
Silniční doprava je v současné době největším zdrojem emisí oxidů dusíku (NOx) v EU. Donedávna používané laboratorní testy vozidel NEDC (New European Driving Cycle) zdaleka nesplnily očekávání. Od letošního září, čtyři roky od vypuknutí aféry Dieselgate, proto musí všechna auta na evropském trhu projít testováním v reálných jízdních podmínkách (Real Driving Emissions). Kromě oxidů dusíku škodí ovzduší také polétavý prach obsahující i vysoce karcinogenní látky. Prach pocházející z dopravy v Česku nejvíce šíří dieselové vozy s odstraněným filtrem pevných částic, kterých podle odhadů ÚAMK jezdí zhruba milion.
Aféra Dieselgate před čtyřmi lety odhalila u některých evropských automobilek v čele s Volkswagen používání podvodného softwaru při laboratorním měření emisí oxidů dusíku. Ukázalo se také, že výsledky doposud používaných testů NEDC neodpovídají skutečnosti. Dieselová auta, která v laboratoři vyhověla nejnovější normě Euro 6 (max. 80 miligramů NOx/km), ve skutečnosti vypouštěla až desetkrát více emisí. Snížit by je měl nový systém testování RDE. Na nové modely aut se vztahuje již dva roky a podle výzkumného centra Evropské komise díky němu nejnovější diesely vypouštějí jen 20 až 60 mg NOx/km.
Emise jako ze dvou stovek elektráren
Nadlimitní emise z dieselových motorů způsobené nedodržováním evropských předpisů jsou v celkovém součtu výrazné. „Podle studie vědců pod vedením Jana E. Jonsona z Norského meteorologického ústavu se například v roce 2013 do ovzduší dostalo nadbytečných 816 milionů kilogramů NOx. Tolik emisí oxidů dusíku ročně vypustí dvě stovky uhelných elektráren velikosti českých Chvaletic, Mělníka nebo Tušimic,“ vysvětluje Adéla Denková z analytického projektu Evropa v datech. Ještě o téměř třetinu více emisí by se povedlo ušetřit, pokud by pro dieselová auta platily stejně přísné normy jako pro benzinová vozidla.
Standardy Euro 6 vyrovnaly emisní nároky
V otázce sjednocení emisních norem pro dieselová a benzinová auta se zkřížily snahy Evropské unie o ochranu klimatu a o ochranu ovzduší. Dieselové vozy totiž vypouštějí asi o 15 až 20 % méně oxidu uhličitého, který přispívá ke změně klimatu. Proto se k nim normy Euro stavěly dlouhou dobu shovívavěji než k vozům na benzin. „Od druhého emisního standardu z roku 1996 až po Euro 5 platné do září 2014 byly limity emisí NOx u benzinových motorů i třikrát přísnější než u dieselových. Až poslední standard Euro 6 platný od září 2014 téměř vyrovnal požadavky na emise u obou typů motorů. Evropa nyní v boji o udržení stabilního klimatu sází na elektromobily a alternativní pohony,“ doplňuje Adéla Denková.
V Česku škodí hlavně auta bez filtru
Kromě emisí oxidů dusíku je pro kvalitu ovzduší v Evropě problémem také polétavý prach pocházející ze silniční dopravy. „Za nejrizikovější považuji velmi jemné prachové částice. Ty, které jsou tak malé, že jsou okem neviditelné,” říká Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT. Tyto částice se usazují v plicích, odkud mohou pronikat do krevního oběhu a podél čichového nervu až do mozku. „Jsou na ně navázány polotěkavé organické látky, z nichž některé jsou vysoce karcinogenní,“ dodává Vojtíšek. Hlavním problém v Česku je množství vozů s odstraněným filtrem pevných částic, který polétavý prach zachytává. Podle Ústředního automotoklubu jich po tuzemských silnicích jezdí zhruba milion. Příčinou vysokého počtu takto upravených aut je i stav českého vozového parku, který v rámci Evropy patří k nejstarším.
Pomohou alternativní pohony i dostavba obchvatů
Lepšímu ovzduší, a to zejména ve městech, kde se kvůli vyšší koncentraci dopravy hromadí více škodlivých emisí, pomůže rozvoj hromadné dopravy i moderních alternativních pohonů. K jejich využívání ovšem musí být lidé motivování, upozorňují odborníci. Důležitý je proto i rozvoj infrastruktury pro dobíjení elektromobilů, usnadnění pohybu chodům a cyklistům, ale také výstavby obchvatů umožňujících centra měst objet. Při dobrém plánování nemusejí mít podle expertů ani velká města špatné ovzduší. Příkladem mohou být města ve Spojených státech. „Oproti EU mají USA méně než poloviční limity pro koncentrace jemných částic v ovzduší a na rozdíl od většiny evropských měst je skutečně plní. A to i přes mnohem intenzivnější automobilovou dopravu,” dodává Michal Vojtíšek.
Více na Evropavdatech.cz