Stát podpoří vodík v dopravě, do roku 2023 by mělo být v tuzemsku 8 čerpacích stanic

Stát chce mimo čisté elektromobilty do budoucna podpořit rovněž rozvoj vodíkové technologie v dopravě. V roce 2030 by podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka mohlo na vodíkové články jezdit v tuzemsku 60 až 90 tisíc aut. Podpora by měla směřovat do rozvoje infrastruktury na výrobu a čerpání vodíku i do samotného využití vozidel na vodíkové palivové články. 

„Chystá se aktualizace Národního akčního plánu čisté mobility, která se má vládě předložit do konce letošního roku. Česká republika se zavázala ke snižování emisí v dopravě a jednou z možností je právě využívání vodíku,“ říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: „Ministerstvo dopravy vypsalo program na čerpací stanice na vodík, a to v rámci Operačního programu Doprava. Právě do vybudování infrastruktury stát bude s využitím zejména strukturálních fondů investovat.“

V České republice by v roce 2030 mohlo podle odhadu MPO jezdit 60 000 až 90 000 aut na vodíkové články. V současnosti tu kvůli absenci čerpacích stanic zatím nejezdí žádné, do roku 2023 by však mělo vzniknout šest až osm čerpacích stanic na vodík.

Průkopníkem využívání vodíku v dopravě je Toyota, která má celý výrobní závod TPCA v Česku brzy převzít. Již několik let nabízí sériový vodíkový vůz Mirai. Podle prognózy výrobce se cena vodíkových aut do deseti let vyrovná ceně hybridů.

Stát podpoří více typů řešení

„Vítáme progresivní přístup vlády, který se nezaměřuje pouze na jeden typ řešení nízkoemisní dopravy, ale podporuje i další řešení. Je-li hlavním cílem veškerého snažení snížení škodlivých emisí, měl by stát vytvořit rovné, technologicky neutrální podmínky pro všechny druhy ekologické dopravy a nastavit jasnou hranici emisních limitů. Bude na zákazníkovi, aby se rozhodl, která alternativa je pro něj nejvhodnější,“ říká šéf české Toyoty Martin Peleška.

Vicepremiér Havlíček doplňuje, že po roce 2023 se mají revidovat emisní limity CO2 pro osobní a lehké užitková automobily. Od procentního snížení emisí u těchto vozidel ve srovnání s rokem 2021 a povinného podílu nízko a bezemisních vozidel pro výrobce od roku 2030 se odvíjí další vývoj automobilového průmyslu.

Ministr Havlíček si při návštěvě v Kolíně vodíkovou Toyotu Mirai osobně vyzkoušel, stejně jako vozy na hybridní pohon.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail