
I přesto, že se většina zmrzlin prodá v hypermarketech či u stánku, čerpací stanice bývají zpravidla místem, kde v horkých dnech při jejich návštěvě zákazník s nákupem neopomene ani omrknout mrazicí pult s tímto zbožím.
Podle společnosti GfK Czech stojí měsíce červen, červenec a srpen za více než dvěma pětinami celoročního objemu prodeje zmrzlin. Lidí, kteří si nikdy nedají zmrzlinu, je v Česku pouhých 5 % (zdroj: Nielsen). Zbylá část vzorku si ji dá alespoň občas, přičemž platí, že dvě třetiny z nich většinou sáhnou po vyzkoušeném druhu, ale občas experimentují i s jinými. Nové příchutě a typy zmrzliny o něco více zkoušejí mladší spotřebitelé než ti starší.
Jedou kornouty, dřívka a menší balení
Každý druh zmrzliny má svého zákazníka, a hlavně místo, kde se prodává. Na čerpacích stanicích si své místo najdou jak kornouty a zmrzliny na dřívkách, tak i menší balení či točená a kopečková zmrzlina. Češi se ve výběru druhů kloní spíše k těm ozkoušeným, i když alespoň občas rádi zkoušejí druhy nové. Podle Oldřicha Šmerdy, obchodního manažera Tatra zmrzky Mlékárny Hlinsko se prodej dělí na plánovaný (vaničky pro celou rodinu) a impulzní, kdy je zákazník osloven impulzní nabídkou. Potvrzuje to také Hana Peabody, obchodní manažerka společnosti J. A. D. Food: „V létě jsou nejžádanější impulzní balení, nanuky a kornouty, v zimě posilují vaničky. Je to dáno počasím, spotřebitelským chováním – v létě sním nanuk venku – a také promocemi impulzů v létě a vaniček v zimě. Smetanové zmrzliny fungují celoročně, kdežto ovocné a vodové mají jednoznačně hlavní prodejní sezonu v létě.“
I podle Martina Kincla, marketingového ředitele Alimpex Food, jsou tyto dva typy balení opravdu nejžádanější hlavně díky specifičnosti chvil, kdy se konzumují. Nanuk je ideální impulzní produkt, který je možné konzumovat kdekoliv a kdykoliv ať už na cestě, na pláži nebo doma. Oproti tomu balení ve vaničce je ideální pro rodiny a domácí spotřebu. „Česká republika je ve srovnání s jinými zeměmi specifická velkou oblibou tvarohových zmrzlin s ovocem. Dále se lidé dělí na příznivce smetanových zmrzlin a ovocných, kde jednoznačně vede jahoda. Při výběru se spotřebitelé cíleně vyhýbají umělým náhražkám, jako jsou rostlinné tuky, umělá barviva i různá syntetická aromata, které se na chuti vždy projeví,“ poodkrývá nákupní zvyklosti Čechů Lukáš Dědek, brand manažer značky Prima zmrzlina (Bidfood Czech Republic).
Cena, kvalita, nebo chuť? U kopečků rozhodně kvalita.
Při cíleném nákupu zákazník vybírá, k jaké příležitosti bude zmrzlinu konzumovat. Následně si vybírá podle své chutě a preferencí. „Dospělí se primárně rozhodují podle chutě a čím dál tím častěji inklinují ke zmrzlinám vyšší kvality, což je trend patrný ve všech potravinářských kategoriích. Oproti tomu děti spíše tíhnou k zajímavým vzhledům a nápaditým zmrzlinám,“ komentuje Martin Kincl. Stálý zákazník většinou volí své favority nebo zkouší nové limitované edice. Nový zákazník nejvíce slyší na kvalitu zmrzliny a rád si nechá doporučit třeba i od obsluhy čerpací stanice. Děti volí jim známé chutě, jako je jahodová či vanilková, nebo si dávají šmoulí zmrzlinu. Podle Hany Peabody při výběru správné zmrzliny rozhoduje zejména momentální zákazníkova chuť a dále vybírá podle značky, dostupnosti a kvality. Cena však nemusí být zcela rozhodující. „Zmrzlina je totiž artikl, u kterého víte, co očekáváte, a cenový rozdíl v rámci několika korun není rozhodující. Důležitá je míra očekávání spotřebitele, který si chce dát zmrzlinu, přičemž pokud bude splněno jeho očekávání či pokud by bylo předčeno, vrátí se a nákup zde zopakuje,“ dodává Oldřich Šmerda.
O Češích je známo, že jsou zvyklí na to, co mají vyzkoušeno. U zmrzlin to platí dvojnásob, a tak v žebříčku nejprodávanějších zmrzlin stále figurují tradiční druhy. Zřejmě nepřekvapí, že v souboji chutí o první příčku figurují typická vanilka a čokoláda. Podle GfK Czech přitom vítězí vanilková, která tvoří celou pětinu nakoupeného objemu. V posledních letech je na prodeji patrný trend, který více směřuje k ovocným zmrzlinám s obsahem manga, citronu, jahody či maliny. Do jisté míry za to může i zvyšující se kupní síla spotřebitelů. Tím tak roste prostor pro nové druhy zmrzlin a zákazníci si i zaexperimentují. Své nakupující si sice hledají pomalu, ale často u nich vzbuzují větší loajalitu. „Pomalý rozvoj novinek je dán i stereotypem prodejců, kteří neradi experimentují, ovšem praxe ukazuje, že jakýkoliv odlišující dobrý produkt může přitáhnout nové zákazníky. V segmentu kopečkových zmrzlin je naprosto viditelný trend kvalitnějších a chutnějších zmrzlin,“ shrnuje Martin Kincl. Zajímavý názor na výběr zmrzlin z řad spotřebitelů má Oldřich Šmerda: „Příchutě jsou dost závislé na počasí. Teplé počasí rovná se ovocné příchutě, chladnější počasí rovná se druhy jako káva, pistácie a tak dále.“

Český zákazník je specifický oblibou tvarohových zmrzlin s ovocem. Je to zkrátka zdejší klasika. V ovocných zmrzlinách pak jednoznačně vede jahoda. Zájem o kvalitu roste, umělé náhražky jako jsou rostlinné tuky či umělá barviva už zákazníka neohromí. Vždy se totiž projeví na chuti. A na zmrzlině si chce zákazník především pochutnat.
Na co si dávat pozor při prodeji zmrzlin
Při nabídce zmrzlin však dochází i k určitým zbytečným chybám. Mezi ty nejčastější patří špatná vizuální prezentace ať už chybným vystavením nebo umístěním reklamních materiálů. „Jde o impulzní produkty, takže musí být hlavně dostupné a dobře viditelné pro zákazníka. Vzhledem k povaze výrobků je ideální, když jsou umístěny poblíž pokladny,“ doporučuje Hana Peabody.
Mezery bývají také u obsluhy čerpací stanice, která se zákazníkem ne vždy dobře komunikuje. Obsluha by měla určitě vědět, z čeho je zmrzlina vyrobena a čím je pro zákazníka zajímavá nebo se odlišuje od ostatních. Pokud jde o prodej točené zmrzliny na čerpacích stanicích, jeden z velmi důležitých faktorů je čistota, dále poctivá příprava podle specifikace deklarované výrobcem a vlídný přístup obsluhy. Největším prohřeškem je však bezesporu nedodržení teplotního řetězce. „Nikdo si nechce kupovat rozteklou a znovu zamraženou zmrzlinu. Chybou je i nepořádek v mrazicím boxu. Ledabyle naházené zmrzliny nelákají ke koupi. Stejně tak poloprázdné mrazáky, kde není pravidelně doplňováno zboží,“ varuje Lukáš Dědek.
Návrat zmrzlinové legendy letos oživí sortiment
Pro letošní sezonu si velkou novinku připravila společnost Alimpex Food, která restartovala tradiční značku vzniklou před 69 lety, a sice Polárku. Obnovila tak jeden z nejtradičnějších prémiových výrobků pod touto značkou i s jeho dobovým sloganem: Dort z Polárky, dárek nad dárky! Navíc připravila výrobek, který se u nás prodával před více než 20 lety – zmrzlinu Polárka Duo ve stylové retro grafice. Neméně zajímavou novinku uvádí na trh Prima zmrzlina, a sice Hořickou trubičku: „Samotná oplatka se vyrábí v místě, kde vznikají originální Hořické trubičky, a plněna je u nás v továrně kakaovou zmrzlinou. Vedle ní ještě rozšiřujeme řadu Mrož o dvě nové příchutě. Jedná se o nový typ zmrzliny, kdy je uvnitř ovocné dřeně jogurtová nebo tvarohová zmrzlina,“ popisuje Lukáš Dědek. J.A. D. Food v loňském roce uvedla na trh řadu kornoutů Imperium ve dvou velikostech (150 ml a 110 ml). Letos tuto řadu doplní o novinku brusinka / granátové jablko a velký nanuk s lesním ovocem v tmavé kakaové polevě 120 ml. „Pravidelně vyhodnocujeme prodeje jednotlivých druhů s tím, že méně žádané opouští portfolio a následně v průběhu sezony realizujeme návštěvy prodejních míst, kde nasloucháme přáním zákazníků a jejich představám. Tomu se snažíme přizpůsobit přípravu novinek na každou novou sezonu,“ uzavírá Oldřich Šmerda.
Pavel Gregor