
Automobil jako složité ústrojí pro svůj chod potřebuje různé provozní kapaliny. Mezi ty, které si řidiči sami dokáží doplnit, patří především voda do ostřikovače, chladicí a brzdová kapalina či různé přísady do paliv. Rozsvítí-li se kontrolka, musí adekvátně zareagovat. I proto tento sortiment má své místo v prodejnách na čerpacích stanicích.
Provozní kapaliny jsou nedílnou součástí automobilu. Podle výzkumné společnosti Median z nich čeští řidiči nejčastěji kupují ty do ostřikovačů. V posledních 12 měsících je koupilo 80 % řidičů. Druhou nejčastěji kupovanou kapalinou je chladicí (29,8 %). Za ní následuje brzdová (17,2 %) a s mírným odstupem přísady do paliv (15,6 %), jako jsou aditiva, čističe vstřiků a podobně. Předposlední příčku zaujímají přísady do olejů (7,7 %) a poslední tvoří jiné kapaliny (1,5 %).
Komfort plnění kapalin do ostřikovačů vylepšují obaly
Data společnosti Median potvrzuje Marcel Vokoun, senior manažer nezávislého trhu a čerpacích stanic společnosti Filson: „Nejprodávanějším sortimentem na čerpacích stanicích jsou celoročně kapaliny do ostřikovačů. V současné době dochází u letních i zimních kapalin do ostřikovačů ke změně obalového materiálu. Asi největší změnou je přechod z obalu HDPE na PET, a to ve všech maloobchodních baleních.“ Filson jako jedna z firem v tomto oboru nabízí nejenom nový trend obal PET pod obchodním názvem Rox, ale zůstává i u obalu HDPE s obchodním názvem Carlson. Jde o kanystr s nalévacím hrdlem, který se přizpůsobí podle potřeb nalití kapaliny. Není třeba žádné nasazování hubičky nebo něčeho podobného, co by pomohlo ke snadnému nalévání. Zimní kapalina do ostřikovačů se vybírá podle tří parametrů: deklarované odolnosti mrazu, ceny a vůně.
V dnešní době si zákazníci uvědomují, že podstatná je kvalita. S nekvalitní vodou do ostřikovačů, která může poškodit lak, trysky ostřikovačů nebo stěrače se už u standardních prodejců asi nesetkáme. Ovšem stále je důležité nakupovat prověřené značky, u kterých má zákazník jistotu i v deklarované mrazuvzdornosti. „Naše kapaliny Coyote tyto základní parametry splňují. Garanci originálního obsahu zajištují hliníkové fólie pod víčkem. V loňském roce jsme naše kanystry vybavili dávkovacími hubicemi, které nejenže pomohou zákazníkovi se lépe trefit, ale zároveň pouštějí na sítko přesně tolik kapaliny, kolik je schopné pojmout. To naši zákazníci velmi oceňují, protože při nalévání mohou obrátit kanystr prakticky dnem vzhůru a jen čekat, až se vyprázdní. Kdo to zkusil, zjistí, jak komfortní toto nalévání oproti standardním kanystrům je, nemluvě o porovnání s manipulací s PET lahvemi,“ informuje Tomáš Polreich, produktový manažer společnosti AutoMax Group. Dalším trendem je silnější zaměření na kapaliny k přímému použití. „Z koncentrovaných a velkých balení se přechází na naředěné jednolitrové, ihned použitelné výrobky. Z našeho sortimentu jsou to hlavně chladicí kapaliny, ale i oleje a kapalina do ostřikovačů,“ vysvětluje Tomáš Skopový, marketingový ředitel společnosti DF Partner.

V zimním období vypíchněte v prodeji doplňků třeba rozmrazovač.
U náplní do ostřikovačů se myslí i na ženy
Prodeje provozních kapalin na čerpačkách jsou hodně ovlivněny počasím. „V zimním období se prodávají provozní kapaliny za předpokladu, že je častý výskyt plískanic, deště a sněhu. V letním období je hlavním spouštěčem hmyz přilepený na čelním skle. Pokud celé léto proprší, výrazně se sníží prodej letních kapalin do ostřikovačů. Letošní léto bylo pro prodej letních směsí ideální,“ uvádí Tomáš Polreich. Kromě standardních letních a zimních kapalin do ostřikovačů v různých zámrzných hodnotách se na trhu objevují také přechodové kapaliny do -5 °C, které se doporučují na jaře a na podzim, kdy se teploty přes noc mohou pohybovat okolo 0 °C. „V nabídce máme také letní a zimní kapaliny s příměsí nanočástic, které nabízíme ve čtyřlitrovém balení a které jsou v prodejích na předních příčkách. V letošním roce jsme připravili novinku pro řidičky, a to kapalinu Carlson Pink lady. Nejenže je kapalina v chytrém kanystru s nalévacím hrdlem, ale její barva je růžová, aby byla v prodejnách nepřehlédnutelná, má příjemnou vůni a etiketu růžového plameňáka,“ dodává Marcel Vokoun.
Podobnou kapalinu má v portfoliu několik let i značka Sheron. Jak vysvětluje Tomáš Skopový, jednotlivé výrobky této značky se dodávají v různých velikostech balení. Hlavním důvodem je uspokojení potřeb řidičů na čerpacích stanicích. „Také my přizpůsobujeme nabídku podle ročního období. Zákazníci mohou vybírat ze tří objemových velikostí. V letních měsících dominují letní směs a nejrůznější odstraňovače hmyzu z oken, světel a kapoty. V zimě nabízíme zimní kapalinu, a to ve dvou stupních odolnosti vůči mrazu. Na odbyt jdou také odstraňovače námrazy včetně rozmrazovačů zámků,“ konstatuje Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro sítě Benzina (Unipetrol RPA).
Pohodlné doplňování redukčního činidla
S rostoucím počtem novějších vozů vybavených systémem selektivní katalytické redukce (SCR) musí už dnešní čerpací stanice nabízet také kapalné aditivum AdBlue. A jak podotýká Tomáš Skopový, jeho prodej se donedávna týkal především nákladních automobilů, ale emisní Norma Euro 6 se dnes už vztahuje i na řidiče těch osobních. Prodeje aditiva proto kontinuálně rostou. „Ve stále větší míře se na trhu používají ekologické motory s potřebou redukčního činidla, což má za následek i zvýšený odbyt produktu AdBlue,“ vysvětluje Martin Rudinský, sales manager společnosti MOL Česká republika. A jeho slova potvrzuje Filip Balcárek. „Průběžně proto vybavujeme naše čerpací stanice tak, aby řidiči nákladních i osobních vozů mohli toto aditivum čerpat přímo z pistole tankovacího stojanu. AdBlue nabízíme také v kanystrech o různých velikostech. Jsou oblíbené u zákazníků, kteří s sebou chtějí mít zásobu pro případ, že nemají na trase čerpací stanici s výdejním stojanem.“ Pro některé řidiče může být také kanystr vhodnější s ohledem na to, že nádržka pro dolití AdBlue v některých modelech automobilů ústí v kufru, kde není použití tankovací pistole vždy pohodlné.

Nejžádanější jsou kapaliny do ostřikovačů.
Spouštěčem pro nákup je i kontrolka
Na čerpacích stanicích musí být k dispozici celé portfolio produktů, které jsou potřebné jako první pomoc při doplnění jakékoliv kapaliny či oleje. „Pumpa a její portfolio jsou založené na základě požadavků trhu. Oleje musí být k dispozici pro všechny typy automobilů a k dispozici musí být také kapaliny do chladičů a brzd. Jde o jakousi lékárnu pro automobily, kde zákazník doplní, co jeho vozidlo potřebuje,“ vysvětluje Martin Rudinský. „Nejčastějším spouštěčem pro nákup provozních kapalin jsou venkovní teploty, kdy první sníh a mrazíky nutí řiče, aby si dolili správnou směs do ostřikovačů a přidali do nafty aditiva. Dalším spouštěčem jen svítící kontrolka na palubním počítači a příprava na dovolenou. Právě před ní si většina řidičů dolévá kapaliny,“ uvádí Tomáš Skopový. Podle Martina Rudinského se na trhu objevují další novinky. Jednou z nich je nové organické složení chladicí kapaliny G13, kterou využívají nové automobily koncernu Volkswagen. „Do provozních kapalin zařazujeme i ostatní produkty jako chladicí a brzdové kapaliny, oleje do motorů, servořízení, převodovek a tak dále. A ty jsou ovlivněny technologií podle jednotlivých značek a modelů automobilů, a to podle servisních úkonů,“ popisuje Marcel Vokoun.
AutoMax Group v letošním roce nabídl zákazníkům kapaliny do ostřikovačů bez přidaných barviv a rozšířil oblíbenou vůni kiwi/meloun o kapalinu s vůní jablka. „Pro zatraktivnění v místě prodeje jsme tyto kapaliny naplnili do barevných kanystrů. V sortimentu zimních i letních kapalin pozorujeme zvýšenou poptávku po kapalinách dvě v jedné zajišťujících efekt tekutých stěračů,“ dodává Tomáš Polreich. Produktové portfolio mění i DF Partner. Změny se odehrávají nejen v redesignu, ale také u obalů. „Nejvýznamnější inovací posledního období je litrová PET láhev pro směs do ostřikovačů vyznačující se výraznou barevností a osobitým designem. Správnost tohoto kroku máme podloženu i úspěchem v programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka roku 2018, ve které jsme opět vyhráli,“ říká Tomáš Skopový. S celoroční směsí do ostřikovačů chce zaujmout Benzina. „Ta v sobě kombinuje výhody letní i zimní směsi, tedy efektivně odstraňuje hmyz a zároveň odolá mírným mrazům,“ sděluje Filip Balcárek. Čerpací stanice procházejí změnami a nabízejí, co si zákazník přeje. „Aktuálně u nás probíhá implementace stojanů pro výdej kapaliny do ostřikovačů. Ze zkušeností navíc víme, že zákazníci stále ve větší míře reagují na ekologicky šetrné produkty a jsou ochotni si za ně připlatit,“ shrnuje Martin Rudinský. Na životní prostředí myslí také Filson. „Naše stojací sáčky díky inovativnímu balení chrání životní prostředí, a to až o 70 procent,“ dodává Marcel Vokoun.
(PG, Speciál Čerpačka Podzim 2018)