Zákazník je stále náročnější a na čerpací stanici už mu nestačí jen natankovat palivo a jet dál. Mnohdy si chce chvilku odpočinout, dát si kávu a ke kávě „něco na zub“. Ke sladkému občerstvení, které je na benzinkách „IN“ patří donuty, muffiny či minikoblížky. „Jako doplněk ke kávě jsou rychle dostupné a pro obsluhu a minimalizují riziko odpisů,“ říká Jan Gerlický, key account manager společnosti La Lorraine Bakery Group, která čerpací stanice zásobuje pekařským sortimentem.
Z dat studie GfK Petrol Station FMCG Shopping (2017), která se zaměřila na sortiment prodejen na čerpacích stanicích, vyplývá, že jejich návštěvníci nejčastěji nakupují studené balené nealkoholické nápoje (46 % z těch, kteří prodejny na čerpacích stanicích navštěvují), bagety (38 % návštěvníků), sladkosti (38 % návštěvníků) nebo teplou čerstvou kávu (35 % návštěvníků). Občerstvení, ať už slané či sladké je tedy i pro menší pumpu způsob, jak nabídnout zákazníkům zase o trochu víc.
Sortiment pečiva by neměl chybět na žádné čerpací stanici, jak jej vybrat a optimalizovat? Jaké jsou vaše zkušenosti s různě velkými pumpami?
Doporučení vždy bere v potaz lokalitu, skladbu zákazníků a potenciál denních prodejů. Přes naše produktové specialisty – profesionální kuchaře – dokážeme poradit se sestavením optimálního a efektivního menu přímo na míru konkrétní čerpací stanici. Menší čerpačky si vystačí i se sortimentem, kde je jednoduchá manipulace a není nutné pečivo dopékat. Tak třeba kvalitní Hot Dog připraví obsluha do jedné minuty od objednávky a nemusíte se dopředu obávat, že zboží, na rozdíl od předpřipravených obložených sendvičů, na pultech za čas okorá. Donuty, muffiny, minikoblížky ke kávě – ty jsou také velice rychle dostupné pro obsluhu a minimalizují riziko odpisů. Větší čerpací stanice samozřejmě mohou díky obrátkovosti využít širší nabídku produktů. Velké čerpací stanice se dnes již nebojí připravovat i složitější receptury, jako jsou hamburgery nebo dezerty připravované z našich croissantů, donutů bez polevy či tartaletek, které slouží v tomto případě jako polotovary pro unikátní dezert každého prodejního místa. Vždy však je třeba mít na paměti efektivitu.
Jaké zázemí musí čerpací stanice mít, aby mohla vaše produkty nabízet zákazníkům?
Co se týká zázemí, je obecně především důležité bedlivě hlídat hygienické podmínky a dodržování HACCP. Náš sortiment dodáváme v mraženém stavu, takže nutností pro zachování teplotního řetězce je kvalitní mrazák v místě prodeje. V případě dopékání pečiva a přípravy např. sendvičů preferujeme přípravu přímo na prodejně, kdy spotřebitel má jistotu, že vše je připraveno na místě a není třeba před ním nic skrývat. Technologicky je třeba horkovzdušné pece, kde je na trhu velmi široká nabídka již od velikostí běžné vestavné trouby do domácnosti. Pro přípravu hotdogů, zapékaných sendvičů lze vybírat z široké nabídky rollerů, nebo kontaktních grilů. Našim zákazníkům na základě dohody tyto technologie můžeme i zapůjčit. Snažíme se nabídnout ucelený koncept služeb od konzultací, dodávek pečiva i doplňkového nepekařského sortimentu po zapůjčení výrobních a prodejních zařízení a pravidelný servis našich regionalnych zástupců.
Které z vašich produktů (sladké x slané) jsou na čerpacích stanicích nejlépe, řekněme univerzálně, prodejné?
Objemově nejvýznamnější jsou zatím klasické nosiče náplní jako jsou například Francouzská bageta, Croissant a Kornbageta s tradičními náplněmi, jako jsou šunka, sýr, vepřová pečeně, smažené řízečky a podobně. Zákazníci začínají ovšem velice pozitivně vnímat i méně obvyklé pečivo jako např. středomořský Flaguette, galicijská Barra Gallega, či různé variace italské ciabatty s náplněmi odpovídající charakteru původu pečiva. Ve sladkém pečivu je fenoménem posledních dvou let nabídka donutů. Jednoduchá manipulace bez potřeby dozpeku, vysoká variabilita polev a posypů a možnost mít tematicky laděné limitované edice např. na Den Sv. Valentýna, velikonoce, vánoce, atd. je pro zákazníky čím dál zajímavější.
Co je podle vás pro úspěšnou spolupráci v nabídce pečiva v rámci gastro nabídky na čerpacích stanicích klíčové?
Pro každého koncového spotřebitele je důležité, jak výrobek na pultech vypadá. Sestavení efektivního sortimentu, kvalita dodržování nastavených postupů při výrobě jakéhokoliv výrobku, dodržování hygieny, přesně stanovených receptur a identická kvalita udržitelná v dlouhodobém horizontu jsou klíčovými oblastmi, které rozhodují o úspěšných, nebo neúspěšných výsledcích prodejů.
Více informací a dat o gastro nabídce na čerpacích stanicích přináší Speciál Čerpačka.
(JH)