logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Rozvoj nových prodejních kanálů je strategií, do které se Billa letos pořádně opřela. Spustila...
  • Kategorie: Pet food Produkt: PrimaCat Classic kapsičky pro kastrované kočky Nové kapsičky...
  • Kategorie: Slané pochutiny Produkt: Pečené a křupavé snacky od slona! Slon Manolo přináší...
  • 30. září zavítal na čerpací stanici Orlen Benzina v pražské ulici Argentinská monopost F1 týmu...

Alkohol na čerpací stanici funguje obvykle jako dárek

23. ledna 2018
Sortiment 0
9098
Alkohol na čerpací stanici funguje obvykle jako dárek

Nákup alkoholu na čerpacích stanicích se řídí rozdílnými pravidly než v jiných prodejních kanálech. Zatímco v super a hypermarketech zákazníci čekají na promoce, benzinka je často posledním místem, kde je cestou k oslavenci možné zakoupit dárek. Tomu odpovídá i ochota utratit za něj víc peněz.

Přečtěte si také
Alkoholické nápoje: Jägermeister 0,1l

Tuzemák, vodka, hořký bylinný likér a whisky

Z dat společnosti Nielsen vyplývá, že mezi nejčastěji nakupované lihoviny v České republice patří v prodejnách s potravinami (bez Makra) tuzemák, vodka, hořký bylinný likér a whisky. Přestože prodejny u čerpacích stanic vykazují jistá specifika, velmi podobné preference u nich potvrzuje také Ondřej Medřický, category manager společnosti Stock Plzeň – Božkov: „Pro osobní spotřebu si zákazník nejčastěji vybírá lokální výrobky. Nejoblíbenější kategorie jsou rumy a tuzemáky, vodky a hořkobylinné likéry.“

Přečtěte si také
7 z 10 zákazníků na cestách si dopřeje kávu na čerpačce, vyhrává espresso

Nákup tvrdého alkoholu na českém trhu je ve značné míře ovlivněn promocemi, přičemž se lihoviny umísťují mezi nejvíce promovanými kategoriemi. „Například tuzemských rumů nebo vodek se v promoci prodá téměř osmdesát procent veškerého objemu,“ říká Jakub Špika, group account manager společnosti Nielsen. Prodej na čerpacích stanicích je však založen na jiném principu. Alkohol se zde nejčastěji nakupuje jako dárek a čerpací stanice obyčejně představuje poslední možnost, kde je možné jej pořídit.

Alkohol na čerpací stanici

Na čerpacích stanicích se dobře prodávají menší objemy – placatky či miniatury. 41,9 % respondentů uvádí, že v posledních 12 měsících zakoupili tvrdý alkohol pro svou domácí konzumaci. Zdroj: Median, MML – TGI, 16/II–16/III

Vyšší cenu zákazníci akceptují, lahev může být až o sto padesát korun dražší

Díky výše zmíněným důvodům nejsou zákazníci při nákupu alkoholu v prodejnách u čerpacích stanic citliví na cenu tolik jako v případě jiných prodejních kanálů. „Obecně platí, že zákazník čerpací stanice na cenu tolik nehledí, přestože jsou lihoviny v rámci FMCG jedna z nejcitlivějších kategorií. Ceny lihovin na čerpacích stanicích by tedy měly být jakýmsi kompromisem,“ naznačuje Ondřej Medřický. Jestliže je sušenka na čerpací stanici dražší o deset až patnáct korun, měla by lahev alkoholu být oproti běžným obchodům dražší o sto až sto padesát korun. „Typickým impulsem ke koupi je samozřejmě rychlý způsob, jak během cesty koupit dárek, a to ani levný, ale ani dražší než zhruba pět set korun. Pro majitele benzinek není primárním byznysem prodej v shopu – ten je pouze doplňkovou službou. Této skutečnosti odpovídají i výrazně vyšší marže a prodejní ceny. Na to jsou ovšem také spotřebitelé ve většině případů připraveni a cenu akceptují,“ konstatuje Jiří Štesl, výkonný a obchodní ředitel společnosti St. Nicolaus – trade CZ.

Dobře se prodávají malé objemy, placatky a miniatury 

Co se týká balení, mělo by odrážet důvod nákupu. „Uvážíme-li, že v tomto případě prodáváme zákazníkům, kteří jednoduše nestíhají nakoupit jinde, mělo by jít o standardní balení prémiových produktů, případně dárková balení,“ míní Miroslav Motyčka, marketingový ředitel firmy Rudolf Jelínek. Z hlediska velikosti balení si pak na benzinových stanicích dobře vedou ta malá. „Podle našich zkušeností jsou nejprodávanějšími lihovinami na benzinkách lihoviny s nejmenším objemem, takzvané placatky nebo miniaturky, říkejme jim v tomto případě podle formy nákupu a konzumace cestovní balení. Samozřejmě tím nemám na mysli konzumaci během cesty. V případech, kde benzinová stanice slouží lokálně jako konkurenční večerka, pak dokáží být zajímavé prodeje i tradičních ambaláží, tedy půllitrová a větší,“ hodnotí Jiří Štesl.

Pavel Neumann

Související články:

7 z 10 zákazníků na cestách si dopřeje kávu na čerpačce, vyhrává espresso Alkoholické nápoje: Jägermeister 0,1l

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.9k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.9k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.6k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.2k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.8k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Panelová diskuse Fit for 55: Bude na každé čerpačce povinná dobíječka?

Pusťte si zvukový záznam panelové diskuse, která zazněla na 11. kongresu Čerpačka. Odborníci hovořili o direktivě Fit for 55 a jejím dopadu na automobilový průmysl a zákazníky. Co vás v diskusi čeká: Co nám říká direktiva Fit for 55 aneb jaké jsou evropské požadavky na auta a pohonné hmoty? Dočkáme se nové generace spalovacích motorů? […]

Video: Na Šafránce „načerpáte“ palivo i zdravé a regionální potraviny

Čerpací stanice Šafránka Rudná vsadila ve svém obchodě na domácí dobroty a regionální produkty. 

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required