
Pokud chce majitel či nájemce čerpací stanice držet krok s aktuálními trendy, musí zmodernizovat interiér, nabízet kvalitní kávu i občerstvení a vyškolit personál tak, aby dokázal příjemně a profesionálně prodávat. „Trendem dneška je zážitkové nakupování. Tomu by se nálada na čerpací stanici měla přizpůsobit,“ zdůraznil v panelové diskusi na kongresu Čerpačka Tomáš Mikšovský, projektový manažer programu rozvoje čerpacích stanic společnosti Convenience.cz.
„Zákazník je dnes stále náročnější. Před deseti lety by mu stačila instantní káva z automatu za deset korun, v současnosti je trend úplně opačný. Hlavně městské čerpací stanice mohou zároveň sloužit i jako dobré kavárny,“ podotkl Lukáš Kopecký, fuel category and pricing manager ve společnosti MOL Česká republika. Čerpací stanice MOL vsadily v nabídce občerstvení právě na kávu. „Ta je hlavní, až pak následují bagety či další pekařské produkty,“ konstatoval.
O tom, že se zásadně mění nároky zákazníka, mluvil i Marek Zouvala, vedoucí odštěpného závodu Benzina, který patří pod koncern Unipetrol RPA: „Pokud se čerpací stanice zákazníkovi nepřizpůsobí, může rovnou zavřít. Konkurence je dnes obrovská.“ Podle Ivy Hanzlové, provozovatelky čerpacích stanic MOL a PR Radotín, chce být zákazník rozmazlovaný a nákup si rád užije. Když mu to pumpa poskytne, bude se tam často vracet.
Účastníci panelové diskuse se shodli, že o tom, zda se čerpací stanice stane pro zákazníky příjemným místem, do velké míry rozhoduje obsluhující personál. „Ten může zvýšit tržby až o jeden milion korun ročně,“ řekl Tomáš Mikšovský. Umění komunikovat se zákazníkem vyzdvihl Vladimír Vacek, vedoucí odboru čerpacích stanic EuroOil: „Personál si vychováváme, aby se uměl dobře chovat a zboží aktivně nabízel.“ O úspěchu čerpací stanice na konkurenčním trhu dále rozhodují interiér a exteriér pumpy, výběr vhodného sortimentu či správné uspořádání nabídky.