Potřeba odlišit se od konkureční nabídky vede mnohé čerpací stanice k zásadní debatě o tom, jak to prakticky udělat. Podle loňské studie GfK Petrol Station FMCG Shopping jsou zákazníci s celkovou nabídkou v prodejnách spokojeni, některým z nich ale chybí třeba nabídka čerstvého ovoce a zeleniny. Od nákupu je také odrazuje fakt, že vnímají většinu potravin nabízených na čerpačkách za nezdravé. A právě to chtějí provozovatelé čerpaček změnit.
V předchozích letech se tak na trhu rozvinuly dvě zajímavé spolupráce – Shell se pustil do pilotního provozu se značkou Fruitisimo, Benzina si v loňském roce otestovala na čerpačce na Jižní spojce v Praze Ugo Freshbar, který kromě fresh džusů nabízí rovněž lehká jídla – polévky, wrapy a zdravé svačiny. Benzina se pak v závěru roku v rámci svého nového konceptu Stop Café 2.0. pustila do vlastní výroby freshů a zdravého občerstvení na čerpačkách, kde je nový koncept upgradován.
Čistě přírodní palivo pro všechna roční období
Drobné občerstvení včetně fresh nápojů přináší čerpačce dodatečný obrat a zákazníkům volbu. Zdravý životní styl se zkrátka rozjel i na čerpačkách. Fresh bar Fruitisimo běžel v pilotních provozu ve Všechlapech na D1 směrem na Brno. Fresh bar nabízí čerstvé ovocné a zeleninové šťávy i vitaminové koktejly. Nabídka je pravidelně obohacována sezonními specialitami. Konceptu se daří a tak se rozšířil už na čtyři čerpačky. „V současné době máme v provozu na benzinkách Shell čtyři bary,“ potvrzuje Michal Příhoda, managing director společnosti Fruitisimo Group. Jedná se o čerpací stanice v Popůvkách, Příšovicích, Rozvadově a ve zmíněných Všechlapech. Podle Michala Příhody se Fruitissimo zaměřuje na spolupráci se Shellem exkluzivně a nemá plány pro obsazení jiných sítí. Na Slovensku ale třeba Shell spolupracuje na fresh barech s Ugem. Dosavadní provoz hodnotí Michal Příhoda pozitivně, trend zdravého životního stylu a poptávky po zdravém občerstvení na cestách je zkrátka znát.
„Od začátku, co jsme fresh bar otevřeli, zaznamenáváme pozitivní ohlas od zákazníků čerpacích stanic a celkové výsledky z barů mají progresivní tendenci. Za neúspěch se de facto nedá označit nic,“ přibližuje výsledky spolupráce Michal Příhoda. Jediný problém, se kterým nejčastěji bojuje, je personál. „Snažíme se každému vytvořit odpovídající a příjemné pracovní podmínky, někdy nás ale přístup ze strany personálu nemile překvapí,“ říká Michal Příhoda a souhlasit s ním bude zřejmě nejeden obchodník.
Zákazníci ale koncept vnímají dobře a Michal Příhoda je přesvědčen, že se zákazníci čerpaček budou v budoucnu rozhodovat o tom, kde natankují i podle toho, jaké další služby, včetně těch v gastro oblasti, čerpačka nabídne. Nejprodávanějším fresh nápojem je Stress Killer, který patří k nejoblíbenějším variantám Fruitisimo i na klasických barech mimo čerpací stanice. O vyváženou chuť se v nápoji starají pomeranče, jablka, borůvky a jahody, tedy porce vitamínu C a antioxidantů pro minimalizaci stresu.
Budoucnost mohou nabídnout mini-formáty
Ne každá čerpací stanice si může dovolit fresh bar tak, jako tomu je u těch dálničních s vysokou průjezdností. V budoucnu by tak mohl vzniknout menší formát fresh baru, který by mohly využít i nezávislé a menší čerpací stanice a také lokality, kde je právě zmiňovaná průjezdnost nižší.