
Spolu s větší šíří sortimentu prodávaného v prodejnách na čerpacích stanicích se přizpůsobuje také jejich vnitřní prostor. Ten se zvětšuje, zpřehledňuje, a především zútulňuje. Díky příjemné atmosféře je možné dosáhnout větší zákaznické loajality a zisky generuje také správně zvolené osvětlení. Při vybavování prodejen na čerpacích stanicích se projevuje individualita každého provozovatele, a proto je velmi těžké hovořit o plošném trendu, který by na tomto poli panoval. Všeobecně se při modernizaci stanic prodejní prostor stanice prosvětluje tak, aby byl nejen pro zákazníky přehledný a příjemný, ale i vizuálně dobře kontrolovatelný obsluhou.
Nábytek musí být funkční i designový
Podle obchodního ředitele společnosti Clean4you Jana Krause je v současnosti dbáno zejména na moderní a funkční nábytek a také barevné provedení regálových stání s různými prvky reklamních panelů, a to jak pasivních, tak aktivních. „Téměř každá stanice je také již vybavena kávovým koutkem, který se stal standardem. Kompletní vnitřní vybavení prodejen čerpacích stanic, to znamená regály, prodejní pokladny, nábytek musí být řešen podle propozic dané provozovny, včetně transportních či odpadových kontejnerů,“ popisuje Jan Kraus.
Stejně jako v dalších oblastech retailu se také v prodejnách na čerpacích stanicích projevuje působení na emoce a pohodlí zákazníka. Oproti ostatním retailerům zde více než kde jinde hraje roli impulzní nákup. „Jednoznačným trendem na evropském trhu je rozvoj kategorie food to go (jídlo na cesty), a to nejen u čerpacích stanic. Ačkoliv v České republice známe tyto produkty hlavně z benzinek, v zahraničí je běžné koupit si sendvič či bagetu jako rychlý oběd. Spotřeba těchto produktů celosvětově roste a i prognózy ukazují, že by tomu nemělo být jinak,“ popisuje Zbyněk Husák, ředitel společnosti Eden Europe. Ta nově přichází na trh s produkty Tip2sell určenými právě pro kategorii food to go (jídlo na cestu). „Podařilo se nám vyvinout a patentovat zcela nové řešení, které zajistí permanentní vystavení produktů, jako jsou sendviče, bagety či wrapy, v čelní pozici. Tím se eliminuje potřebná lidská práce. Snahou je zboží prezentovat zákazníkům atraktivněji. Toto řešení navíc přidává prostor mezi produkty, proto je možné jich vystavit více. Výzkumy, které jsme realizovali mezi zákazníky i zaměstnanci, jasně ukazují, že toto vystavení podporuje nákup produktů a zároveň usnadňuje i jejich vystavování. U českých zákazníků dokonce lepší vystavení běžně nepříliš oblíbených produktů zvyšuje jejich zájem o tyto produkty,“ popisuje Zbyněk Husák. Pro další kategorie potravin je pak možné využít produkty SpaceGrid a SpaceDriver. Ty výrazně zvyšují využitelnost prostoru, podporují impulzní nákupy a nabízejí maximální komfort pro nakupující a obsluhu čerpací stanice. Všechny systémy SpaceSolution zlepšují přehlednost doplňování a rotaci zboží podle FIFO (first in, first out – první dovnitř, první ven). Především u čerstvých produktů jsou tyto parametry důležité pro redukci množství procházejícího zboží, lidské práce a zvýšení prodejnosti.

Jednoznačným trendem na evropském trhu je rozvoj kategorie food to go (jídlo na cesty), a to nejen u čerpacích stanic. Na čerpačce je třeba tomuto zboží věnovat pozornost a volit vybavení, které jej udrží čerstvé a atraktivně vypadající.
Rozšiřování zón pro rychloobrátkové zboží
Do budoucna je možné očekávat další rozšiřování nabídky především v segmentu tranzitních či městských čerpacích stanic, popřípadě jejich slučování s některými známějšími obchodními řetězci. Samozřejmě bude vše směřovat ke zvyšování obratu a snižování nákladů na lidskou práci a energie. „Největší vývoj očekáváme ve zmiňované kategorii jídla na cesty, a to především se stále se zrychlujícím životním stylem nejen českých spotřebitelů. Obvyklý teplý oběd či z domu připravená svačina se pro některé zaměstnané spotřebitele stávají luxusem, který si kvůli časovému vytížení nemohou dovolit. A ačkoliv český spotřebitel je k tomu stále trošku skeptický, kategorie food to go představuje rychlou a hodnotnou náhražku obědového menu,“ konstatuje Zbyněk Husák.
Je zřejmé, že v posledních letech dochází k výraznému posílení významu shopů na čerpacích stanicích, stejně jako roste nabídka občerstvení. „To přináší významné rozšiřování těchto zón a rostoucí nabídku rychloobrátkového zboží. Dokonce existují snahy udělat z čerpacích stanic prodejní místo běžných potravin, kdy jim vyčleněná prodejní plocha převyšuje tradiční sortiment autodoplňků,“ přidává se Josef Vala, jednatel firmy Plus Kontakt. Tento trend podle něj můžeme očekávat také do budoucna a bude se mu přizpůsobovat prostor i celkové řešení čerpací stanice. „Odhaduji, že poroste i celková prodejní plocha jednotlivých stanic, především na důležitých dopravních komunikacích,“ dodává Josef Vala.
Zatímco dříve se soustředila pozornost na co největší využití prodejní plochy prodejny, v současnosti je kladen větší důraz na design prodejny a na příjemné a reprezentativní prostředí. „Tyto změny nastávají mimo jiné i v návaznosti na rozšíření nabídky služeb na čerpacích stanicích,“ naznačuje Lenka Šafářová, marketing officer firmy MBG. V budoucnu lze podle ní očekávat, že se budou trendové požadavky na moderní a příjemné prostředí čerpací stanice dále rozvíjet. Také tato firma je provozovatelům schopna nabídnout kompletní vybavení interiérů čerpacích stanic, a to od instalace regálů přes pokladní pulty až po vybavení bistra včetně sezení, osvětlení a vybavení zázemí. „V tomto směru máme více než dvacetileté zkušenosti. Jsme dodavateli významných řetězců čerpacích stanic jak v Česku, tak i v Evropě. Na základě našich zkušeností jsme navíc schopni řešit různé atypické požadavky zákazníků,“ popisuje Lenka Šafářová.

Je zřejmé, že v posledních letech dochází k výraznému posílení významu shopů na čerpacích stanicích, stejně jako roste nabídka občerstvení.
Až o desetinu vyšší zisky díky osvětlení
Relativně nenáročnou investicí, která však slibuje navýšení obratu, je výměna osvětlení. „Většina čerpacích stanic a obchodů má nevyhovující osvětlení. Jeho změna přinese podle našich zkušeností až desetiprocentní zvýšení obratu na prodeji zboží,“ podotýká Martin Fejtek, výkonný ředitel společnosti Feschu Lighting. „Naše novinky se řídí moderními trendy prodeje, jsou energeticky úsporné, a hlavně se stále zvyšuje živostnost těchto technologií. I když jsou vstupní investice vyšší, při dlouhodobém provozu se vrátí,“ dodává. Úspory je pak možné nalézt ve službách specializovaných firem, které mohou svými zkušenostmi a službami ušetřit zákazníkům mnoho času i financí.
Také podle Lenky Bokajové, brand manažerky CZ, SK & HU firmy ZG Lighting Czech Republic, je vnitřní osvětlení shopu stejně tak jako venkovní osvětlení výdejní plochy jedna z nejdůležitějších součástí celkového designu a image čerpací stanice. Důležitým faktem je, že člověk činí až 95 % procent všech svých rozhodnutí podvědomě. „Proto pomocí osvětlení vytváříme na čerpacích stanicích příjemnou atmosféru, kde zákazníci rádi tráví svůj čas. Prodloužením času stráveného v prodejně zvyšujeme pravděpodobnost jejich nákupu, což má v konečném důsledku vliv navýšení objemu prodeje. Přidanou hodnotou například akcentního osvětlení určitých částí prodejního prostoru upoutáváme pozornost zákazníků na konkrétní produkty, které chce prodejna upřednostnit. Na toto téma jsme ve spolupráci s mezinárodními experty v neuromarketingu vypracovali studii, jak osvětlení stimuluje spotřebitelské chování u konkrétních typů lidí. Aplikací této metody jsme výměnou osvětlení na jediné pobočce, která je součástí mezinárodní sítě, reálně zvýšili prodej o deset procent,“ popisuje Lenka Bokajová. V globálním měřítku implementace poznatků studie může přinést neporovnatelně vyšší zisk, než jsou náklady na výměnu osvětlení.
Zdroj: Speciál Čerpačka, Podzim 2017, Pavel Neumann