V roce 2018 bylo v ČR registrováno celkem 261 437 nových osobních automobilů, 20 225 lehkých užitkových automobilů, 1 203 autobusů, 9 894 nákladních vozidel a 17 281 motocyklů. Celkově registrace nových osobních vozů v roce 2018 klesly oproti předchozímu roku o 3,74% (z 271 595 ks na 261 437 ks, tj. o 10158 ks). V prosinci klesly meziročně dokonce o 26,55%.
Vede benzin, klesá nafta, zvedá se elektro
Oficiální statistiky Svazu dovozců automobilů uvádějí, že z hlediska paliva vede benzin 67,04% (175 276 ks), na druhém místě je nafta s 30,21% (78 991 ks), následuje benzín+CNG – 1 528 ks a benzín+LPG – 816 ks. Za loňský rok se v Česku prodalo 618 elektromobilů. Tesla mezi ně ale není počítaná, spadá do sloupce „nezařazeno“, a loni se jich v Čechách prodalo 85. Celkem jde tedy o 703 nových osobních elektromobilů s tržním podílem 0,27 %. Vozů CNG bylo zaregistrováno 408 kusů. Osobních vozů s hybridně-elektrickým pohonem bylo
registrováno 4 831, z toho plug-in hybridů 243.
Na prvním místě je bílá a vede Škodovka
Nejoblíbenější barvou je stále bílá s 75 561 ks registrovaných osobních vozů (28,90%), na druhém místě
je šedá s 63 484 ks (24,28%), následuje modrá – 37 236 ks (14,24%), černá – 31 830 ks (12,18%) a červená – 26 195 ks. S odstupem pak hnedá, zelená, oranžová, žlutozelená, fialová, žlutá, stříbrná a modrozelená.
Z hlediska značek je první značkou Škoda s 84 172 registrovanými osobními vozy (32,20%). Následují Volkswagen – 24 358 ks (9,32%), Hyundai – 20 476 ks (7,83%), Dacia – 15 221 ks (5,82%), Ford – 12 839 ks (4,91%), Peugeot – 10 789 ks (4,13%), Kia – 10 439 ks (3,99%), Renault – 9 898 ks (3,79%), Toyota – 9 813 ks (3,75%) a Mercedes-Benz – 7 136 ks (2,73%).
Co čeká trh letos?
Podle společnosti PricewaterhouseCoopers, která vypracovala expertní výhled k makroekonomickému vývoji
ovlivňujícímu vývoj registrací nových vozidel v České republice lze na jedné straně stále celkem optimisticky hledět na českou ekonomicku, na straně druhé je ale možné zpomalování růstu ekonomicky a nejasná strategie ke stávajícím rizikům v Evropské unii. Zároveň lze z důvodu zavedení nové metodiky měření emisních limitů
WLTP očekávat dopad na registrace i v Q1 2019, zejména u velkých automobilek. Poradenská společnost tak očekává, že registrace osobních aut dosáhne úroveň 265 tisíc, s možnou odchylkou -1 až +3%.