
Zavedení gastronomických služeb může čerpací stanici přinést zvýšení obratu až o třetinu ročně. Panelová diskuse na již šestém kongresu Čerpačka, který probíhá v Praze, ukázala, že gastro má na pumpách velký potenciál a místo pro něj by měly najít i malé, nezávislé čerpačky.
„Vzdát se gastra není dobrý nápad. Jíst na cestě musí každý. Vítězí přitom kvalita, čerstvost a nápaditost. I provozovatelé menších čerpacích stanic by měli naskočit do již rozjetého vlaku. Kdo zaváhá, nejede!“ upozornil v úvodu panelové diskuse Tomáš Mikšovský (na foto vlevo), projektový manažer programu rozvoje čerpacích stanic společnosti Convenience.cz. Zavedením gastra je podle něj možné zvýšit roční obrat čerpací stanice až o třetinu. „A díky aktivnímu přístupu personálu lze navýšit příjmy čerpačky až o 1,4 milionu korun ročně. Investice do moderní technologie je sice v případe gastra velká, ale umožní to snížit provozní náklady až o osmnáct procent,“ podotkl.
Pokud čerpací stanice uvažuje o zavedení gastra, musí podle Tomáše Mikšovského udělat několik nevyhnutelných kroků: získat prostor ve stávajícím shopu, vyhodnotit potenciál prodeje kávy, studeného a teplého občerstvení, udělat optimalizaci stávající nabídky a stanovit novou. „Vybudovat gastro je nákladný a obtížný proces, ale zejména u nezávislých čerpacích stanic se vyplatí sledovat postupné cíle. Nutná je i neustálá marketingová podpora, díky které lze ulovit hodně nových zákazníků a udržet stávající,“ doplnil Tomáš Mikšovský.
„Gastru na čerpacích stanicích Benzina přikládáme velkou váhu, jinak bychom náš koncept Stop Cafe nedělali. Věříme, že gastro nabídka představuje budoucnost čerpaček,“ řekl na panelové diskusi Filip Balcárek (na foto vpravo), ředitel pro shop a gastro společnosti Benzina, Unipetrol RPA. Souhlasil s ním i Ivo Velíšek (na foto druhý zprava), retail shop sales manager společnosti MOL Česká republika, která zavádí občerstvovací koncept Fresh Corner: „Pro nás gastro znamená odlišit se od ostatních a možnost ukázat, že nabízíte opravdu kvalitní služby. Shop je již na čerpacích stanicích klasika, ale pokud uděláte gastro, získáte nové a udržíte si stávající zákazníky.“
Až šest tun párků ročně prodá na jedné své čerpací stanici Roman Benda (na foto třetí zprava), jednatel a provozovatel čerpacích stanic Tenryu a Shell ve Slavkově u Brna: „Ve srovnání s minulosti jsou dnes čísla prodejů v gastru někde úplně jinde a dosahují závratných výšek. Rozjížděli jsme jej pomalu, ale vyplatilo se.“
Hlavním pilířem gastra na čerpacích stanicích je bezpochyby káva. Staré automaty jsou postupně, ale ne všude, nahrazovány přístrojovým kávovým servisem a majitelé či provozovatelé čerpaček se snaží nabízet zákazníkům kvalitní nápoje. „Jsme v tom velmi nekompromisní, kvalita kávy je pro nás extrémně důležitá. Dbáme také na to, aby se zákazník setkal se stejnou kvalitou v Aši i Ostravě,“ řekl k tématu Filip Balcárek. Roman Benda ponechal na svých čerpacích stanicích klasický automat vedle kávovaru a říká, že vždy záleží na zákaznících, kterou kávu upřednostní: „Mnoho zákazníků si vezme kávu s sebou, ale když ji dostane do porcelánu, rád si posedí.“
Co se týká občerstvení, smysl má studená i teplá nabídka. Jak ale uvedl Tomáš Mikšovský, zejména v případě pečiva je nutné počítat minimálně s měsícem, než si zákazníci na novou nabídku zvyknou. U tranzitních pump to trvá kratší dobu, u městských se provozovatelé musí obrnit trpělivostí.
V případě teplého občerstvení se na pumpách dobře uplatňuje klasika v podobě párku v rohlíků či guláše, ale zjevný je trend zdravé stravy. „Osvědčuje se nám například zdravější varianta standardních sendvičů,“ konstatoval Filip Balcárek. I na stanicích Romana Bendy se budou kromě klasických polévek a guláše pokoušet o zeleninu a zeleninové saláty. Diskutující se shodli, že v případě teplého jídla je rozhodující rychlost, protože pokud zákazník čeká na jídlo dlouho, příště už nepřijde.
Na čerpací stanici by měl řidič možnost posedět. „Důležité je místo, kde lze zkonzumovat v klidu objednaný nápoj či jídlo. Když na jedné čerpací stanici zrušili posezení, úplně se zastavil prodej kávy. Posezení prodej podporuje,“ přízvukoval na závěr panelové diskuse Tomáš Mikšovský.
(GB)