
V letošním, již patnáctém ročníku soutěže Mastercard Obchodník roku 2017, se již podruhé zařadí oborově i čerpací stanice s prodejnou. Průzkum agentury GfK Czech, jenž proběhl v listopadu letošního roku na reprezentativním vzorku 2 000 respondentů internetové populace ČR metodou online dotazování, ukázal, že kvalita doplňkového prodeje u tzv. benzínek má velký vliv na rozhodování zákazníků, u které z nich natankovat.
Kvalita doplňkového prodeje jako konkurenční výhoda
Průzkum ukázal, že 60 % dotázaných v posledním půlroce nakoupilo zboží v prodejně u čerpací stanice, dvě třetiny z nich nakupovaly v posledním měsíci. „Zajímavé byly odpovědi respondentů na dotaz, zda pro ně prodejna a její nabídka hrají roli při výběru čerpací stanice, u které budou tankovat. Celkem 26 % odpovědělo, že je pro ně vždy nebo často rozhodující právě kvalita doplňkového prodeje. Tento postoj deklaruje dokonce třetina těch, kteří preferují prodejny u čerpacích stanic MOL a Shell. Prodejny na čerpacích stanicích se tak stávají nejen významnými obchodníky, ale také důležitým faktorem v konkurenčním boji husté sítě čerpacích stanic,“ komentoval výsledky průzkumu Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader.
Nákupy domů jsou spíše v režimu „nouzový“
V obchodech u čerpacích stanic dominují nákupy občerstvení během jízdy, ať už je to do auta (77 %), či přímo na místě (47 %). Dále jsou to nápoje a potraviny pro rychlou spotřebu mimo domov, například v práci nebo ve škole (29 %). Nákupy domů jsou spíše ojedinělé, nejčastěji jde o „nouzový nákup“. Nejvíce domů nakupují zákazníci, kteří preferují prodejny u čerpacích stanic Shell.

Graf 1. Vybíráte si čerpací stanici podle prodejny? (N = 1180, nakupující na prodejnách u ČS)
V nepotravinovém zboží vedou cigarety, noviny a časopisy a autodoplňky
Účelu nákupů v prodejnách u čerpacích stanic odpovídá druh zboží, které si zákazníci vybírají. Nejčastěji jsou to teplé i studené nápoje, balené i čerstvé bagety či sendviče, případně sladkosti. Mezi nepotravinovým sortimentem vedou cigarety, noviny či časopisy a autodoplňky. Nejčastějšími zákazníky jsou lidé od 25 do 44 let, jejich podíl se zvyšuje s rostoucím příjmem a počtem členů rodiny. Častěji nakupují muži než ženy (65 % vs. 54 %), což je dáno vyšším počtem mužů za volantem, včetně profesionálů.