Na začátku září otevřela společnost Aldi Süd dvě první z deseti plánovaných čerpacích stanic v Německu. Čerpací stanice jsou provozovány ve spolupráci s Avanti, dceřinou společností rakouské ropné společnosti OMV. Avanti je známá svými diskontními cenami a už od roku 2009 spolupracuje s rakouskou dceřinou společností Hofer, v provozu je na rakouském trhu asi 80 benzinek.
Obchod s pohonnými hmotami se podle odborníků odklání od tradičních obchodních modelů. Vzestup elektroautomobilů i nové koncepty mobility, jako je sdílení automobilů, představují pro tradiční hráče na trhu nemalé vrásky. Počet čerpacích stanic klesl v Německu od roku 1970, kdy jich bylo v provozu 46 000 na aktuálních 14 500.
Aldi nabídne klasické pohonné hmoty i elektřinu
Logickým cílem diskontního hráče je nabídnout zákazníkům „vše v jednom“, tedy pohodlný a levný nákup potravin a zároveň možnost tankování za výhodné ceny. První dvě čerpací stanice byly otevřeny v Ludwigsburgu a Stuttgartu-Obertürkheimu. Podle údajů ekonomického deníku Handelsblatt má společnost v plánu vystavět 200 až 300 čerpacích stanic, taková expanze by představovala investice ve výši 120 až 140 milionů Eur a Aldi by se tím zařadilo mezi 15 největších provozovatelů čerpacích stanic v Německu.
Aldi Süd také rozšiřuje nabídku dobíjecích stanic pro elektromobily. V současné době jich má přes padesát, společnost doufá, že do konce letošního roku bezplatnou nabídku nabíjení elektromobilů rozšíří o dalších zhruba třicet. Na rozšíření sítě spolupracuje Aldi s energetickým gigantem Innogy.
Očekává se, že by německý maloobchodní trh s palivy mohl kopírovat ten francouzský před dvaceti lety. Tehdy se zdejší supermarkety zaměřili na obchod s PHM a téměř polovina francouzských čerpacích stanic dnes patří pod křídla řetězců supermarketů, například francouzský Carrefour jich má na 1400.
Na jedné straně se tedy očekává růst čerpacích stanic, které budou nabízet, podobně jako na českém trhu, restaurace a kavárny a širokou škálu služeb včetně možnosti si vyzvednout například zásilky z online obchodu a na druhou stranu pokvete diskontní trh, jenž nabídne jednoduché tankování v samoobslužných stanicích. V Dánsku je podle deníku Handelsblatt 70 % všech čerpacích stanic založeno na modelu bez obsluhy.
Současné velké německé palivové řetězce sázejí právě na širokou škálu vysoce kvalitních produktů a do spolupráce se v oblasti doplňkového prodeje pouští s osvědčenými hráči. Tak například Aral, dceřinná společnost BP, spolupracuje se značkou supermarketů Rewe. Do konce letošního roku bude mít Aral na 250 čerpacích stanicích malé supermarkety „Rewe to go“.
(JH)