném prostředí. Právě v této oblasti mají čerpací stanice velký potenciál,“ konstatoval Zdeněk Skála. Kromě prodeje potravin může čerpací stanice zákazníky přilákat i rozšířením gastrozón a také například nabídnutím léků a výživových doplňků. „To vše pak povede i ke zvýšení tržeb za pohonné hmoty,“ upozornil Zdeněk Skála.
Zákazníci v současnosti nechtějí na čerpačkách nakupovat potraviny i z důvodu vyšších cen. Podle Zdeňka Skály by proto ceny na pumpách měly být vyšší maximálně o deset procent ve srovnání s běžnými obchodními řetězci.
Kongres Čerpačka se koná dnes 11. května 2017 v pražském hotelu Aquapalace Hotel Prague. Kromě odborného programu nabízí i možnost potkat nové obchodní partnery.