Výdejní stojany významně ovlivňují nákupní chování

Výdejní stojan je místem, kde zákazník přichází do přímého fyzického kontaktu s čerpací stanicí a utváří si svůj první dojem nejen o úrovni prodejce, ale i personálu. Právě zde lze nakupujícího řidiče motivovat k dalším nákupům nebo jeho nákupní chování omezit pouze na zaplacení tankování a co nejrychlejší opuštění čerpačky. Základem úspěchu je čistota stojanů a jejich okolí. Skříň stojanu by měla být prostá rzi, mastných šmouh či zbytků po různých nálepkách. To platí i o blízkém okolí. Pokud si zákazník našlape na podrážky bot černý šmír, který si pak otiskne na koberečky v autě, určitě je u takové čerpací stanice naposled.

Čistota je základ

Exponovaným místem jsou pistole a kolébka. Ty musí být prosté mastnot, perfektně vyčištěné. Pamětníci čerpacích stanic Aral si zajisté vzpomenou, že u stojanů jejich modrobílých stanic nemusely být k dispozici igelitové rukavice. Aral se mimo jiné v 90. letech minulého století snažil odlišit od konkurence právě totální čistotou a možnost ušpinit si při tankování ruce od pistole byla zkrátka a dobře naprosto vyloučená. Provozovatel by měl dbát na to, aby pistole výdejních stojanů včetně plastových reklamních držáků nebyly poškozené, a hlavně byly plně funkční. Nesmějí vyskakovat pojistky pro přidržení spouště pro delší tankování. Kdo si zkusil spoušť pistole udržet holou rukou v zimě za mrazu déle než minutu, jistě mi dá za pravdu, že rozhodnutí natankovat plnou vezme zasvé úměrně zbývající síle v zápěstí.

Nanotechnologie usnadní nekonečný boj se špínou

Důsledné čištění povrchu stojanů může personálu čerpacích stanic výrazně ulehčit speciální lak karoserie stojanů na bázi nanočástic. Nanolak nabízí český výrobce výdejních stojanů Adast podle sdělení jednatele společnosti Adast Engineering Vladimíra Ellnera jak na nových stojanech, tak i v rámci repasí starších stojanů.

Týmu kolem profesora Petra Loudy v Liberci a společnosti Pikatec se podařilo vyvinout speciální kosmetické emulze pro ošetření a následnou ochranu kovových povrchů. Nový vynález chrání před UV zářením, teplem, solí a dokonce i před poškrábáním nejen lak karoserie stojanů, ale i nerezové díly. Přípravek primárně vyvíjený jako autokosmetika druhé generace využívá k ochraně povrchu kovových lakovaných i nerezových dílů nanočástice. Funguje na stejném principu jako nanolaky, avšak po omezenou dobu. Potom, co se důkladně vyčistí povrch, nanese se politura a nechá se půl hodiny působit, aby mohla zatéct do struktury povrchu. V průběhu schnutí se vylučuje emulgátor, který je nosičem nanočástic. Za dvanáct hodin dojde k definitivnímu vytvrzení a nanočástice chrání lak. Ve výsledku se vytvoří ideálně hladká tenká vrstva o tloušťce několika mikrometrů se speciálními vlastnostmi. I když je až tisíckrát tenčí než lidský vlas, funguje jako bytelný ochranný štít o velmi vysoké tvrdosti. Ten svými vlastnostmi zcela zásadním způsobem po dobu jednoho roku chrání ošetřený povrch. Voda, mastnoty, úkapy na povrchu neulpívají, a pokud samy (podobně jako v případě tekutých stěračů) nestečou na zem, velmi lehce se dají odstranit například papírovou utěrkou.

DRIVE UP míří do ČR, výběr peněz rovnou z auta je možný na Benzině

Na šmír platí bio

Samotné čištění stojanů a jejich okolí od ropných usazenin, lidově nazývaných šmír, je pro mnohé čerpací stanice doslova noční můrou. Pokud se používají běžná čistidla, většinou velmi agresivní, musí se následně společně s oplachovými vodami jímat a likvidovat jako nebezpečný odpad. Pro tyto účely se s nebývalou efektivitou osvědčuje biologický čisticí ekologický odmašťovač Aquaquick 2000 dodávaný společností Aquaquick Eco products. Díky svému složení stimuluje růst bakterií a mikroorganismů, které zbytky Aquaqicku a rozpuštěné sloučeniny uhlovodíku přeměňují na neškodné látky, jako je oxid uhličitý, voda a biomasa. Výrobek je nejen 100% biologicky rozložitelný, ale má i prokazatelně urychlující účinek na rozkládání zbytků olejů dokonce i v odpadním potrubí kanalizace. Proto je možné ho volně spláchnout do kanalizace, což ve výsledku výrazně zjednoduší a zlevní samotný proces čištění.

Multimediální stojany lákají zvukem i obrazem

Zatímco čistota stojanu zajistí, že na špínu senzitivnější zákazníky neodradí například mastné pistole, moderní technologie integrované v posledních modelech stojanů mohou naopak zákazníky přilákat k dalšímu nakupování nebo posílit jejich loajalitu. Prakticky všichni producenti výdejních stojanů do hlavy stojanů integrují platební terminál pro bezobslužné odbavení. Společnost Shell ve spolupráci s firmou MasterCard propojuje tankování se systémem okamžitého placení za tankování přímo u stojanu prostřednictvím QR kódů.

Někteří výrobci soustředili na jediné obrazovce v hlavě stojanu pole s metrologickými údaji i plochu pro promítání reklamních upoutávek. Standardem v nabídce stojanů prakticky všech výrobců je možnost nainstalovat do stojanu audiosystém, který zprostředkuje roli jakéhosi mluvícího průvodce procesem tankování. Virtuální rádce díky vestavěným reproduktorům může připomenout nakupujícím akční nabídku čerpací stanice či jen popřát šťastnou cestu a úspěšný den. Reklamní video (pokud je profesionální a nápadité) při tankování účinně odvádí pozornost řidičů od rychle naskakující ceny za odebrané pohonné hmoty. Reklama v držácích pistolí či prostřednictvím plakátů tradičně umístěných na skříni stojanu je vedle multimediálního displeje jen doplňkovou komunikací.

Když je čas na repas: jak na výměnu nebo repas výdejních stojanů

Interaktivní stojany přinášejí nový zážitek z nakupování

Design výdejních stojanů u většiny výrobců drží konzervativní tvar s karoserií ukrývající monobloky čerpadlo–měřič–vývěva, ke které se zpravidla přimyká z jedné strany (nebo z obou stran) hadicový modul s výdejními pistolemi. Na hadicovém modulu nad strojovnou je ve výšce očí přisazena takzvaná hlava stojanu obsahující nezbytné displeje s údaji o ceně a množství tankovaného produktu.

Současné dlouhodobě zažité konzervativní koncepty v konstrukci a designu stojanů upřednostňují provozní spolehlivost a tvarovou jednoduchost s cílem maximální efektivnosti výroby. Výjimkou je nová řada sériově vyráběných stojanů Wayne Helix dodávaných společností GIA Czech Republic, které charakterizuje ikonický měkký design. Jde o zcela nový designový a konstrukční koncept multimediálního výdejního stojanu, který akcentuje ergonomii a uživatelský komfort při zachování nízkých výrobních a provozních nákladů. Výška zavěšení hadic je vůči zákazníkovi v ideální poloze, aby manipulace s pistolí při tankování byla co nejpohodlnější. Podobně jako známé elektromobily Tesla má nový Helix veliký centrální dotekový displej, který umožňuje interaktivní komunikaci se zákazníkem. Díky aktivní komunikaci je možné zákazníka snadno vtáhnout a zapojit ho aktivně do nákupního procesu a tím posílit jeho pozitivní zážitek z nákupu.

Displej je mírně šikmo, aby pro průměrně vzrostlé lidi byl dobře čitelný. Přesto není ztížena čitelnost údajů na obrazovce ani při případném přímém nasvícení slunečním světlem díky speciální úpravě povrchu a vysokému stupni jasu a kontrastu. Stojan při montáži nepotřebuje zvýšenou vanu, lze ho použít bez dalších nákladů při výměně stojanů nebo ho při nové výstavbě umístit přímo na výdejní plochu bez nutnosti budovat zvýšené tankovací refýže.

(JP) 

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail