logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • Přestože hodně automobilových značek zdůrazňuje ekologické výhody svých elektrických modelů,...
  • Společnost Shell Czech Republic, která v loňském roce představila svou první LNG stanici v České...
  • V úvodních třech měsících roku zaznamenal trh s novými užitkovými elektromobily v Evropské unii...
  • Skupina Orlen Unipetrol v rámci strategie udržitelného rozvoje a dekarbonizace posiluje rozvoj...

Senát rozhodl: Levnější dálniční známka jen pro auta na CNG

15. srpna 2019
Zpravodajství 0
2196
Senát rozhodl: Levnější dálniční známka jen pro auta na CNG

Senát dnes po dlouhé rozpravě podpořil novelu zákona o pozemních komunikacích, která mimo jiné přináší výhody (levnější dálniční známku) pro vozidla užívající některé typy paliv. Podle SČS – Unie nezávislých petrolejářů tak Senát (stejně jako Poslanecká sněmovna) nenašel odvahu novelu odmítnout, k selektivní podpoře vybraných paliv vede zcela iracionální argumentace. 

Slevu na dálniční poplatky, případně osvobození od poplatku v případě elektromobilů a vozidel na vodík, budou mít vozy CNG, automobilům na propan-butan (LPG) ale stát slevu odmítl proto, že jich už nyní jezdí mnoho a jejich podpora tak není nutná. Předseda Unie Ivan Indráček v následujících řádcích shrnuje iracionální argumentaci ze strany PS i Senátu.

Komunikace užívají všechny vozy stejně

Příjmy z dálničních známek jsou příjmem SFDI a tedy zcela jednoznačně slouží k údržbě a výstavbě komunikací. Není tedy logické, aby využívání některého typu paliva vedlo ke slevě nebo odpuštění poplatku. Komunikace užívají všechny vozy stejně. V rozpravě v Senátu jasně zaznělo, že případné motivační slevy mají být řešeny jinak, nikoli slevou z poplatku jdoucího na komunikace.

Ivan Indráček, SČS – Unie nezávislých petrolejářů: O ekologii nejde, podpora LPG vozů, by byla prostě příliš drahá.

Stejné emise, ale LPG vozů je moc

Argumentace, která vedla k podpoře stlačeného zemního plynu (CNG) a naopak k vyloučení LPG byla až komická. Ministerstvo dopravy uznává, že obě vozidla mají srovnatelný emisní dopad. Přesto – CNG si zaslouží slevu, protože vozidel je málo a potřebují podporu. Naopak, vozidel LPG je příliš mnoho a pro státní rozpočet by byla jejich podpora moc drahá. Ke zvýhodnění tedy dochází nikoli proto, že by některá vozidla byla ekologičtější než jiná, ale proto, že jedněch je málo a jiných moc.

Je pětistovka dostatečně silná motivace?

– mimochodem je otázkou, koho bude 500 Kč sleva (v případě CNG) nebo 1500 Kč odpuštění (v případě elektromobilu) motivovat ke koupi vozu v cenách kolem 500 000 Kč (respektive přes 1 milion Kč).

A nakonec pár vymyšlených čísel

A pro doplnění – Ministerstvo dopravy argumentovalo propadem výnosu SFDI při případné slevě poskytnuté vozům LPG ve výši 400 milionů Kč. Že je to číslo zcela vymyšlené (a pravděpodobně sloužící k tomu, aby byli poslanci a senátoři při případné podpoře LPG “umravněni”), lze doložit z jednoduchého výpočtu. Podle údajů Ministerstva dopravy je v Česku 230 000 vozů na LPG. Sleva, která jim měla být poskytnuta (a která je poskytnuta vozům CNG) je 500 Kč/rok. Jedná se tedy maximálně o 115 milionů ročně (230 tisíc vozů krát 500 korun za rok). V reálu to bude mezi 60 až 80 miliony, protože vozů LPG je dle kvalifikovaného odhadu České asociace LPG asi 170 000 (přesná evidence překvapivě neexistuje), řada majitelů těchto vozů dálnice vůbec nevyužívá a naopak, pro část z těch, kteří dnes dálniční známku nekupují, bude sleva motivační proto, aby si ji koupili.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Video: Čerpací stanice Adam v Chotěboři

Za rozhodnutím provozovat čerpací stanici se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba navázání na rodinné tradice. Jakub Adam, jednatel čerpací stanice Adam v Chotěboři, sází v rodinném podnikání hlavně na osobní přístup k zákazníkům. Kromě stojanů s palivem u něho najdete také myčku, nabídku stáčeného vína, stánek se zmrzlinou a populárním bubble tea nebo pivní speciality […]

Video: Čerpací stanice Fuel Rokytno

Za rozhodnutím stát se majitelem čerpací stanice se mohou skrývat nejrůznější pohnutky. Třeba mít jako majitel kamionové dopravy kde tankovat a také nabídnout lidem poctivé jídlo na dálnici za velmi dobré ceny. Na čerpací stanici Fuel Rokytno čeká na zákazníky osm výdejních stojanů, dva tankomaty a jeden pro smluvní partnery, čtyři dobíjecí stání pro elektromobily, […]

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required