Energie jede ve všech formátech, nejlépe ale na čerpačkách

Na českém trhu si energetické nápoje drží stabilní pozici rostoucí kategorie, které se daří prakticky ve všech formátech, od malých prodejen po čerpací stanice. 

Data společnosti Median (Market & Media & Lifestyle – TGI, 3. kvartál 2018 a 4. kvartál 2018) naznačují, že energetické, sportovní nebo iontové nápoje pilo v posledních dvanácti měsících 22,6 % respondentů, z nichž si je jednou až třikrát týdne dopřeje 28,9 % respondentů. Jednou až třikrát do měsíce pije tyto nápoje 35,9 % respondentů. Téměř polovina konzumentů uvádí, že pijí tyto nápoje v práci nebo ve škole (45,3 %), doma si je dopřeje 41,1 % respondentů a u přátel na návštěvě si jej dá 14,1 %, v restauraci pak 13,5 % dotázaných.

  • 51,4 mil. l

energetických nápojů spotřebovali Češi za posledních 12 měsíců.

Za posledních dvanáct měsíců si je podle Spotřebitelského panelu GfK zakoupila třetina domácností. Z nich si více než dvě třetiny koupily tento druh nápojů opakovaně. V průměru si pak každá domácnost koupí energetický a sportovní nápoj jednou měsíčně. Panel dále poukazuje na to, že nadprůměrně je v nákupech zastoupena kategorie rodin s dětmi staršími 15 let. „V takových domácnostech se nakoupí energetický nápoj alespoň jednou za rok ve více než polovině případů,“ říká Tomáš Zíka, konzultant společnosti GfK Czech.

Sezónnost energetických nápojů

Češi za posledních 12 měsíců spotřebovali 51 milionů litrů energetických nápojů, což představuje nárůst spotřeby o více než 11% v porovnání se stejným obdobím před rokem. Energetické nápoje vykazují sezónnost v prodejích s hlavním sezónním píkem v srpnu, kdy se v tržbách prodá o 19 % více než v průměrném měsíci daného roku. Sezónnost energetických nápojů se však liší na gastru, kde jsou nejvyšší prodeje na podzim (září-listopad), což koreluje se sezónností spiritů v gastru, viz. graf č.1 – index sezónnosti.

Zdroj: Nielsen, Index sezónnosti

Tato kategorie roste absolutně nejvíce

Kategorie energetických nápojů se podle dat společnosti Nielsen řadí na tuzemském trhu mezi TOP 30 největších kategorií v maloobchodě. A v této topce pak vykazuje absolutně největší růst tržeb, za posledních dvanáct měsíců (4/17–3/18 vs. 4/18–3/19) téměř o pětinu (18,8 %). Ačkoliv klasické příchutě vedou v žebříčku prodejnosti, výrobci, včetně těch pod privátní značkou, sahají stále častěji k chuťovým inovacím, které přibližují energetické nápoje ostatnímu nealku. V oblibě jsou tóny citrusové, daří se ale i originálnějším variantám, jako jsou kaktus či meloun, v kurzu jsou rovněž bylinky. Češi za posledních dvanáct měsíců spotřebovali 51 milionů litrů energetických nápojů. To podle Hany Pěluchové, client business partnerky společnosti Nielsen, představuje nárůst spotřeby o více než 11 % v porovnání se stejným obdobím před rokem.

Zdroj: Nielsen, 4/18–3/19

 Novinky přitahují zájem zákazníků

„Tato kategorie patří mezi nejdynamičtěji rostoucí trhy mezi nápoji,“ potvrzuje Petra Dlouhá, ředitelka marketingu společnost Al-Namura, která na tuzemském trhu distribuuje energy drinky značky Big Shock!. Spokojená je i přesto, že trend lehce zpomaluje, na prodané kusy podle ní trh spadl o 4 %. „Za poslední rok se řada značek zaměřila kromě klasických příchutí na různé inovace v podobě ovocných příchutí, zejména citrusových variací, na trh vyjela i celá řada exotických příchutí, jako jsou mango, mandarinka nebo třeba ananas. A objevily se také různé experimenty v podobě kombinace různých mixů ovocných příchutí,“ doplňuje trendy Petra Dlouhá.

Značku Big Shock! letos podpoří kampaň na limitovanou edici Challenge Accepted, kterou firma připravila ve spolupráci s rádiem Evropa 2 a jeho protagonisty. Nabízí dvě zajímavé příchutě – ať už jde o kombinaci kávy a granátového jablka nebo ananasu s kokosem, a kampaň poběží až do září. „Pro podporu jsme se soustředili nejvíce logicky na rádiovou kampaň na E 2, do které jsme zapojili i vybrané moderátory E 2, dále je kampaň promována i v TV, on-line, OOH, sociálních sítích a také samozřejmě v místě prodeje,“ vysvětluje Petra Dlouhá. Celá kampaň je doprovázená soutěží, ve které spotřebitelé mohou vyhrát jednak hodnotné ceny a jednak nevšední adrenalinový zážitek, o němž soutěžící dopředu neví. „Chceme, aby spotřebitelé sami nakonec prožili souznění se sloganem značky, který zní Shock Yourself,“ dodává Petra Dlouhá. Soutěž je v plném proudu a podle společnosti se na zvýšeném zájmu o produkci Big Shock! odráží hlavně soutěživá česká povaha.

Také značka Semtex letos představila výrazně inovativní kabát a vsadila na nový design, od kterého si slibuje výrazné odlišení na trhu oproti konkurenci. Kromě pěti tradičních příchutí rozšířila firma portfolio o novou řadu specializovaných nápojů a v komunikaci se zaměřila na konzumaci nápoje s různými energiemi pro různé situace. „Vznikla řada tří specializovaných energy drinků, z nichž každý má složení uzpůsobené tomu, pro jaké účely ho spotřebitel potřebuje,“ vysvětluje Jana Ptačinská Jirátová, communications manager CZ&SK společnosti Kofola ČeskoSlovensko. K dispozici je Semtex Flow, který obsahuje extrakt z cannabisu a má o 25 % méně kofeinu a nižší obsah cukru, nebo naopak Semtex High, který díky vyššímu obsahu kofeinu dokáže rychle dodat potřebnou energii. Obsahuje také výtažek kotvičníku, byliny, která zvyšuje hladinu testosteronu. „Tyto dva produkty doplňuje Semtex Long s přidaným extraktem zeleného čaje a palatinózou, díky níž se energie uvolňuje postupně a vydrží několik hodin,“ doplňuje informace o novinkách. V letních měsících bude nový Semtex podpořen i TV spotem a další komunikací i v místě prodeje.

Nákup energetických nápojů je impulzní, nabídnout je v pokladní zóně dává smysl.

 

Zákazníci slyší na novinky. Letos se na trhu objevily zajímavé chutě v zajímavých limitovaných edicích.

Zdroj:  Zboží&Prodej 6-7/2019, Energie jede ve všech formátech 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail