Kongres Čerpačka: Jak vybudovat fungující tým

Rekordně nízká nezaměstnanost. Rostoucí mzdy v příbuzných oborech, například pokud jde o obchodní řetězce. Vysoká fluktuace pracovníků. To jsou některé navzájem související výzvy, jimž v dnešní době čelí čerpací stanice. A byla o nich řeč v rámci dopolední panelové diskuse na 7. Kongresu Čerpačka.

Na úvod představil Vladimír Pikora, hlavní ekonom Next Finance, makroekonomický pohled na současný stav tuzemského hospodářství. Neopomněl zmínit dlouhodobě klesající míru nezaměstnanosti, i když hlad po zaměstnancích už není takový jako ještě nedávno. Je patrné, že domácí ekonomika ztrácí dech, a může být ještě hůře, např. pokud v USA zavedou plánovaná dovozní cla na automobily.

Situaci na pracovním trhu pak nastínil Jiří Halbrštát, manažer marketingu a náboru v pracovní agentuře ManpowerGroup. Podle zjištění této společnosti pociťuje nedostatek talentů více než třetina (konkrétně 36 %) firem v Česku. Z hlediska pracovních pozic chybějí hlavně řemeslníci, řidiči a technici. A 30 % společností naráží na fakt, že uchazeči o zaměstnání postrádají tvrdé i měkké dovednosti potřebné pro danou pozici.

Vše je o lidech a přístupu firmy

Pohled z aktuální praxe čerpacích stanic pak přinesl Tomáš Veverka, obchodní ředitel společnosti Eurobit. Najít obsluhu čerpaček je podle něj v současnosti problém. Martin Mikl, spolumajitel společnosti ČSAD Hodonín, doplnil, že nároky na obsluhu čerpacích stanic v poslední době výrazně vzrostly. „Pracovník obsluhy je dnes takový malý manažer,“ poznamenal Martin Mikl s tím, že tito zaměstnanci musejí zvládat řadu náročných úkolů. Výše mezd podle něj není vším, řada pracovníků oceňuje i pracovní zázemí, atmosféru a ideální je, když je pracoviště pro lidi „druhým domovem“. Klíčový je v tomto směru přístup firem.

Podle Tomáše Veverky jsou obchodní řetězce sice z pohledu „přetahování“ zaměstnanců konkurencí, ale stává se nezřídka, že lidé se na čerpačky vracejí. Třeba proto, že jde o zajímavější a pestřejší práci než v supermarketech. Jiří Halbrštát poznamenal, že některým pracovníkům vyhovuje pracovní režim spočívající v tom, že po čtyřech 12hodinových směnách mají pak čtyři dny volna.

Martin Mikl upozornil, že zatímco dříve mezi zaměstnanci čerpaček převažovali jednoznačně muži, dnes zde pracuje většina žen. Firma ČSAD Hodonín podle něj hledá na tyto pracovní pozice zejména ženy, často jsou mladé a po mateřské dovolené. Společnost zaměstnancům nabízí odborné vzdělávání a mohou si tak zvýšit kvalifikaci – jako vedoucí směny na čerpačce pak mají vyšší mzdu. Obdobný přístup firmy Eurobit  potvrdil Tomáš Veverka.

Závěr debaty patřil výhledu do blízké budoucnosti. Panelisté se shodli, že i tuzemské čerpačky čeká rozvoj automatizace a robotizace. Výjimkou pravděpodobně již brzy nebudou zcela samoobslužné stanice.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail