
Elektromobilita Skupiny ČEZ, provozovatel nejrozsáhlejší tuzemské sítě veřejných dobíjecích stanic, zprovoznila na začátku října trojici rychlodobíjecích stanic ABB v rámci dobíjecí lokality ve Vestci u pražského dálničního okruhu. Není už tedy třeba, například při přesunu mezi severozápadem republiky a Moravou, zajíždět za nabíjením do města. ČEZ také představil vizi pokračování výstavby infrastruktury.
Ta vzniká i díky evropskému grantu z programu Connecting Europe Facility (CEF). Do konce příštího roku vznikne více než 40 rychlodobíjecích stanic umožňujících většině elektromobilů dobít 80 % kapacity baterií za cca 20-30 minut. Další rychlodobíjecí stanice by již brzy měly začít sloužit veřejnosti např. na dálnici D1 před Brnem, v Liberci, Olomouci, Valašském Meziříčí, atd.
„Robustní síť rychlodobíjecích stanic schopných obsloužit elektromobily všech značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení je zásadní podmínkou pro časově konkurenceschopné cestování mezi městy. Evropský grant z programu CEF pro oblast Doprava nám pomáhá výrazně urychlit výstavbu tohoto typu stanic,“ je přesvědčen Kamil Čermák, generální ředitel společnosti ČEZ ESCO.
„Jsme rádi, že právě stanice ABB jsou součástí nové dobíjecí lokality pro elektromobily v České republice a věříme, že zde prokáží svoji technickou úroveň a vysokou spolehlivost,“ řekla Tanja Vainio, generální ředitelka ABB Česká republika.
V České republice je zhruba 1500 elektromobilů, zájem roste hlavně ve městech
Projekt Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice – řidičům je k dispozici cca 75 stanic, z toho 30 rychlodobíjecích (mapa dobíjecích stanic). Při využívání celé sítě dobíjecích stanic se klienti ČEZ před dobíjením identifikují jedinečnou RFID kartou; již brzy bude spuštěna také možnost jednorázových plateb pro ostatní uživatele.
V České republice je v současnosti registrováno už zhruba 1500 elektromobilů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do všech oblastí týkajících se prodeje a servisu elektromobilů. Odhady dalšího vývoje hovoří v horizontu několika let o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Postupný pád největších bariér (omezená nabídka elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí infrastruktury a malá zákaznická zkušenost) a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro MHD, atd.) by měl znamenat rychlé dosažení podílu 20 % na celkovém prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů v ČR.