
Výdejní stojany jsou srdcem každé čerpací stanice. Na mnoha z nich už více než dvě desítky let každodenní provoz zanechává následky v podobě drobných poškození krytů, ale hydraulická část většinou prokazuje vysokou spolehlivost. Při modernizaci čerpačky nastává pravý čas pro rozhodování, zda stojany vyměnit za nové či jen repasovat jejich karoserii.
Výdejní stojan je poměrně složitý a sofistikovaný výrobek, od kterého se požaduje vysoká úroveň provozní spolehlivosti a bezpečnosti. Jedná se o čerpání hořlavin s vysokým stupněm nebezpečí výbuchu a požáru. Jde o zařízení, které je vystaveno mnohdy velmi tvrdým povětrnostním podmínkám i nevybíravému způsobu zacházení ze strany zákazníků. Výdejní stojan je navíc takzvaným schváleným měřidlem, které musí za každého počasí zajistit velmi přesné měření vydávaných pohonných hmot – podle platných norem jen s minimální odchylkou, pouhé 0,5 % pro benzin, naftu a adBlue a 1 % pro LPG.
Vyspělá technologie s vysokou mírou spolehlivosti
Aby výdejní stojan splnil dlouhodobě veškeré požadavky dané normou a obstál i v náročných provozních podmínkách, vyžaduje výroba monobloku čerpadla, vývěvy a zejména měřiče nasazení vyspělých strojírenských technologií a vysokou úroveň kvality výroby. Výsledkem je zařízení na dnešní dobu s velmi dlouhou životností. Výměny O-kroužků v případě netěsností napojení hadic a výdejních pistolí či občasná výměna opotřebených a třepících se řemenic jsou přitom v úrovni provozní údržby.
Ostatně personál čerpačky může délku životnosti výdejních stojanů významně ovlivnit. Musí ale cílevědomě a systematicky věnovat stojanům patřičnou pozornost. Nestarat se jen o jejich čistotu, ale kromě pravidelného denního čištění ještě s měsíční periodicitou monitorovat i stav uvnitř stojanu a při prvních drobných netěsnostech bez prodlení zajistit servis. Příklady dlouhodobého nezájmu personálu o stav stojanů pak kromě zkrácení životnosti přivodí daleko závažnější poruchy, jejichž odstranění je mnohem nákladnější než průběžná prevence. Pracovníci servisních firem mají zásoby historek o vaničkách pod stojany plných po okraj směsí benzinu a nafty.
Přestože čerpací stanice projde v dvacetiletém cyklu jednou či dvěma vlnami modernizace, kdy se zcela vymění vybavení prodejny, původní stojany díky své spolehlivosti dále zůstávají na svém místě. Svoji úlohu bezezbytku plní a jejich výměna nepřinese takové zvýšení prodejů, jež by ekonomicky zdůvodňovaly poměrně vysokou investici na pořízení nových stojanů. Něco jiného ale je, když se pod stojanem opakovaně tvoří úkap, který se opakuje i po servisním zásahu. Pak je již výměna stojanů nevyhnutelná. Každopádně by provozovatelé měli i drobné netěsnosti řešit se servisem a popřípadě s techniky konzultovat výměnu za nové.
S výjimkou velmi vytížených čerpacích stanic nevykazují stojany na českých čerpačkách ani po dvaceti letech provozu závažné poruchové stavy v podobě netěsností či nestability přesnosti měření. Není tedy často důvod je měnit za nové, ačkoliv si již na sebe dávno vydělaly a z hlediska účetního jsou již plně odepsány. Problémem je ale snížení konkurenceschopnosti díky morálnímu zastarání techniky a značně zašlému zevnějšku výdejních stojanů.
Nový kabát přímo od výrobce
Slabým místem výdejních stojanů je jejich karoserie, která po deseti patnácti letech často nese nesmazatelné stopy působení slunce, větru, deště, sněhu a soli v zimě, nešikovnosti či bezohledného zacházení zákazníků. V současnosti probíhá na českých čerpačkách vlna modernizací. Zpravidla dobře a spolehlivě pracující stojany není třeba vyměnit za nové a stačí jen opravit a renovovat jejich karoserii. V toto směru mají skříně stojanů z adamovské produkce jednu velkou výhodu – jsou vyhotoveny z tradiční oceli, kterou lze bez problému znovu nalakovat. U stojanů s použitím plastů či eloxovaného duralu je provedení repase komplikované, ne-li neřešitelné.
Vzhledem k počtu požadavků na renovaci karoserií stojanů přišli technici společnosti Adast Engineering s velmi zajímavým a nápaditým řešením komplexní revitalizace výdejních stojanů bez nutnosti odvážet díly do dílen a po úpravě je zase vozit nazpět. Za tímto účelem pro svůj servisní tým pořídili speciální vybavení umožňující provádět kompletní renovaci karoserie stojanů přímo na čerpačce, a to včetně lakování. Uzavřený miniservis umožňuje provést renovaci stojanů bezpečně, rychle, přitom ve vysoké kvalitě, se standardní zárukou, a to vše jen s minimálním omezením provozu. Komplexní renovace stojanů provedená přímo pracovníky výrobce je zárukou, že stojan v perfektně a profesionálně repasované karoserii zase pojede dalších deset let a nebude svým majitelům dělat z ostudy kabát.
Zdroj: Speciál Čerpačka, Podzim 2017, Jiří Pudil