
Česká obchodní inspekce průběžně sleduje kvalitu jakosti pohonných hmot na čerpacích stanicích v celé ČR. V závěrečné zprávě předkládá výsledky kontrol monitoringu jakosti pohonných hmot za rok 2018. Z celkového počtu 2 645 odebraných a kontrolovaných vzorků PHM nevyhovělo stanoveným jakostním požadavkům 28 vzorků. V 19 případech se jednalo o automobilové benzíny a v 9 případech o motorovou naftu. V průběhu minulého roku uložila zákaz prodeje na 104 582,34 l pohonných hmot v hodnotě 3 477 867,60 Kč.
Kontroly a sledování jakosti automobilových benzinů, motorové nafty, směsného paliva, biopaliva, LPG, CNG a Ethanol (E85) jsou prováděná formou odběrů vzorků a laboratorních rozborů. Kontrolováno bylo dodržování ustanovení § 3 odst. 1 zákona č. 311/2006 Sb., o pohonných hmotách a čerpacích stanicích pohonných hmot.
Výsledky kontrol za rok 2018
Z celkového počtu 2 645 odebraných a kontrolovaných vzorků PHM nevyhovělo stanoveným jakostním požadavkům 28 vzorků, což představuje 1,1 %. Oproti roku 2017, kdy z celkového počtu 2 670 odebraných vzorků pohonných hmot nevyhovělo jakostním požadavkům 26 vzorků tj. 1,0 %., došlo v roce 2018 k mírnému zhoršení jakosti pohonných hmot. V porovnání výsledků s rokem 2017 bylo v roce 2018 zaznamenáno zlepšení jakosti u vzorků motorové nafty (z 0,9 % na 0,7 %) a u vzorků LPG (z 0,3 % na 0,0 %). Výrazné zlepšení jakosti bylo zaznamenáno u vzorků Ethanolu E85 (z 9,1 % na 0,0 %). Zhoršení bylo zaznamenáno u vzorků automobilových benzinů (z 1,2 % na 1,9 %). Nulové hodnoty vykazovaly odebrané vzorky CNG, LPG pro pohon a Ethanolu E 85 (0,0 %).
V rámci průběžného monitoringu sledování jakosti pohonných hmot Česká obchodní inspekce úzce spolupracuje s orgány Celní správy, Generálním finančním ředitelstvím a Policií České republiky. Tyto státní orgány průběžně informuje o zjištěných nedostatcích v jakosti prodávaných pohonných hmot.
Odebrané pohonné hmoty dle druhů leden – prosinec 2018 | ||||
Druh paliva | Odebrané vzorky | v % | Nevyhovující vzorky | % z druhu paliva |
Automobilové benziny | 1 005 | 38,0 | 19 | 1,9 |
Motorové nafty | 1290 | 48,8 | 9 | 0,7 |
Směsné palivo | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
FAME | 0 | 0,0 | 0 | 0,0 |
LPG | 300 | 11,3 | 0 | 0,0 |
CNG | 40 | 1,5 | 0 | 0,0 |
Ethanol E85 | 10 | 0,4 | 0 | 0,0 |
Celkem | 2645 | 100 | 28 | 1,1 |
Nejhorší v červenci a nejlepší v říjnu a prosinci
Z grafu je zřejmé, že celková jakost odebraných a kontrolovaných vzorků pohonných hmot byla v roce 2018 kolísavá. Nejvyšší procento nevyhovujících vzorků pohonných hmot bylo zjištěno v měsíci červenci (2,7 %). Nejnižší v měsících říjnu a prosinci 2018, a to 0,0 % nevyhovujících vzorků pohonných hmot. V ostatních měsících roku 2018 se procenta nevyhovujících vzorků pohybovala v rozmezí 0,5 % – 1,9 %.
Automobilové benziny
V roce 2018 bylo odebráno a kontrolováno celkem 1 005 vzorků automobilových benzínů. Stanovené požadavky technické normy na jakost automobilového benzinu nesplnilo celkem 19 vzorků. Nejčastějšími nevyhovujícími jakostními ukazateli byly zjištěny:
Jakostní ukazatel | Počet nevyhovujících jakostních ukazatelů | % z odebraných vzorků příslušného druhu |
obsah kyslíku (výpočtem) | 2 | 0,2 |
destilace – konec destilace | 1 | 0,1 |
tlak par | 9 | 0,9 |
oktanové číslo měřené výzkumnou metodou | 6 | 0,6 |
oktanové číslo měřené motorovou metodou | 6 | 0,6 |
oxidační stabilita | 1 | 0,1 |
Zbývajících 986 vzorků automobilových benzinů splnilo jakostní ukazatele stanovené technickou normou ČSN EN 228+A1: 2018 – Motorová paliva – Bezolovnaté automobilové benziny – Technické požadavky a metody zkoušení.
Motorová nafta
V roce 2018 bylo odebráno a kontrolováno celkem 1 290 vzorků motorové nafty. Z tohoto počtu odebraných vzorků nesplnilo 9 vzorků jakostní ukazatele stanovené dle příslušné technické normy. Nejčastějšími nevyhovujícími jakostními ukazateli byly zjištěny:
Jakostní ukazatel | Počet nevyhovujících jakostních ukazatelů | % z odebraných vzorků příslušného druhu |
bod vzplanutí | 6 | 0,5 |
síra | 2 | 0,2 |
filtrovatelnost | 1 | 0,1 |
Zbývajících 1 281 vzorků motorové nafty splnilo jakostní ukazatele stanovené technickou normou ČSN EN 590+A1: 2018 – Motorová paliva – Motorové nafty – Technické požadavky
a metody zkoušení.
Směsné palivo, FAME
Vzorky směsného paliva SMN 30 a FAME, se v roce 2018 vzhledem k vývoji na trhu s pohonnými hmotami nepodařilo odebrat. Z tohoto důvodu bylo odebráno o 90 vzorků motorové nafty více, než stanoví vyhláška č. 133/2010 Sb., o požadavcích na pohonné hmoty, o způsobu sledování a monitorování složení a jakosti pohonných hmot a o jejich evidenci.
LPG pro pohon (zkapalněné ropné plyny)
V roce 2018 bylo odebráno a kontrolováno celkem 300 vzorků LPG. Všechny odebrané a kontrolované vzorky LPG pro pohon vyhověly požadavkům stanoveným v ČSN EN 589+A1: 2012 – Motorová paliva – Zkapalněné ropné plyny (LPG) – Technické požadavky a metody zkoušení.
CNG (stlačený zemní plyn)
V roce 2018 bylo odebráno a kontrolováno celkem 40 vzorků tohoto druhu motorového paliva. Všechny odebrané a kontrolované vzorky CNG vyhověly všem jakostním požadavkům stanoveným v technické normě ČSN 65 6517: 2009 – Motorová paliva – Stlačený zemní plyn – Technické požadavky a metody zkoušení.
Ethanol E85
V roce 2018 bylo odebráno a kontrolováno celkem 10 vzorků pohonné hmoty Ethanol E85. Všechny odebrané a kontrolované vzorky vyhověly jakostním ukazatelům stanoveným v ČSN P CEN/TS 15293: 2011 – Motorová paliva – Ethanol E85 – Technické požadavky a metody zkoušení.
Biopaliva v pohonných hmotách palivech
V průběhu roku 2018 byl zkontrolován obsah methylesterů mastných kyselin u 1 290 vzorků motorové nafty. Laboratorními rozbory nebylo zjištěno překročení horní přípustné hranice obsahu biosložky v tomto druhu motorového paliva.
Obsah ethanolu v automobilových benzinech byl zkontrolován u 1 005 vzorků tohoto druhu motorového paliva. Laboratorními rozbory nebylo zjištěno překročení horní přípustné hranice obsahu biosložky v automobilových benzinech.
Uložená opatření se vyšplhala do výše 3,5 mld. Kč
Česká obchodní inspekce uložila v průběhu roku 2018 v deseti případech zákaz prodeje pohonných hmot, které nesplňovaly požadavky na jakost a složení stanovené prováděcím právním předpisem, zvláštními právními předpisy a českými technickými normami (§ 7 odst. 1, písm. a) zákona č. 64/1986 Sb., o České obchodní inspekci ve znění pozdějších předpisů). Opatření bylo vydáno na:
- 7 019,14 l motorové nafty v hodnotě 215 104,46 Kč,
- 97 563,20 l automobilových benzinů v hodnotě 3 262 763,14 Kč,
Vše v celkovém množství 104 582,34 l pohonných hmot a celkové hodnotě 3 477 867,60 Kč.
Vývoj jakosti pohonných hmot v meziročním porovnání – od 2. pololetí roku 2001 až do roku 2018
Z tabulky a grafu meziročního porovnání od 2. pololetí roku 2001 do roku 2018 je zřejmé, že dle zjištění České obchodní inspekce má jakost pohonných hmot od roku 2015 stabilní tendenci.
Nevyhovující vzorky v % | ||||||||
Období | Benziny | Motorová nafta | směsné palivo* | FAME* | LPG | CNG
|
Ethanol* E85 | Celkem |
2. pololetí 2001 | 5,7 | 15,8 | 42,7 | – | – | – | – | 13,5 |
Rok 2002 | 4,0 | 12,2 | 27,7 | – | – | – | – | 9,0 |
Rok 2003 | 10,4 | 13,4 | 20,8 | – | 12,9 | – | – | 12,4 |
Rok 2004 | 6,3 | 12,3 | 14,5 | – | 2,5 | – | – | 8,6 |
Rok 2005 | 4,1 | 7,9 | 10,3 | – | 4,3 | – | – | 6,1 |
Rok 2006 | 2,4 | 6,9 | 17,5 | – | 2,0 | – | – | 4,8 |
Rok 2007 | 3,3 | 5,4 | 46,7 | – | 2,0 | – | – | 4,6 |
Rok 2008 | 1,8 | 8,9 | 66,7 | – | 4,0 | – | – | 5,6 |
Rok 2009 | 2,5 | 7,9 | 40,0 | – | 1,5 | – | – | 5,0 |
Rok 2010 | 5,6 | 9,6 | 23,8 | 25,0 | 0,5 | 0,0 | 65,2 | 7,9 |
Rok 2011 | 2,1 | 6,0 | 17,7 | 17,4 | 0,0 | 0,0 | 21,7 | 4,4 |
Rok 2012 | 1,8 | 4,0 | 18,2 | 4,8 | 1,7 | 0,0 | 5,3 | 3,1 |
Rok 2013 | 2,5 | 3,1 | 7,0 | 4,8 | 2,3 | 0,0 | 0,0 | 2,9 |
Rok 2014 | 0,9 | 2,2 | 5,5 | 13,3 | 12,3 | 0,0 | 0,0 | 3,0 |
Rok 2015 | 0,5 | 1,6 | 3,5 | 9,1 | 0,3 | 0,0 | 11,1 | 1,2 |
Rok 2016 | 0,7 | 1,4 | 7,7 | 14,3 | 0,3 | 0,0 | 14,3 | 1,1 |
Rok 2017 | 1,2 | 0,9 | 0,0 | 0,0 | 0,3 | 0,0 | 9,1 | 1,0 |
Rok 2018 | 1,9 | 0,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 1,1 |
* – vyšší % nevyhovujících vzorků u takto označených pohonných hmot je ovlivněno rušením prodeje těchto pohonných hmot na čerpacích stanicích a tím i nízkým počtem odebraných a zkoušených vzorků.