Ceny pohonných hmot jsou nejvyšší za poslední téměř tři roky, díky dobré ekonomické situaci a všeobecné spotřebitelské důvěře ale na trh s palivy výrazný dopad nemají. Zákazníci zatím vyšší cenu akceptují a nákupy pohonných hmot u čerpacích stanic ve větší míře neomezují. Daří se i prémiovým palivům, na která velcí hráči sázejí.
Podle Richarda Richtermoce, šéfredaktora odborného portálu Petroline, mohou letos firmy působící na trhu s pohonnými hmotami očekávat dobré výsledky. „Vyšší výtoče našich pumpařů může dále podpořit i zájem o tankování ze strany tranzitní kamionové dopravy,“ říká odborník. I přes očekávané zpomalení tempa ekonomického růstu tedy převládá optimismus, míra důvěry spotřebitelů a firem v pozitivní vývoj ekonomiky je stále vysoká. „Podle statistických zjištění se v meziročním srovnání u nás prodává nejen více motorové nafty, ale i automobilového benzinu. A dosavadní vývoj prozatím nenaznačuje, že by v dohledné době mělo dojít k zásadnějšímu ochlazení poptávky,“ analyzuje trh Richard Richtermoc.
Kvalita pohonných hmot je přitom na českém trhu dobrá. Podle šetření České obchodní inspekce se ještě v první polovině letošního roku mírně zlepšila. Pokles nevyhovujících vzorků byl zaznamenán u odebraných a kontrolovaných vzorků automobilových benzinů z 1,9 % na 1,8 %, motorové nafty z 1,1 % na 0,9 % a etanolu E 85 z 20,0 % na 0,0 %. Beze změny byly odebrané a kontrolované vzorky CNG a LPG pro pohon. Kontrolní orgán nařídil zákaz prodeje pohonných hmot jen v sedmi případech, opatření se dotklo více než 81 tis. litrů pohonných hmot v celkové hodnotě přes 2,7 mil. korun.
——————————————————————————————————————————————————————————–
Článek vyšel v tištěném Speciálu Čerpačka Podzim 2018. Nechte si jej zaslat i na vaši čerpací stanici.
——————————————————————————————————————————————————————————–
Optimismus je stále na místě
Podle údajů Petroline vyšší prodeje pumpařů pokračují i přes rostoucí ceny na totemech. Podle údajů ČSÚ se litr benzinu Natural 95 i motorové nafty nejlevněji prodával počátkem března 2016. Tehdy byla průměrná maloobchodní cena benzinu v ČR na úrovni 26 Kč za litr. Ve stejném období byla nejlevnější i motorová nafta a tehdy se její průměrná cena blížila k 25 Kč za litr. Od té doby ale ceny již jen rostou. Aktuálně ve 33. týdnu roku 2018 průměrná cena Naturalu 95 činí 33,05 Kč za litr a motorové nafty 32,22 Kč za litr. Průměrné ceny pohonných hmot tak podle ČSÚ za posledního 2,5 roku vzrostly téměř o 30 %. „Důvody pro současné úrovně cen pohonných hmot lze najít na nabídkové i poptávkové straně,“ vysvětluje Richard Richtermoc.
„Optimismus spotřebitelů a vysoká míra důvěry v ekonomiku není jen otázkou trhu v ČR, podobnou situaci lze pozorovat i v ostatních zemích OECD, v nichž během prvních osmi měsíců letošního roku strmě rostla poptávka po ropě i ropných produktech. Očekává se, že během letošního posledního čtvrtletí přesáhne denní poptávané množství sto milionů barelů. Proti tomu se již od loňského roku některé významné producentské země převážně z kartelu OPEC snaží formou produkčních omezení docílit snížení zásob ropy a ropných produktů v zemích OECD s úmyslem zvýšit cenu, což se – zdá se – i podařilo,“ komentuje situaci a výhled na trhu odborník. Podle něj se v červnu letošního roku objem zásob pohyboval na úrovni 2,823 miliardy barelů, což je o 32 milionů barelů více, než činí průměrná výše zásob za posledních pět let. Nejdůležitější ukazatel, kterým je v Evropě vývoj ceny ropy Brent, tak během posledního roku vyskočil z 52 na květnových téměř 80 dolarů, aby se aktuálně usadil ve stabilním pásmu 70–75 dolarů, kde se pohybuje od začátku července. Ta je podle Richarda Richtermoce „přijatelná“ pro producenty i spotřebitele. Ceny pohonných hmot jsou na českém trhu navíc významně ovlivňovány i měnovým kurzem dolaru ke koruně. „Uvedený růst cen byl během prvního pololetí letošního roku ještě zesílen oslabením naší měny vůči dolaru o přibližně deset procent,“ dodává. K růstu tuzemských cen především na spotovém velkoobchodním trhu s pohonnými hmotami podle něj dále výrazně přispěla i plánovaná šestitýdenní provozní zarážka rafinerie Unipetrol v Kralupech nad Vltavou, která skončila koncem května. Chybějící kapacita byla částečně nahrazena dovozem produktů ze sousedních států, ale řada velkoobchodníků se v tomto období musela vypořádat s někdy i významnými výpadky v nasmlouvaných dodávkách. K plné stabilizaci dodávek z kralupské rafinerie došlo až ve druhé polovině června.
Zájem o prémiové varianty roste
Podle zástupců dvou největších hráčů na trhu – společností Unipetrol a MOL Česká republika – roste zájem o prémiová paliva, která mají výraznější čisticí účinky na palivové soustavy aut. „Podíl prémiových paliv na celkovém objemu prodaných hmot se postupně zvyšuje, to je určitě trend,“ informuje Jakub Drastík, odborník na paliva Benziny. Prémiová paliva jsou na více než 350 čerpacích stanicích této sítě z aktuálních 406. Rostoucí čísla ve prospěch těchto paliv souvisí hlavně s nástupem nových automobilů s moderními motory, jejichž elektronika je na kvalitu paliv stále citlivější. Zvlášť v zimě pak zákazníci sahají po prémiových palivech s posílenými nízkoteplotními vlastnostmi. Na jaře sleduje Benzina nárůst spotřeby benzinového prémiového paliva Verva 100, které využívají například motorkáři a ve velkých objemech také aerokluby, kde se toto palivo používá pro pohon sportovních letadel. Zájem zákazníků o prémiová paliva však závisí na kupní síle obyvatelstva. Jejich spotřeba tak roste především ve velkých městech.
MOL Česká republika potvrzuje růst prémiových paliv v řadě lokalit. Strategií společnosti je nabízet zákazníkům pouze aditivovaná paliva, ta prémiová se ale začínají stále více prosazovat. Smysl nabízet tato paliva má podle Lukáše Kopeckého, fuel sales and pricing managera firmy, hlavně v zimním období v horských oblastech a na hlavních tazích vedoucích do hor. „Tady roste naše palivo Evo Diesel plus a zvýšený zájem zákazníků o prémiová paliva jsme zaznamenali i během prázdnin v rámci cestování po ČR,“ dodává Lukáš Kopecký. I do budoucna společnost očekává postupné navyšování podílu prémiových paliv na celkovém prodeji.
Fosilní paliva tu budou ještě dlouho
Názory tržních lídrů na to, co bude tvořit budoucnost a jaká alternativní paliva budou dominovat trhu, se zcela neshodují. Zatímco například skupina MOL vidí budoucnost v CNG i elektromobilitě, Unipetrol s Benzinou naopak sází spíše na vodík. Oba hráči na trhu se ale shodují, že klasická fosilní paliva budou hrát nezastupitelnou roli na trhu ještě několik desetiletí. Postupně sice dojde k nárůstu alternativních paliv, ale ta fosilní budou hrát stále dominantní roli. „Budoucnost vidíme ve vodíkové elektromobilitě. Nikoliv tedy v té dnešní akumulátorové, ale v té, kde bude k pohonu elektrického k motoru sloužit vodík. S využitím vodíku se razantně zvýší dojezd a zkrátí čas potřebný k tankování. Ten bude podobný jako dnes při tankování klasických paliv. Půjde tedy nikoliv o hodiny, ale minuty,“ přibližuje Pavel Kaild, tiskový mluvčí společnosti Unipetrol. Trochu jiným směrem kráčí MOL Česká republika, který se pustil do rozšiřování stanic s CNG a v rámci projektu elektromobility instaluje nabíjecí stanice v síti svých servisních stanic.
(JH, Speciál Čerpačka Podzim 2018)