Autochemie musí být snadno použitelná

Chemie a automobilismus k sobě neodmyslitelně patří. Nejedná se však pouze o paliva, ale také o motorové oleje a veškeré provozní kapaliny. Zatímco výměna mnoha z nich je spíše otázkou autorizovaného servisu, zejména stav a volbu kapaliny do ostřikovačů si mnozí řidiči řeší sami. Stejně tak své plechové miláčky opečovávají stále se zdokonalující autokosmetikou. Výrobci autokosmetiky a autochemie se kromě ekologie v současné době zaměřují na to, aby byla jejich komunikace směrem k zákazníkovi co nejsrozumitelnější a nejúčinnější.

Roste uživatelský komfort

V maloobchodních baleních k příliš výrazným změnám nedochází a výrobci se spíše soustřeďují na komfort, který by měl produkt poskytovat při jeho aplikaci. Stále více se prosazují jednoduchá a  rychlá řešení. „Pro tuto zimní sezonu nechystáme rozšíření portfolia zimních kapalin do ostřikovačů ani náplní do chladičů. Nicméně k výraznému posunu dojde v uživatelském komfortu. Všechny typy našich kapalin balené v kanystrech po třech a pěti litrech začneme uvádět na trh vybavené nalévací hubicí, která podstatně zjednoduší jejich nalévání. Při použití hubice nejenže nedochází ke klasickému problému s trefením se do hrdla při nalévání z plného kanystru, ale zároveň hubice reguluje proud tak, aby nedocházelo k přelití, a to vzhledem k nižší průchodnosti sítka,“ popisuje Kateřina Pobežalová, marketingová manažerka společnosti AutoMax Group. Dalším cílem, na který se výrobci zaměřují, je na první pohled z etikety rozpoznat, k čemu je výrobek určený, popřípadě jaké jsou jeho přednosti. V oblasti technologií je účelem především zákazníkovi nabídnout výrobek, který bude snadnější pro použití, čímž mu ušetří i čas. Tyto technologické změny samozřejmě kopírují i trendy výrobců aut, kteří stále přinášejí na trh s automobily novinky.

Čeští řidiči o auta pečují. Z kosmetiky se nejvíc nakupují čističe skel (50,9 %). Zdroj: Median, MML-TGI, 17/I – 17/III

Průhledné obaly dávají vyniknout lákavé barevnosti přípravků

Společnost DF Partner se již loni zaměřila na posílení vizuální atraktivnosti své autokosmetické řady v baleních s mechanickým rozprašovačem. Výsledkem jsou transparentní PET obaly v objemech 500 a 750 ml, které rozšiřují linii designu spotřebitelských obalů značky Sheron pro kapaliny do ostřikovačů a chladičů. Právě průhledné PET obaly dávají vyniknout lákavé barevnosti těchto přípravků, jako jsou čističe skel, odstraňovače hmyzu či rozmrazovače oken. „Stěžejním prodejním artiklem naší firmy jsou kapaliny do ostřikovačů značky Sheron. V loňském roce jsme se intenzivně věnovali jejich inovaci, kdy došlo k úpravám receptur s primárním cílem zvýšení mycího účinku. Zapracovali jsme také na vyladění použitých aromat či posílení spotřebitelské ergonomie obalů a naše úsilí bylo v kategorii autokosmetiky oceněno v marketingovém programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka roku 2016. V nadcházející zimní sezoně si tedy motoristé budou moci plně vychutnat příjemnou jízdu s čistým sklem i za mrazivého počasí,“ konstatuje Vít Erben, ředitel obchodu a marketingu firmy FD Partner.

Prémiovost souvisí s touhou po kvalitě

Podobně jako v jiných segmentech i u autokosmetikya kapalin určených pro provozvozidel najdeme zákazníky velmi citlivé na cenu, ale zároveň i typy zákazníků vyžadujících kvalitu a ochotných za ni zaplatit. Na rozdíl od ostatních segmentů je ale u zákazníků prémiové autokosmetiky motivací spíše kvalita a vnímaný užitek než touha vyjádřit svůj společenský status. Prémiové značky proto kupují i lidé, kteří nejsou typicky prémioví zákazníci v jiných segmentech. Nejlepším zákazníkem je pak srdcař, který má své auto jako domácího mazlíčka a chce pro něj jen tu nejlepší kvalitu.

Z dat společnosti Median vyplývá, že čeští řidiči o svá auta čím dál víc pečují. V posledních dvanácti měsících zakoupilo autokosmetiku 19 %, přičemž ještě na jaře tohoto roku nákup autokosmetiky deklarovalo 17‚6 % z nich.

Za ekologii zatím spotřebitelé platit nechtějí

Kromě možnosti produkt co nejjednodušeji použít slyší řada majitelů vozidel na ekologickou nezávadnost. Tento trend se prolíná celým spotřebitelským spektrem a není jen výsadou automobilismu, ale úzce souvisí s rostoucí životní úrovní a snahou po zdravějším životním stylu. „Před lety se na českém území stala naše firma DF Partner prvním výrobcem provozních kapalin ve flexibilních sáčcích. Na výrobu těchto obalů – softpacků – je spotřebováno o 70 procent méně plastového materiálu než na standardně používané plastové kanystry z HDPE. Nejprve jsme do
softpacků plnili směsi do ostřikovačů, v roce 2017 jsme rozjeli i plnění močoviny AdBlue. Použitý sáček není shodný, pro AdBlue se jedná o speciálně navržený design zohledňující specifika a nalévání kapalin AdBlue,“ upozorňuje Vít Erben.

Jak se ovšem shodují někteří producenti, přestože se spotřebitelé o ekologii zajímají, poptávka po vyloženě ekologických produktech v současnosti ještě neexistuje. Někteří z nich dokonce na trh uvádějí produkty v biologicky odbouratelných obalech, která však samozřejmě souvisí s vyšší cenou. Jak se shodují, stále však na straně spotřebitelů není o tyto produkty zásadní zájem, respektive nejsou ochotni vydat za ně více ze svého finančního rozpočtu. Co se však týká kvality, sledují Češi poměr mezi kvalitou a cenou, a pokud jsou přesvědčeni, že kupují kvalitní produkt, chovají se
podle pravidla „nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levné věci“. Samozřejmě existují zákazníci, kteří vyžadují pouze kvalitu, a za tu si rádi připlatí, aniž by příliš řešili další okolnosti, ovšem i takoví, kteří úzkostlivě sledují poměr ceny a kvality. V rámci spotřebitelského rozhodování je zejména při koupi autokosmetiky důležitá vlastní zkušenost či získaná reference, přičemž jsou tyto nákupy zpravidla plánované. Jinak pak funguje rozhodování u provozních kapalin, kde se mnohdy řeší akutnost požadavku. Pokud se řidiči na palubní desce rozsvítí kontrolka, je ochoten
akceptovat i vyšší cenu, aby olej, brzdovou kapalinu či směs do ostřikovačů mohl doplnit a bezpečně pokračovat v jízdě.

Jedničkou jsou kapaliny do ostřikovačů. Zdroj: Median, MML-TGI, 17/I – 17/III

Loajalita souvisí s frekvencí řízení

Pokud majitelé automobilů nemusejí řešit akutní nedostatek některé provozní kapaliny, ale mají ji na svém nákupním seznamu, značná část z nich nehledí pouze na cenu, ale požaduje produkt své již prověřené značky. Všeobecně lze konstatovat, že spotřebitelé, kteří pravidelněji či častěji jezdí vozem, preferují kvalitnější výrobky. Jsou totiž častějšími uživateli, mají již nasbírány zkušenosti a jejich preference se vyhraňují. Pozitivní zkušenosti se následně projevují v opakovaných nákupech shodného zboží. „Pevně věříme, že jako v dalších kategoriích, tak i u provozních kapalin existuje loajalita spotřebitele. Marketingové průzkumy, které máme k dispozici, nám tyto závěry jednoznačně potvrzují. Proto v žádném případě nerezignujeme na marketingovou podporu a na podzim rozjíždíme druhou vlnu letošní marketingové kampaně. Oproti předchozím létům bude mnohem intenzivněji zaměřena na online komunikaci a sociální sítě,“ uzavírá Vít Erben.

Pavel Neumann, Speciál Čerpačka Podzim 2017

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail