CNG má zelenou, stát podepsal memorandum na jeho podporu

Představitelé pěti ministerstev a čtyř plynárenských společností a sdružení dnes na Ministerstvu průmyslu a obchodu podepsaly Memorandum o dlouhodobé spolupráci v oblasti vozidel na zemní plyn pro období do roku 2025. Dokument, který vznikl na základě společných jednání vlády s Českým plynárenským svazem a Sdružením automobilového průmyslu, je uzavřen na dobu určitou, a to do 31. prosince 2025.

Po tuzemských silnicích nyní jezdí zhruba 17 500 vozidel na CNG a jejich počet stále roste. Podle Národního akčního plánu čisté mobility by orgány veřejné správy v roce 2020 měly mít ve vozových parcích minimálně čtvrtinu aut s alternativním pohonem. To by mohlo znamenat až 5 000 nových CNG vozů. Dle středně optimistického scénáře by v tomto roce mělo být v provozu přibližně 50 000 vozidel na CNG a spotřeba CNG by měla přesáhnout 130 mil. m3.

„Podpora rozvoje CNG je z pohledu životního prostředí jednoznačná. Vozidla na CNG oproti konvenčním pohonům v reálném provozu produkují méně znečišťujících látek, jako jsou prach a oxidy dusíku i méně emisí skleníkových plynů. CNG pohon pak neprodukuje žádné karcinogenní aromatické uhlovodíky. Podpora CNG pohonů je tak další příspěvek státu ke snížení znečištění v našem ovzduší,“ říká místopředseda vlády a ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Memorandum má za cíl stanovit přiměřené podmínky pro další rozvoj užití zemního plynu v dopravě, aniž by v budoucnu byla ohrožena stabilita veřejných rozpočtů. Dokument také v souladu s politikou Evropské unie deklaruje potřebu zvýšit podíl vozidel na alternativní pohon a snižovat emise v dopravě,“ říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner.

„Stěžejním závazkem je, že do roku 2025 sazba daně pro zemní plyn určený pro pohon motorů nepřekročí hranici 290 Kč za megawatthodinu. Jako ministryně financí zodpovědná za státní pokladnu vítám, že memorandum pamatuje i na situace, při kterých by ke zvýšení dojít mohlo. To je důkazem, že jde o odpovědnou deklaraci, která nebyla ušita horkou jehlou,“ “ říká ministryně financí Alena Schillerová.

Na celkovém znečištění ovzduší v ČR se přibližně z jedné pětiny podílejí emise z dopravy. V současné době je v České republice téměř 600 bioplynových stanic. V roce 2016 vyrobily více než 1,159 mld. m3 bioplynu, který se využil zejména na výrobu elektřiny a tepla.

Řekli k spolupráci:

Richard Brabec, místopředseda vlády a ministr životního prostředí:

„Ruku v ruce s memorandem jde pak i naše vize, a to podpora využití biometanu v dopravě. Díky rozšíření vozového parku na CNG budeme moci využívat ve větším měřítku i biometan, který je CNG technologií plně kompatibilní. Má minimální emise CO2 a je obnovitelným zdrojem. Získává se ze zbytkové biomasy pocházející ze zemědělství či odpadních čistírenských kalů. Přispějeme tak nejenom ke zlepšení ovzduší, snížení emisí CO2, které souvisejí se změnou klimatu, ale také podpoříme recyklace a využití bioodpadů, což koresponduje s našimi plány v oblasti oběhového hospodářství.“

Jan Valenta, předseda Českého plynárenského svazu:

„Podpis memoranda představuje významný krok k zajištění efektivního snižování emisí z dopravy v ČR. Zároveň je to pozitivní impulz nejen pro plynárenské společnosti, ale i další subjekty soukromého a veřejného sektoru, které zařadily CNG do svých dlouhodobých investičních strategií. Především jde o investice do budování sítě plnicích stanic a pořízení vozidel na CNG.“

Pavel Janeček, předseda představenstva Pražské plynárenské: 

„Podpis memoranda vnímám jako potvrzení toho, že ve věci smysluplnosti dalšího rozvoje využití CNG v dopravě panuje všeobecná shoda. To je samozřejmě velmi dobrá zpráva nejen pro tu stále rychle rostoucí část motoristické veřejnosti, která výhody CNG vozidel již v tuzemsku využívá, ale i pozitivní signál pro nás, kteří o rozšiřování CNG dlouhodobě usilujeme.“

Zdeněk Bauer, předseda představenstva společnosti E.ON Distribuce:

„Potenciálním zájemcům o CNG vozy dává podepsané memorandum větší jistotu ohledně ceny paliva v budoucích letech, a nemusí se tak obávat koupě těchto vozů na delší časové období. Velký potenciál vidíme i ve využití CNG v hromadné dopravě. Rozvoj CNG infrastruktury dlouhodobě podporujeme a do rozšiřování sítě neustále investujeme, jen v posledních měsících jsme otevřeli tři nové plničky.“

Martin F. Herrmann,  předseda představenstva innogy Česká republika: 

„Aktivně pracujeme na dalším rozvoji plnících stanic po celé České republice. Jsem přesvědčený, že je to otázka jen velmi krátkého času, možná měsíců, kdy jich čeští motoristé budou mít k dispozici celkem dvě stě. A na nákladní vozy samozřejmě také pamatujeme.“

 

(TZ)