Olga Landová: Vstup do petrolejářského byznysu bylo to nejlepší životní rozhodnutí

Olga Landová provozuje už více než 13 let ve spolupráci se značkou Benzina  tři čerpací stanice ve Šluknovském výběžku. A jak sama říká, bylo to její nejlepší životní rozhodnutí. Ačkoli patří region mezi chudší oblasti, je to velmi krásný kraj.  A i  přes to, že sehnat dobré lidi do týmu není lehké, deset ze čtrnácti zaměstnanců patří k těm stálým. Recept na úspěšné vztahy? „Nikdy o nikom nemluvím špatně,“ vysvětluje Olga Landová svou strategii a fakt, proč s ní desítka zaměstnanců táhne podnikatelskou káru prakticky od začátku. 

Ví přesně co chce. Své životní priority má poskládané do bezchybně fungující mozaiky, v nichž hraje sice zásadní roli práce, rodina, zdraví a životní spokojenost tu ale má své nezastupitelné místo. „Kdysi jsem málem přišla o život a poměrně výrazně to zasáhlo i do mého dalšího podnikání,“ říká. Jak se to projevuje? „Třeba tak, že žiju i pracuju s radostí. Ať mám před sebou jakkoli těžký úkol, řeším ho s radostí a práce mě baví.“

Letos získala Olga Landová za svoji dlouholetou práci ve své společnosti Market Point CZ zajímavé ocenění. V jedenáctém ročníku Ocenění Českých Podnikatelek, které vyzdvihuje úspěšné české ženy na poli podnikání, se umístila na třetím místě v kategorii Malá firma. A to je dobrá příležitost pro malý rozhovor.

Jaká cesta vedla k rozhodnutí provozovat čerpací stanice? 

V roce 2000 jsem se vrátila z Ameriky, kde jsem získala jazykové, ale hlavně prodejní dovednosti, které byly tehdy v naší zemi obtížně dostupné. Z nabytých zkušeností z Ameriky čerpám až dosud i v současném podnikání. Po návratu jsem chvíli pracovala pro textilní společnost, ale touha se osamostatnit byla větší.  Významnou roli sehrála náhoda, v roce 2005 se naskytla možnost účastnit se výběrového řízení na získání franšízy ve společnosti Benzina, které jsem vyhrála. Zariskovala jsem a veškeré svoje úspory tehdy vsadila na jedinou kartu.

Jaké byly začátky nezkušené ženy v petrolejářském prostředí?

Podnikání nebylo zprvu vůbec jednoduché, učila jsem se, jako žena, petrolejářskému oboru a zároveň i Benzina procházela postupnou transformací, třecích ploch tedy zprvu nebylo málo. Ale v současné době už využívám všech možností, které mi společnost nabízí, a jsem velmi spokojena. Už jen proto, že mohu plánovat a rozdělovat svůj čas mezi rodinu a svoji práci. S Benzinou mám rovnocenný partnerský vztah.

Co všechno vás podnikání s čerpacími stanicemi naučilo? 

Vzhledem k absolutní neznalosti petrolejářského prostředí, a práce v čistě mužském oboru, byly začátky opravdu až krušné. Nicméně výhodou franšízy pro nováčka v oboru je záštita zavedené značky a já si vybrala, jak se tak dívám zpět, rozhodně tu nejlepší. Svědčí o tom i fakt, že jsem jako žena v tomto oboru uspěla. Veškeré znalosti jsem získávala v Benzině snadněji a rychleji, než bych se k nim dopracovávala sama a podpora, které se mi dostávalo ze strany vedení společnosti, byla častokrát k nezaplacení. Na spolupráci oceňuji hlavně profesionalitu, fundovanost, zázemí a podporu.

Vítězky kategorie Malá firma Ocenění českých podnikatelek (zleva): Pavla Polišenská (Ice Café), Hana Raková (Esthé – Klinika estetické medicíny) a Olga Lounová (Market Point CZ)

Žen je v petrolejářském byznysu spíše méně, co máte na své práci ráda a na co jste hrdá?

Abych byla upřímná, nejvíce na tomto oboru mám ráda právě ten mužský element, který hraje obrovskou roli v tomto odvětví. Pro mne jako pro ženu je až fascinující, co vše jsem měla možnost se naučit, nakolik to změnilo moji osobnost a díky tomu si dokážu poradit nejen s jakýmkoliv problémem nejen v pracovním, ale i soukromém životě.  Nejvíce jsem hrdá na to, že jsem nejen přes veškerá úskalí obstála, ale mnoho mužů mi vyjádřilo i respekt a uznání, což považuji za obrovskou poklonu. I dnes, po všech těch letech podnikání, mám v tom, co dělám, velkou pokoru a vím, že se stále mám co učit.

Když se ohlédnete zpět – byznys čerpaček prochází velkými změnami,  benzinky plní i roli dobrého bistra (káva, občerstvení). Funguje to i u vás? 

Region, ve kterém provozuji své čerpací stanice, je opravdu zcela odlišný například od tranzitních dálničních lokací. Zákazníci u nás ještě stále staví nade vše dobré vzájemné vztahy, což je pro nás výhoda. Například vím, že zpětná vazba, která kladně hodnotí prodávanou kávu nebo hotdog, je upřímná. Samozřejmě i kvalita prodávaných pohonných hmot je nesporná. Stojím si za tím, že v současné době je nabídka na našich čerpacích stanicích velmi nadstandardní a nejlepší na trhu.

Co podle vás chce dnešní zákazník? Co mu musí benzinka bezpodmínečně nabídnout?

Nároky zákazníků stoupají nezávisle na petrolejářském oboru. Současným trendem je bohužel i velký tlak na lidi, takže každý z nás hledá přirozeně místo k odpočinku – pomyslnou oázu klidu. Jen tak se v tom chvatu zastavit, dát si výbornou kávu, něco dobrého k jídlu a třeba vůbec na nic v tu chvíli nemyslet, a to myslím nabízíme.

Co vás na tomto oboru nejvíce zajímá a co baví? A je i něco, co vás baví méně?

V žádném případě nemohu říci, že by mě něco nebavilo, naopak si nedokážu v současné době svůj život bez této práce ani představit. Už nejsem ženou, která by například mohla provozovat kadeřnický salon. Domnívám se, že bych možná ztratila i svou identitu. Tento obor je totiž fascinující i přes svou obtížnost. Především proto, že čelíte denně novým výzvám a úkolům. Ani třináct let mi nestačilo k tomu, abych mohla s klidným svědomím říci, že umím vše a to je to, co mne opravdu baví a naplňuje. A tak se stále učím a učím…

(JH) 

Iva Hanzlová: Jděte vlastní cestou a lidé se k vám budou vracet