Tomáš Lux naskočil do rozjetého maďarského rychlíku na pozici retail managera MOL Česká republika v loňském roce. Do skupiny MOL Group přišel s bohatými zkušenostmi z retailového prostředí německých firem, na starost měl mimo jiné i řízení vlastních značek. V květnu se otevřela stá stanice s konceptem Fresh Corner, na který MOL hodně sází. A nejen na něj. A tak jsme si povídali nejen o gastro konceptu, ale také o tom, jaké produkty a služby bude v budoucnu čerpací, nebo spíše v podání MOL servisní, stanice poskytovat.
Jak se liší jednotlivé stanice v rámci sítě a podoba konceptu Fresh Corner?
Koncept se pořád vyvíjí. V zásadě rozlišujeme městské, tranzitní a dálniční pumpy. Každá nabízí něco jiného. Ten koncept nikdy není ve stylu „copy paste“. Pokaždé záleží na lokalitě, na konkurenci, na dalších dostupných službách v daném místě. Pokud vezmeme náš stý koncept Fresh Corneru v Modřanech, zákazníky zdaleka nejsou jen motoristé. Pumpa se nachází u cyklostezky, takže tu máme prostor na parkování kol, rozšířili jsme venkovní posezení u řeky. Díky skladbě zákazníků je tu prostor na servis pro kola, zákazníci si ho tu mohou napumpovat, lecos opravit. Ve všední dny tu může být převaha motoristů, kteří jedou do práce, o víkendu tu ale mohou být úplně jiní zákazníci, bruslaři, cyklisté, rodiny, které se jdou projít a staví se na zmrzlinu a posedí u vody. Nejlepší koncept vytvoříte pro dané místo. To je správná cesta.
Jak se v rámci Fresh Corneru, ale i shopu vyrovnáváte s trendem zdravého stravování? Stále většina čerpacích stanic hlásí spíš zájem o „klasiku“, jak je to u vás?
Každé místo má svého zákazníka, to je stejné i s nabídkou jídla. Každopádně zájem o zdravé, čerstvé, řekněme lehčí stravování tu je, řada zákazníků už raději než po párku v rohlíku sáhne po multicereální croissantu se zeleninou, po zdravější tyčince, ale třeba i po sušeném ovoci. V Německu je to něco, čím nejste na čerpací stanici překvapeni, tuhle nabídku už tam zákazníci standardně očekávají. Vidíme v tom obrovský potenciál a zaměřujeme se na to nejen v rámci gastra, ale i na shopu. Každá kategorie může mít svou zdravější alternativu. Tomu vyjdeme už brzy vstříc, chystáme rozšířit nabídku na některých čerpacích stanicích o násypníky se zdravějšími alternativami – sušené ovoce či oříšky, které si zákazník sám nadávkuje do kelímku. Budeme testovat prodej a reakce zákazníků a umisťovat koncept na stanice, kde to dává smysl. Všude to určitě smysl nedává. Na západ od našich hranic už tohle funguje lépe, český trh k tomu ale myslím pomalu také dospěje. No a k tomu sdílení pozitivní energie, prémiová káva, prémiové palivo. I základní paliva máme aditivovaná. Vše dohromady pak funguje.
Které produkty jsou aktuálně tahounem v gastronomické nabídce?
Řekl bych, že celé gastro je obecně velkým tahounem. A co se týče jednotlivé nabídky, pak vedou bagety, sendviče, pannini, sladké a slané pečivo, ale dobře se daří i teplým jídlům.
Proč jste do konceptu Fresh Corneru nezvolili nějakou známou tvář jako některý z vašich konkurentů?
Důležité je mít poctivý, na nic si nehrající koncept, kde si každý něco najde. Rozhodli jsme se u tohoto projektu nestavět na tvářích, ale na kvalitě a čerstvosti.
Co se týče shopu, neuvažovali jste o spojení s nějakým silným partnerem, jako to má například Shell s konceptem Billa Stop & Shop?
Ne, maloobchod si řídíme sami, stále nám to dává ekonomicky smysl.
Kromě shopu a konceptu Fresh Corner nabízíte řadu dalších služeb, třeba na tranzitních stanicích máte i sprchy, to není úplně tradiční služba, že?
Proto říkáme, že čerpací stanice už v budoucnu nebudou čerpacími stanicemi tak, jak je známe dnes. Budou to servisní stanice, které budou řešit řadu různých požadavků od velmi různých zákazníků. A těch, co přijedou natankovat klasické palivo, bude časem ubývat, ač se bavíme ještě o horizontu desítek let. Ze stejného důvodu rozšiřujeme venkovní posezení, tam kde to dává smysl, dnes už máme k dispozici asi tři desítky dětských koutků. A zase – tam, kde to má smysl. Stojí za tím detailní analýza.
V Bratislavě jedna z čerpacích stanic, pod značkou Slovnaft, nabízí i myčku pro psy. Je i tohle cesta?
To je spíš imagová záležitost, sezónní, ale je to jedna z věcí, která je prostě „navíc“, možná šokující pro některé zákazníky, každopádně je dost nečekaná. Zákazníkům o ní musíme dávat vědět. Pak se vrací, funguje to velmi dobře. Ta speciální nabídka ale záleží vždy na konkrétním místě čerpací stanice.
Zmínil jste, že za pár desítek let bude čerpací stanice naprosto jiná, v čem všem?
Bude muset být jiná. Dominance fosilních paliv bude klesat, to je otázka dvaceti, třiceti let, to není věc, o které spekulujeme, je to realita.
Dnes je ale váš core business stále palivo, ne?
Je, dnes ještě ano, ale změny v poměru marží mezi prodejem motorových paliv a takzvaným non-fuel segmentem se mění. Non-fuel segment v Čechách je již někde kolem čtyřiceti procent celkových maloobchodních marží, je to nejvíce v naší skupině. A bude to růst, maximum může být asi až půl na půl. Česká republika je také specifická prodejem kávy, jsme nejsilnější v celé skupině. Daří se nám myšlenky a koncepty, které tady dobře fungují, exportovat do dalších zemí. V rámci gastra je ale Česká republika jedničkou v rámci celé skupiny. Přitom je tu nejhustší síť čerpacích stanic a největší konkurence. Jsme dvojka na trhu. A je to dobře. Na vedoucí pozici může firma ustrnout. Vždycky, když si myslíte, že jste první, je to špatně.
Co ještě bude podle vás bude v budoucnu růst?
Určitě sdílená ekonomika. To je prostor, kde vidíme velký potenciál. V Budapešti už testujeme car sharing, k dispozici máme přes tři stovky aut, z toho je stovka elektrických. Ekonomika půjde určitě tímhle směrem. Uvažujeme o tom i v Praze.
S čím se čerpací, u vás tedy servisní stanice, musí do budoucna vyrovnat, aby přežili? A začít s tím je třeba zřejmě dnes?
Všechno záleží na poloze čerpací stanice. Pokud máte dobré místo a myslíte na zákazníka, přežijete. Nemá smysl kopírovat bezduše jakýkoliv koncept. S tím se nemůžete do budoucna spokojit. Ani sám, ani v síti. Koncept pro danou stanici může vycházet z nějakých obecných principů, ovlivňuje ho ale právě tak konkrétní stanice.
Jednou z alternativních cest se zdá být v budoucnu elektromobilita. Potřebuje ale zákazník s elektroautem čerpací stanici? Nevybere si spíš nákupní galerii či business komplex, kde si může vybrat z vícero služeb, od gastronomie přes wellness a nakupování po zábavu? Co se bude na čerpací stanici nabízet za dvacet, třicet let?
V první řadě je dobré si uvědomit, že za dvacet, třicet let bude probíhat dobíjení jinak, technologie jdou neustále dopředu, nabíjení bude rozhodně velmi rychlé. Myslím, že nikdo z naší branže netuší, jak přesně bude taková čerpačka budoucnosti vypadat, víme ale všichni, že se to bude stále posouvat k jiným službám, bude to jiné a možná takové, jaké si teď vůbec ani neumím představit.
I do budoucna ale vše ovlivní také personál na pumpě. Právě on je tím, kdo nakonec rozhodne, s jakou náladou zákazník z benzinky odchází. Jak pracujete se zaměstnanci v tomto směru?
Máme program Smile, ve kterém se snažíme personál maximálně podporovat a zapojit do firemní kultury. Zásadní pro nás je, že zákazník musí odcházet s úsměvem na tváři a naši zaměstnanci pro to udělají maximum. Ale nejde to cestou nátlaku. Snažíme se, aby naši zaměstnanci pochopili individualitu zákazníka. Nelze třeba každému nabízet akční zboží. Každý je jiný, má jiný zkušenosti, je to vysoce individuální záležitost. Máme interní kouče, který školí partnery stanic a ti jsou potom našimi ambasadory na každé stanici pro její personál.. Zaměstnanci jsou pro nás klíčoví.
A co technologie? Jak ovlivňují váš byznys a co chystáte pro zákazníky?
Technologie a digitalizace jsou také klíčové, aktuálně pracujeme na aplikaci. To není žádný bonus. To je naprostá nutnost, základ, na kterém můžeme stavět další věci, jako jsou customers services a další rozvoj v maloobchodě paliv i v retailu. Služby a digitalizace jsou to, co se v dalších letech bude rozhodně prolínat vším.
(JH)