
Jaký sortiment by na čerpací stanici neměl chybět? Kdy se vyplatí zařadit do prodeje i produkty, které se obvykle v tomto prodejním kanále neprodávají? Proč je opravdu nutné znát velmi dobře zákazníka? A jakou roli hraje u provozních kapalin vůně či barva?
V sortimentu provozních kapalin by neměly celoročně chybět především chladicí kapaliny, destilovaná voda, brzdové kapaliny a stále používanější AdBlue pro dieselové motory. „Samozřejmostí jsou hlavně náplně do ostřikovačů, kde se sortiment mění dle ročního období. Určit termín záměny zimních ostřikovačů v sortimentu čerpací stanice se velice špatně odhaduje, a proto máme připravenu na jaro a podzim tzv. Carlson přechodovou směs do ostřikovačů do minus pěti stupňů,“ říká Marcel Vokoun, senior manažer nezávislého trhu a čerpacích stanic společnosti Filson. Ta si pro letošní rok připravila do nabídky Carlson AdBlue v menším balení, vhodném i pro osobní vozy. Nabízí ho v současné době ve čtyřech objemech – 1L, 5L, 10L a 20L. „Je to reakce na zvýšený provoz vozidel vybavených filtrem pevných částic a splňujících emisních norem Euro 5 a Euro 6,“ dodává Marcel Vokoun.
Venkovní umístění je vhodné do boxu či na paletu
Kromě standardního vystavení produktů v regálech k tomu určených v interiéru shopu se doporučuje ještě druhotné vystavení ve venkovním prostoru čerpací stanice, na které jsou zákazníci zvyklí. „V sezoně se to týká hlavně zimních ostřikovačů, kdy se oblíbené boxy, posilují zbožím na paletě,“ vysvětluje Marcel Vokoun. Ve většině případů se jedná o impulzivní prodej, takže toto zboží musí být hezky na očích. Uvnitř shopu pak můžete upozornit na probíhající akce.
Vůně i barvy hrají důležitou roli
Důležitou roli v prodejnosti hrají také vůně i barva. Podle Marcela Vokouna vede u směsí do ostřikovačů barva modrá u zimních směsí a žlutá u letních. Mezi oblíbené vůně pak patří citrón, limeta, mandarinka a meruňka. Ty společnost používá u standardní řady letních směsí do ostřikovačů Carlson. U novější řady Carlson NANO letní směsi do ostřikovačů je ale použit parfém Aqua.
Společnost AutoMax Group si pro letošní sezónu připravila nové letní vody do ostřikovačů značky Coyote. „Jako první na zdejším trhu přicházíme s čirou kapalinou do ostřikovačů bez přidaných zbytečných barviv, která se osvědčila již na různých evropských trzích,“ říká Tomáš Polreich, brand manager značky Coyote. Dostupná je ve vůních kiwi –meloun a jablko. Vůně totiž hraje při koupi klíčovou roli: „Vodu, která mírně řečeno zákazníkovi nevoní, si již nikdy nekoupí,“ upozorňuje Tomáš Polreich. Společnost AutoMax Group si nové vůně testuje pomocí interních i externích průzkumů.
Klesá zájem o univerzální vody do ostřikovačů
V posledních letech také ovlivňuje trh rozmarné počasí. Za poslední roky, kdy přechází zima rovnou do léta a přechody počasí jsou opravdu rychlé, není až tak velký zájem o univerzální vody do ostřikovačů. Také se u nás moc neosvědčily koncentráty. Co se zimní sezony týče, nejprodejnější je podle Tomáše Polreicha voda do minus dvaceti v třílitrovém balení.
Konečná skladba nabídky závisí také na poloze čerpací stanice a na zákaznících, kteří ji navštěvují. Některé čerpačky tak mohou do nabídky zahrnout kromě celé řady provozních kapalin i speciální provozní kapaliny či některé typy olejů pro zahrádkářskou techniku.
Sortiment čerpací stanice skládejte především podle potřeb vašich zákazníků. Pokud se vaše benzinka nachází na venkově či v rekreační oblasti, je vhodné zařadit do nabídky i provozní kapaliny a některé typy olejů pro zahrádkářskou techniku.