Trendy: Platební metody se rozšiřují

Přijet, natankovat, nakoupit a zaplatit. Běžný nákupní proces na čerpací stanici. Zatímco před několika desítkami let se platilo výhradně hotovostí, dnes převažují zejména bezhotovostní platby platebními nebo fleetovými kartami. Stejně jako v retailu se čím dál tím více používá jejich bezkontaktní podoba, ale nastupují i další platební metody. Zákazníci tak chtějí nakupovat bez hotovosti, bezpečně a digitálně.

Je jedno, zda čerpací stanice funguje výhradně v bezobslužném či klasickém režimu. Vždy by totiž při placení měla nabídnout možnost kombinovat různé druhy platebních metod – hotovost, platební karty a nálepky, firemní tankovací či předplacené karty a chybět dnes už nemůže ani možnost zaplatit smartphonem. Češi jsou totiž čím dál tím více zvyklí platit digitálně, a tak využívají moderní metody on-line plateb. Pokud je stanice nenabízí, nemusí se to u zákazníků setkat s pochopením. Zavedení tohoto druhu platby je často otázkou několika hodin, náklady nejsou nikterak vysoké a provize za uskutečnění platby se pohybují kolem 0,5 až 1,5 % z hodnoty objednávky.

—————————————————————————————————————————–

„Funkčnost stojí na prvním místě.“

Umožnit zákazníkům platit bezhotovostně spočívá v pořízení platebního terminálu. Jde o samostatné zařízení, které je potřeba zapojit do elektřiny a k internetu. Určitě se vyplatí vsadit na spolehlivého poskytovatele. Pokud terminál již jednou v podniku je, zákazníci počítají s tím, že na čerpačce mohou platit on-line. Je pak nepříjemné, když něco nefunguje a vám nemá kdo pomoci, protože jste si sice vybrali nejlevnější řešení, ale podpora funguje omezeně nebo je poskytována jen telefonicky třeba ze zahraničí.

Jozef Ryšavý, marketingový manažer, KB SmartPay

———————————————————————————————————————————

Terminál je prostě základ

Čerpací stanice dnes již musí nabídnout v placení podobný standard jako klasický kamenný obchod. Co se týče terminálů v prodejnách, vyplatí se porovnat všechny nabídky na trhu a vybrat tu podle potřeb nejvýhodnější. „Obchodník, který neposkytuje platbu kartou, se může připravit o spoustu potenciálních zákazníků a lepší zákaznický zážitek. A spotřebiteli tato možnost přináší pohodlnost při platbě,“ říká Jakub Michalovský, e-commerce consultant team leader společnosti Acomware. Dnes už jde o nutný standard. „Zákazníci prostě platit kartami chtějí. V České republice je například prakticky nejvyšší míra používání bezkontaktních plateb na světě, což už samo vypovídá o tom, že lidi prostě kartou platit chtějí,“ poukazuje na trend Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Platba na terminálu probíhá jak při fyzické přítomnosti karty, tak bez ní. „Novým standardem v Česku se stalo bezkontaktní placení. Každý rád za nákup pípne, a to jak kartou, tak třeba smartphonem. Zákazníci již nechtějí shánět hotovost, a aby ušetřili svůj čas, chtějí platit kartou. Na trhu také dochází k tomu, že platební terminál již obchodníci nemusí mít u své banky, u níž jsou vedeny účty. My posíláme peníze do jakékoliv banky každý pracovní den. Takže když chcete řešení od KB SmartPay, účet si můžete nechat u své banky,“ dokládá Jozef Ryšavý, marketingový manažer společnosti KB SmartPay.

Hitem jsou platby smartphony

Platební systémy lze vybavit podle konkrétní potřeby klienta. Integrované jsou do softwaru pokladen čerpacích stanic a umožňují i specifické platby kombinované s aplikací pro řízení používání zákaznických karet, čímž urychlují proces obsloužení nakupujícího u pokladny. Smartphony se staly běžnou součástí našich životů, a kromě toho, že nám umožňují telefonovat a komunikovat se světem, je prakticky neustále používáme i ke snadným platbám. Zatímco majitelé telefonů s operačním systémem Android jimi mohli platit od roku 2017, přístroje od Apple se dočkaly až letos v únoru. Aby bylo takto možno platit, musí být smartphone vybaven NFC čipem. Tento způsob platby musí být také podporován vydavatelem platební karty, zpravidla bankou. Následně stačí povolit tyto platby v mobilu. Samotná platba probíhá stejně snadno jako v případě použití platebních bezkontaktních karet – tedy přiložením karty, respektive smartphonu k platebnímu terminálu.

Jádrem Apple Pay je bezpečnost a soukromí. „Čísla debetních a kreditních karet se při placení s Apple Pay neukládají do zařízení ani do serveru Applu. Místo toho je vygenerováno jedinečné číslo, které je bezpečně uložené v secure elementu daného zařízení. Každá transakce je ověřena jednorázovým bezpečnostním kódem. Tak nejsou údaje o účtu a kartě nikdy zveřejněny, což zvyšuje bezpečnost digitálních plateb,“ prozrazuje Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Českou republiku a Slovensko. Po jednoduchém nastavení Apple Pay uživatelé i nadále obdrží všechny výhody a odměny za platby debetní nebo kreditní kartou. V obchodech je Apple Pay kompatibilní s Apple Watch, iPhone SE a iPhone 6 a novějšími.

Zaplatit lze i jednoduchou a bezpečnou mobilní aplikací

Kromě běžně používaných tankomatů je už i v Česku možné od roku 2016 bezkontaktně platit za pohonné hmoty smartphonem přímo u stojanu. Jako první s tím přišla společnost Shell, kterou v loňském roce následovaly čerpačky Benzina. Odpadá tak nutnost chodit do obchodu a pro zákazníky, hledající maximální úsporu času, je taková platba rychlá a pohodlná. Prakticky to funguje tak, že si zákazník po natankování načte do telefonu unikátní QR kód ze stojanu a automaticky se mu zobrazí platební údaje, které potvrdí. Tím za tankování zaplatí. Aplikace ohlásí odeslání platby, zobrazí účtenku a zákazník může spokojeně odjet. „Trendem dnešní doby je přesun od plateb hotovostí či platební kartou k platbám přes mobilní telefon, proto řidičům nabízíme jednoduchou a bezpečnou mobilní aplikaci. Benzina platby je unikátní řešení, které řidičům uspoří čas strávený na čerpací stanici,“ shrnuje Marek Zouvala, ředitel sítě čerpacích stanic Benzina, odštěpného závodu Unipetrol.

Do aplikace Benzina platby je nyní možné přiřadit bankovní kartu, postupně se však možnosti rozšíří i na tankovací karty Benziny – Tank Kartu Easy a Business. Aplikace při platbě vyžaduje zadání bezpečnostního kódu nebo se lze přihlásit biometricky, otiskem prstu či díky face ID – záleží na typu mobilního zařízení. Lze ji používat i bez trvale přiřazené karty, zákazník však v takovém případě musí při každém tankování přepisovat údaje ze své platební karty. Aplikace rovněž zobrazuje přehled uskutečněných transakcí a účtenku, kterou lze exportovat ve formátu PDF. Platit pomocí chytrého telefonu s nainstalovanou aplikací Benzina platby lze ve všech čerpacích stanicích Benzina za natankování benzinu, motorové nafty, AdBlue a CNG. Uživatel může pohodlně platit ze svého vozidla, svobodně vybírat stojan a částku potvrdit předautorizací platby přímo ve svém chytrém telefonu.

Zvyšte si tržby

Je dokázáno, že bezhotovostní platební metody zvyšují tržby. „Zákazníci při tomto způsobu plateb neřeší částku jako při placení v hotovosti. Uvádí se, že kartou zaplatíme přibližně o 20 procent více, než když platíme v hotovosti. Umožnit zákazníkovi platbu na klik je čím dál tím důležitější,“ poukazuje Václav Urbánek, head of sales společnosti Twisto. Spotřebitelé při bezhotovostních platbách navíc mají své výdaje daleko více pod kontrolou. Ve svém on-line bankovnictví již nevidí pouze výdaje a příjmy, ale mohou využívat i aplikace na správu osobních a rodinných rozpočtů, kde vidí například podle kategorií, za co utrácejí.

Spotřebitelé chtějí stále více věcí ovládat svým telefonem počínaje třeba rezervací hotelů, jízdenek po odbavení na letišti. Bezkontaktní platby jim to nejen umožňují, ale i splňují jak požadavky zákazníků na digitální dobu, tak vysoké nároky na bezpečnost a pohodlnost plateb. Provozovatelům čerpacích stanic díky zvýšenému zájmu o tuto možnost rostou tržby a nemusejí investovat do dalšího hardwarového či softwarového vybavení. Zároveň odpadá eventuální možné riziko fyzické krádeže (hotovosti) či zkopírování platební karty. „Na moderní čerpací stanici dnes zákazník očekává, že kromě paliva si dokáže nabít svůj elektromobil, relaxovat nebo umýt auto. Abychom propojili ideální svět zákazníků a provozovatelů čerpacích stanic, je vhodné vše automatizovat tak, aby zákazník zaplatil za jakoukoliv službu platební kartou bez přítomnosti obsluhy,“ dodává Lenka Bukalová, head of sales and marketing division společnosti Sonet.

(PG)

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail