
Ideální vnitřní vybavení čerpacích stanic by mělo vycházet z dispozičního řešení na základě marketingové analýzy. Trendem jsou individuální koncepty sítí čerpacích stanic s maximálním využití modularity. Stavebnicové koncepty doplněné o prvky vyrobené na míru umožní maximálně přizpůsobit prodejní prostor velikosti obslužné budovy a samozřejmě i její lokalizaci většinové klientele.
Základním stavebním kamenem dobré čerpací stanice je správné řešení prostorového uspořádání prodejny. Jestliže při jejím budování bylo myšleno na vnitřní uspořádání, potom je snadné vytvořit nákupní prostředí, se kterým by byl zákazník spokojen a rád by se do něj vracel. Trendy minulých let jsou dávno pryč a standardní regály sloužící pouze k uložení zboží už nestačí. Používají se regály s méně hlubokými policemi, které poskytnou možnost udržovat nabídku lákavou, a přitom čerpací stanici umožňují optimalizovat zásoby. Nabízejí zákazníkům snadný přehled o vystaveném zboží. V určitých kategoriích, jako například vinotéka, kávový kout, pokladní zóna či posezení, se uplatňují řešení na míru.
Jednotlivě části obchodu by měly být uzpůsobeny tak, aby nabídly maximální přehled o vystaveném sortimentu, a to zejména v impulsní zóně. Moderní obchod čerpací stanice je živý organismus a je zapotřebí počítat s možností budoucích úprav a změn. V řadě kategorií je potřeba myslet na to, že prakticky celá nabídka se může měnit každou sezonu, což je příklad autopotřeb či zimní a letní nabídky zboží. Trendem moderního obchodu dneška je zážitkové nakupování, proto prostředí musí přinášet nové inspirativní zážitky z nakupování i tam, kde by to dříve nikdo nečekal. Například společnost OMV v posledním roce zásadně zrekonstruovala část svých čerpacích stanic. Trendy, které vycítí zákazníci při návštěvě jejich „nových“ čerpacích stanic, lze rozdělit do dvou kategorií. První z nich je pohodlí, které se promítá v zázemí pro odpočinek na cestách, a nové Viva shopy s inovovaným sortimentem. Tím druhým je to, že čerpací stanice se stávají místem, kde může řidič nebo celá rodina strávit během pauzy na cestě příjemný čas. Nový interiér je navržen s ohledem na vzdušnost, prostor a komfort.
„Nábytek do každé provozovny navrhujeme tak, že kombinujeme ověřené produkty, jako jsou například regály od dodavatelů, s vybavením, které si navrhujeme a vyrábíme na míru. Jde o pokladní zóny, dřevěné obložení regálů i chladicích technologií, sezení i samoobslužné úseky, jako jsou na čerpačkách například samoobslužné kávové koutky,“ říká Edita Klembasová, marketingová specialistka, Feschu Lighting & Design.
Trendem je individuální design
Pokladní zóna je středobodem prodejního prostoru. Je to nejviditelnější prvek interiéru každé čerpací stanice, a proto je při plánování vhodné věnovat jí velkou pozornost. „Ideální jsou modulární systémy, které nabízejí větší množství jednotlivých modulů, které lze jednoduše kombinovat. Tímto je jednodušší přizpůsobit se prostorům čerpacích stanic. Velmi vhodné je zapojit systémy, které nabízejí individuální využití a nastavení každé výstavní plochy tak, aby odpovídala prostoru i vystavenému zboží. Prodejna nemůže být přeplněna regály ani zbožím, regálový systém musí umožnit zákazníkům dobře se orientovat v nabídce – výhodnější jsou nízké systémy, které provzdušňují interiér,“ poukazuje na vnitřní uspořádání stanic Edita Klembasová, marketingová specialistka společnosti Feschu Lighting & Design.
Design nábytku na pumpách hraje velmi důležitou roli, což tvrdí i Radovan Koláčný, projektový manažer společnosti CR Design: „V současné době jsou trendy oproti předchozím létům samozřejmě jiné. Změnila se prezentace a tím i užitné řešení. Měnící se design je důsledkem využití rozšiřujícího se okruhu materiálů a stejně tak dostupných technologií.“ Například regálový systém pure tech od společnosti Wanzl má filigránový design, všechny přednosti drátěného regálu s obrovskou nosností a přitom figuruje v cenové třídě plechových regálů. „Jednotliví zákazníci se opravdu snaží individuálním designem odlišit od konkurence. Laminovanou dřevotřískovou desku dnes často nahrazují lamináty a kompaktní desky a do obliby přichází přírodní masiv,“ říká Marek Dressler, jednatel společnosti Plus Kontakt. V regálech se kromě designu musí klást důraz také na udržení funkčnosti.
Regál by měl být přehledný a kategorizovaný
Regály by měly umožňovat sestavení transparentní nabídky a korespondovat s celkovou koncepcí interiéru prodejny a sortimentem. Protože je to vybavení, které je v obchodě dlouhodobě používáno, mělo by být především kvalitní s tvarově stálou konstrukcí. Nevyplatí se podceňovat nosnost regálů. Je totiž třeba si uvědomit, že velice často nesou až nečekaně vysokou zátěž, například balení s nápoji nebo oleji a podobně. Nepřiměřené úspory při pořizování levného vybavení velice často končí nevzhlednou deformací polic pod tíhou vystaveného zboží. Dále je potřeba pamatovat na vhodné nasvícení, zejména čelních regálových polic, které dokreslí atmosféru vystaveného sortimentu. „Například kovové regály orámované laminem v dřevodekoru působí pro vhodný sortiment mnohem lepším dojmem,“ podotýká Tomáš Žáček, senior project manager společnosti Dago. Ostatně orámování přírodním dekorem je čím dál tím častěji vidět kdekoliv v interiéru – ať už jde o stěny, jednotlivé zóny či další nábytek. Na zákazníky působí elegantně a přitom příjemně.
Regály se stále nejčastěji vyrábějí zejména z kovových profilů a drátů, což je dáno požadavky na nosnost a univerzálnost. Výhodou je, že konečná úprava může být spjatá s výrobcem, který dokáže navrhnout konkrétní design, zajistit jeho obrandování anebo si na toto najmout specializovanou agenturu, která provede návrh na přání zákazníka. Typové kovové regály jsou často doplňovány a individualizovány designovými doplňky, jako jsou na míru připravené bočnice, dřevěné obložení a podobně. „Kovové regály orámované laminem v dřevodekoru působí pro vhodný sortiment mnohem lepším dojmem,“ dodává Tomáš Žáček. Edita Klembasová poukazuje na to, že třeba klást důraz na relax a pohodlí zákazníků, a dává prostor pro pohodlné posezení, které podporuje prodej kvalitní kávy nebo gastronomie. „Nábytek by měl být z velké části doplněný dřevem nebo materiály z dřevodekoru. Vyhrávají přírodní barvy a materiály nejen na nábytku, ale celkově v interiéru. Nábytek musí být funkční, vysoce efektivní a flexibilní,“ podotýká Edita Klembasová.
„U regálů se často nahrazuje bílá barva moderními odstíny v kombinaci s přírodními materiály podle druhu prezentovaného zboží,“ informuje Marek Dressler. Podle Libuše Kopecké, vedoucí marketingu společnosti Wanzl, dokonce převládají antracitové odstíny, na kterých pěkně vynikají barvené obaly zboží.
Všeobecným trendem je tak volit odstíny, které nejsou senzitivní na prach, tedy krémové. Vybavení čerpací stanice a zvláště regály ale nesmějí být výrazné, aby neodvedly pozornost od vystaveného zboží.
(PG)