Alkohol: Dárkové formáty pomáhají impulznímu nákupu

Přes 70 % z objemu lihovin koupili loni domácnosti podle společnosti GfK za zvýhodněnou cenu, nadprůměrně hlavně alkohol typu whisky, brandy a rumy. Čerpací stanice ale pro kupujícího představují kanál s odlišnou nákupní misí. Benzinka je často posledním místem, kde cestou na oslavu zakoupit alkohol jako dárek.

Podle průzkumu Market & Media & Lifestyle – TGI agentury Median ze 3. a 4. kvartálu roku 2018 nakoupila na čerpací stanici tvrdý alkohol jednou za dva až tři měsíce pětina respondentů. Jednou měsíčně jej koupí 14,1 % respondentů. Průměrně za svůj měsíční nákup alkoholu na benzinkách vydá 44,3 % respondentů částku do stokoruny, 29,5 % utratí až tři sta korun. 11,4 % respondentů sáhne po dražším alkoholu v rozmezí třech až pěti set korun a 6,1 % je ochotno na čerpací stanici utratit měsíčně za alkohol až 750 Kč.

Ačkoliv je prodej alkoholu na čerpacích stanicích trnem v oku Ministerstvu zdravotnictví, které loni na podzim ve spolupráci s Odborem protidrogové politiky vypustilo myšlenku výrazného omezení prodeje alkoholu v tomto kanále, nabídka alkoholu jako doplňkového a dárkového sortimentu na čerpací stanice neodmyslitelně patří. A protože je obvyklou nákupní misí alkohol jako dárek, zákazník je ochoten přimhouřit oko a při nákupu alkoholu, zvlášť toho dárkového, utratit i vyšší částku. Ačkoliv jsou stále silné tradiční české značky, své místo v regále mají i ty prémiové. Ekonomická situace je dobrá, lidé bohatnou a kupují si dražší a kvalitnější produkt. Prodeji se daří zejména v oblastech, kde plní benzinka roli dobře dostupného obchodu. „Poptávka po alkoholu je větší na městských pumpách, kam chodí nakupovat nejen řidiči a posádka vozidel, ale i obyvatelé z blízkého okolí, kteří využívají výhodu nonstop provozu,“ říká spolumajitel sítě benzinek Tank Ono Jiří Ondra.

20,7 %

respondentů uvádí, že kupují tvrdý alkohol na čerpací stanici 1 x za 2 – 3 měsíce. Jednou měsíčně jej koupí 14,1 % respondentů.

Jak často kupujete víno na čerpací stanici? (v %)

4 – 6 x týdně    11,2

2 – 3 x týdně    32,8 %

1 x týdně          30,7 %

2 – 3 x měsíčně            12,7

1 x za 2 až 3 měsíce     4,1

Méně často 5,4

Zdroj: Median MML-TGI 18/III – 18/IV

Ostřejší pro pány, jemnější pro dámy

Tvrdý alkohol je sortimentem, který si podle dat společnosti GfK přineslo loni domů 85 % českých domácností. „Lihoviny domácnosti nakupují průměrně čtrnáctkrát za rok,“ říká Veronika Némethová, senior konzultantka společnosti. Průměrná velikost nákupu přesahuje 0,8l a celkově za tvrdý alkohol v průměru nejvíce vydá kupující domácnost žijící na severní Moravě a nejméně ze Západních Čech.

Podle Filipa Balcárka, ředitele shop & gastro společnosti jsou tuzemští zákazníci poměrně konzervativní a největší podíl v kategorii tvrdého alkoholu má obecně vodka následovaná rumem. Na benzince by vám v nabídce neměla chybět kategorie rumů a tuzemáků, vodek a hořko bylinných likérů, doplněná o prémiovější alkohol typu whisky, brandy či pálenky. Data společnosti GfK  za celý trh uvádí, že rumy a takzvané tuzemáky si v roce 2018 koupilo téměř 70 % domácností. Whisky a bourbony si za stejné období koupila čtvrtina domácností, zatímco po vodce sáhla loni každá pátá domácnost. Byť jediného zástupce by v regále s alkoholem měly mít likéry či giny. Likéry si v roce 2018 koupilo aspoň jednou 64 % domácností a nejčastěji šlo o ty krémové a bylinné. Brandy/koňaky a ovocné destiláty si v roce 2018 koupila shodně necelá 1/5 domácností. Nikdy nevíte, čím se trefíte do vkusu zákazníka, zlatá střední cesta optimalizovaného sortimentu by mu ale měla v rozhodování o koupi výrazně pomoci.

Nezapomínejte na cidery

Právě tato kategorie totiž zažívá na čerpačkách dobré časy. Podle Jana Daňka, konzultanta společnosti Nielsen vyrostly cidery z hlediska rychlosti růstu tržeb během dvou let o 800 %, v posledním roce to bylo o 154 %. I vodka zaznamenala dvouciferný růst a v kanále čerpacích stanic roste rychleji než na moderním trhu hyper a supermarketů.  I míchané alkoholické nápoje zažily v posledním roce boom, když na čerpačkách rostly o 24 %. „Jedinou kategorií, které se na benzinkách příliš nedaří, jsou whisky,“ říká Jan Daněk, ty podle něj během uplynulých dvou let ztratily 5 % tržeb.

Dárkové formáty pomáhají impulzu

Příjemnou tečkou za nákupem alkoholu může být i dárkové balení. Pokud už jej nenabízíte rovnou v něm, je dobré mít na benzince v záloze dárkové tašky a aktivně je zákazníků nabídnout. Dárkové formáty zkrátka fungují, jak potvrzuje Ivo Velíšek, retail shop sales manager společnosti MOL Česká republika: „Tahounem kategorie je pro nás sice nabídka piv, na kterou se zaměřujeme, a to jak z hlediska sortimentu, tak i promočních aktivit, ale velice dobře nám fungovala například naše speciální předvánoční akce s dárkovými formáty piv a šumivých vín. Zájem zákazníků byl obrovský a ukazuje se, že pokud nabídneme relevantní produkty v daném období, tak je zákazník ocení.“

Za vínem na benzinku

Podle výše zmíněného průzkumu agentury Median je víno oblíbeným druhem alkoholu kupovaným na čerpací stanici. Ve třetím a čtvrtém kvartále loňského roku jej jednou až třikrát týdně na benzince koupilo 63,5 % respondentů. Dvakrát až třikrát do měsíce jej koupilo 12,7 % respondentů. Průměrně za svůj měsíční nákup vína na benzinkách vydá 38,2 % respondentů částku do pěti set korun. Více než pětina (22,4 %) utratí za víno na čerpačce do 750 korun a necelá pětina (19,7 %) až tisíc korun.

I na čerpací stanici ale zákazník potřebuje navigaci, která mu usnadní nákupní misi. Regál s víny je tedy nejlépe připravit tak, aby se v něm zákazník orientoval snadno a rychle a celkově se tak celá kategorie zatraktivnila a zjednodušila. Přínos je tak zřejmý pro obě strany – zákazník získá rychlý přehled a dobrou orientaci, obchodník spokojeného zákazníka a třeba i vyšší prodeje.

Alkohol patří podle ředitele vnějších vztahů Petra Šindlera ze společnosti Shell mezi významné prodejní artikly, zákazníci jej nakupují zejména na městských čerpacích stanicích, kde je nonstop provoz prodejen Billa stop&shop.

„V kategorii vína se nejlépe prodávají ta ve střední cenové kategorii,“ uvádí Petr Šindler s tím, že součástí sortimentu jsou sezonní nabídky i inovativní výrobky jednotlivých značek.

Dobrou zkušenost s prodejem vín mají také v Benzině. „V období Vánoc zákazníci kupují lahve dražšího alkoholu jako vánoční dárky. V posledních letech jsme se zaměřili na kvalitní vína a věnovali jsme jim dostatečný prostor v moderních, podsvícených vinotékách. Strategicky jsme vybrali vína česká a moravská a pro snadnou a rychlou orientaci jsme pro zákazníky připravili jednoduchý popis každé odrůdy. Tento krok byl správný, prodej vína meziročně roste dvojciferným tempem,“ přibližuje výsledky Filip Balcárek. Mezi zákazníky jsou podle něj nejoblíbenější odrůdy Rulandské šedé, Veltlínské zelené, nebo Ryzlink vlašský. „Chystáme i zajímavá tematická období, jako například růžové jaro, svatomartinská vína v listopadu, nebo sekty v prosinci. Aby byla nabídka vín ucelená, zařadili jsme do portfolia i zahraniční vína, sekty a tzv. „vine to go“ nebo velice moderní a svěží prosecco,“ představuje sortimentní nabídku Filip Balcárek.

Jitka Hemolová, jitka.hemolova@atoz.cz 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail