
Prodeje nealka rok od roku stoupají. Proto je nutné správně zvolit nejen šíři sortimentu, ale také se postarat o jejich vhodné vystavení a vychlazení.
V průběhu celého minulého roku byl na čerpacích stanicích zaznamenán růst prodeje nápojů. Nejsilněji k tomu přispěl květen, což souvisí mimo jiné i s vyšší průměrnou teplotou. „Březen byl naopak chladnější, což se promítá i do tržeb čerpaček. Důvodem jsou vysoké teploty v roce 2017 a naopak chladný březen v roce 2018. V kategoriích alkoholických a nealkoholických nápojů, cukrovinek, sladkých svačinek a zmrzlin došlo k jedenáctiprocentnímu růstu oproti předchozímu roku,“ specifikuje Jan Daněk, konzultant společnosti Nielsen.
Třetina energy drinků se prodá na pumpách
Energetické nápoje jsou kategorií, která silně roste nejen na pumpách, ale i na celém maloobchodním trhu. Jsou tak druhou nejsilnější kategorií v poměru tržeb k modernímu trhu – necelá třetina všech tržeb energetických nápojů je uskutečněna na čerpačkách. Tento poměr je dlouhodobě stabilní a za poslední dva roky došlo k růstu v tržbách o 31 %, poslední rok o 20 %. Na čerpačkách se daří i limonádám. Za poslední dva roky rostly na tržbách o 26 %, za poslední rok o 16 %. Zároveň jejich cena je zde řádově vyšší než na maloobchodním trhu. Také tržby minerálních a stolních vod rostly skoro dvakrát více než na moderním trhu. „Významnost džusů na pumpách není tak vysoká jako u předchozích kategorií, avšak i těm se daří a rostou dvakrát rychleji než na maloobchodním trhu,“ prozrazuje Jan Daněk. Za poslední rok je to o 15 %, za poslední dva roky pak o 19 %.
34,2 %
spotřebitelů si jednou týdně na čerpačkách dopřeje pivo.
Zdroj: Median, MML-TGI, 18/III–18/IV
Čerpací stanice jsou i důležitým kanálem pro prodej ledových čajů, podobně jako u ledové kávy a energetických nápojů. Až 17 % všech ledových čajů se prodá právě na čerpačkách. Pro ledové kávy jsou čerpačky nejdůležitějším prodejním kanálem v rámci nealko nápojů: prodá se zde více než třetina (35 %) všech ledových káv. „Poměr sice během dvou let klesl o pět procentních bodů, hlavně kvůli zlepšující se nabídce a kvalitě horkých káv na stanicích, které se tím snaží odlišit a přilákat zákazníky na své čerpačce,“ vysvětluje Jan Daněk. Nealko pivo tvoří jen přibližně 5 % z tržeb piva alkoholického a za poslední rok rostlo méně dynamicky než to alkoholické. Březen 2018 byl nejslabším měsícem pro nealkoholická piva, v jeho průběhu poklesla o 22 %. V letních měsících byl pokles mírnější, kolem 3 %, navzdory příhodným klimatickým podmínkám.
Teplo a sucho si pochvalují výrobci i prodejci
Kvůli teplému a suchému počasí bylo vloni období, ve kterém se na čerpačkách prodává nadprůměrné množství nápojů, delší než obvykle. „Začátek se posunul do dubna a sezona končila až v říjnu, tedy o měsíc později než obvykle. Průměrná teplota v tomto měsíci bývá 13 stupňů Celsia, ale vloni to bylo až 18 stupňů Celsia. Tahounem prodejů v rámci našeho bistra Stop Cafe je náš vlastní energy drink Verva, který je mezi motoristy oblíbený a tvoří významný podíl v našem prodeji nealko nápojů. Následují sycené nápoje a ledová káva,“ deklaruje Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro sítě Benzina (Unipetrol RPA). Velice příznivé loňské počasí mělo dobrý dopad také na prodej nápojů na stanicích MOL. „Teplé počasí se odrazilo pozitivně zejména v kategorii minerálních a ochucených vod. V rámci naší sítě jsme v roce 2018 rostli v obratech o více než 15 procent, a to nejen díky dobré sezoně, ale i renovaci našich čerpacích stanic, rozšiřování konceptu občerstvení Fresh Corner, práci se sortimentem a promočním akcím,“ vysvětluje Ivo Velíšek, retail shop sales manager společnosti MOL Česká republika.

Ivo Velíšek
„Zákazník očekává nové značky.“
Na čerpačkách by měly být zákazníkům nabídnuty všechny relevantní kategorie nealko nápojů. Tradičně se zde velmi daří energetickým nápojům. Spotřebitelé očekávají známé značky a druhy, ale stále více je vidět i to, že rádi zkoušejí nové příchutě nebo nápoje. Pokud se podíváme na trendy, vidíme nárůst produktů z oblasti zdravých alternativ. Ať jsou to nápoje s nulovým obsahem cukru, ovocné džusy nebo smoothie.
Ivo Velíšek, retail shop sales manager, MOL Česká republika
Poslední sezony si pochvalují i výrobci nealka. „Prodeje na trhu čerpacích stanic nám za poslední čtyři roky rostou ročně dvouciferně. Stojí za tím inovace našich produktů i vyšší kupní síla zákazníků. Mezi kategorie nealko produktů s nejvyšším růstem patří vody, kolové nápoje a energetické drinky. Nabídka pro zákazníky na čerpacích stanicích se neustále zlepšuje. Zvyšuje se prostor pro konzumaci na místě formou občerstvovacích prostor a koutků s nabídkou čerstvých výrobků což vytváří nový potenciál k prodeji,“ sděluje Petr Komberec, sales director gastro společnosti Kofola ČeskoSlovensko.
Stejně jako v ostatních prodejních kanálech i v rámci čerpacích stanic je problém s omezeným prodejním prostorem. „Proto se v nabídce víceméně objevují hlavně ty klasické, zavedené produkty, na které jsou zákazníci zvyklí. Nové značky či produkty se probojovávají na regály čerpaček složitěji, zvlášť pokud nemají silnou mediální podporu,“ uvádí Petra Dlouhá, marketingová ředitelka společnosti Al-Namura. Jak potvrzuje Tomáš Černohlávek, obchodní zástupce společnosti Mex Trading, výhradního dovozce značky Jumex, je tak dobré se zaměřit nejen na správný bohatý výběr, ale i kvalitu produktů a férové ceny.
Bodují jiné formáty než v běžném obchodě
Oproti běžným maloobchodům panuje na pumpách ještě jeden velký rozdíl. „Zákazník si zde na rozdíl od retailu vybírá více z chlazeného regálu. Bodují jiné formáty než v běžném obchodě, s objemem do jednoho litru a se sportovním uzávěrem či jiné typy nealkoholických nápojů. Například místo standardních vysokoprocentních džusů spíše už připravené still drinky, jaké nabízí Fruitisimo a další,“ informuje Ondřej Postránský, ředitel pro strategický marketing společnosti Karlovarské minerální vody. Zjevným trendem posledních let, který odborníci doporučují zejména řidičům, je i růst prodeje funkčních vod, tedy nealko nápojů s konkrétní přidanou hodnotou. „Proto jsme do našeho sortimentu, který letos plánujeme nabídnout i sítím čerpacích stanic, zahrnuli dvě tradiční značky funkčních vod – Gemerku, tedy přírodní minerální vodu obohacenou nejen hořčíkem, ale i vápníkem, a silně zásaditou minerální vodu Fatra. Obě jsou mimořádně vhodné pro prodej na čerpacích stanicích. V případě Gemerky jde o prevenci proti stresu a únavě, Fatra je ideální pro kombinaci nealko nápoje s jídlem,“ prozrazuje Jiří Štesl, výkonný a obchodní ředitel společnosti St. Nicolaus – trade CZ.

Potenciál mají freshe.
Na čerpačkách se však obecně trendy zásadně nemění. „Bodují především chlazené a energetické nápoje, nebo také snadno uzavíratelná balení nápojů o objemu do 0,5 litru,“ doporučuje Ondřej Krhánek, juniorní projektový a produktový manažer společnosti Vitar. Oblíbenost nápojů dokazují i statistiky samotných čerpaček. „Český zákazník je velmi tradiční, zůstává hlavně u energy drinků a kolových nápojů. Vzhledem k úspěšnosti prodejů našich energy drinků Verva jsme se rozhodli rozšířit nabídku Stop Cafe o další produkty. Potenciál vidíme i u vitaminových nápojů, které zaznamenávají zajímavý růst. Více se také zaměříme na prodej pod vlastní značkou. Jdeme i cestou zdravého životního stylu, proto jsme v našem bistru Stop Cafe začali nabízet fresh nápoje,“ vysvětluje Filip Balcárek. „Pro nás je segment nealkoholických nápojů na pumpách rostoucí kategorií. Zaměřujeme se na perfektní vystavení nápojů, renovaci lednic a práci s planogramy. Snažíme se poskytovat relevantní nabídku na všech prodejních místech. Hodně pracujeme se sekundárním vystavením nápojů, s důrazem na přehlednost a maximální šíři nabídky. Rok 2018 byl pro nás navíc ve znamení rozšiřování kategorie stoprocentních džusů, proteinových nápojů, bio limonád nebo například limitovaných edic známých nápojů. Snažíme se postupně zavádět a testovat další novinky,“ poodkrývá strategii Ivo Velíšek.
Pivo není pouze doplňkem nealka
Pivo a také nealko pivo bývá na čerpačkách nejen příjemným zpestřením, ale i vyhledávaným zbožím. „Na našich čerpačkách vzrostl prodej ochucených nealko piv, která si oblíbily zejména ženy,“ prozrazuje Filip Balcárek. Pro potřeby čerpacích stanic jsou určitě nejvhodnější nevratné obaly. „Největší oblibě se těší zejména piva v plechovkách, z našich značek je to rozhodně Birell, u kterého jsme zaznamenali největší meziroční nárůst u ochucených variant. Piva a cidery potom tvoří přibližně 25 procent z celé nabídky nápojů na čerpacích stanicích. Zájem o naše pivní značky a Birell u benzinových pump každoročně roste v průměru o 30 procent,“ vypočítává Tomáš Mráz, obchodní ředitel společnosti Plzeňský Prazdroj. I přesto, že například pumpy pro Pivovar Zubr z pivovarnické skupiny PMS Přerov představují minoritní distribuční kanál, podle jeho ředitele Tomáše Pluháčka se i zde osvědčily zejména nealkoholické varianty. Pivovary Staropramen se v loňském roce na čerpacích stanicích zaměřily na nealko pivo v rámci spolupráce s Harley Davidson. Konkrétně šlo o limitovanou edici s motivy této ikonické značky.