
Přesně dvacet minut měli účastníci 7. kongresu Čerpačka na to, aby se dozvěděli, jaká je čeká budoucnost. Pokus o věštbu z křišťálové koule se ale nekonal. Michael Londesborough je totiž uznávaný anglo-český vědec, kterého zná široká veřejnost z popularizačních projektů Akademie věd ČR, České televize a Národního technického muzea.
Rodilý Brit žije v Praze od roku 2002, od května letošního roku je ambasadorem společnosti Unipetrol. Jako její tvář bude vystupovat na veřejných vystoupeních, v kampaních, na sociálních sítích a také na odborných akcích zaměřených na výzkum, vývoj a inovace. V barvách Unipetrolu se jako řečník objeví v listopadu také na dalším ročníku petrochemické konference Reactions. Michael Londesborough se stal rovněž poradcem Unipetrolu pro inovace.
Ve svém příspěvku se zaměřil hlavně na fakta. Najde se v rapidně se měnícím automobilovém průmyslu místo pro čerpací stanice? A pokud ano – co se tam bude čerpat? Popularizátor chemie na začátku všechny ujistil, že celý byznys kolem čerpacích stanic ho zajímá, protože má rád produkt, který čerpačky nabízejí. „Jsem chemik a vy prodáváte směs uhlovodíků, které velmi dobře znám, chápu je a mám ty molekuly rád,“ říká úvodem a zároveň všechny ujišťuje, že právě tento produkt – pohonné hmoty – je mimořádně zajímavou oblastí, kterou stojí za to chápat.
Budoucnost je poněkud rušivá
„Budoucnost je nicméně poněkud rušivá, bude totiž znamenat změnu,“ pokračuje známý vědec. Dodává, že změny znamenají nutnost na ně reagovat, přizpůsobit se, umět se v dané situaci postavit čelem k tomu, co přichází, na druhou stranu právě to může být příležitostí, která může pro byznys znamenat krok vpřed. „Změna by vás vlastně neměla tolik překvapit, jste na ni zvyklí, když se podíváme zpět, jak vypadaly čerpací stanice před několika desítkami let a jak vypadají teď, je to obrovská změna,“ míní Michael Londesborough.
Chcete-li nahlédnout pod pokličku rušivé budoucnosti, musíte se podívat na dvě důležité oblasti. Obě se týkají vašich zákazníků. „Váš zákazník je auto. To je váš spotřebitel,“ připomíná vědec a naznačuje, že první oblastí, kterou je třeba pečlivě sledovat, je vývoj v automobilovém průmyslu. V souvislosti s očekávaným posunem v užívání elektromobilů a autonomních vozidel se tato oblast rapidně mění. A mění se ale také potřeby a požadavky řidičů. Budete se umět všem změnám přizpůsobit? Přežijí tento tlak vaše čerpací stanice, a pokud ano, v jaké podobě? „Jaké pohonné hmoty budete prodávat? Uhlovodík, vodík, nebo dokonce elektrony? Nebo bude mnohem důležitější kvalita vaší kávy a občerstvení?“ ptá se trochu provokativně mladý vědec.
Big data představují propojení se spotřebiteli
„Podíval jsem se trochu na současné trendy a tady jsou. Auta se mění. Jsou to takové nové počítače, propojíte se v nich s mobilem. Obrovskou roli tu hraje digitalizace. Možná bude zanedlouho auto vědět ještě dřív, než do něj nasednete, kam pojedete, a hlavně kudy pojedete. Dnešní automobilový průmysl a praktické každodenní využívání aut je o obrovském toku dat. Big data jsou tím správným slovem,“ přibližuje malými doušky budoucnost Michael Londesborough. Právě v nich vidí vědec nejen budoucnost, ale také obrovskou příležitost pro byznys na čerpacích stanicích. „Práce s daty vám ukáže mnoho cenných znalostí. Kudy váš zákazník jezdí, co si u vás rád dává k jídlu, jaké služby obvykle využije. Big data představují to nejlepší propojení s vašimi spotřebiteli,“ je přesvědčen. Už dnes je práce s informacemi velmi důležitá a do budoucna bude její potřeba ještě stoupat. „Informace jsou zlatý důl, budou proudit stále a všude a vy se s nimi musíte propojit,“ dodává vědec. A nastiňuje myšlenku, které hluboce věří – do budoucna nebude vaším zákazníkem ten, kdo řídí auto. Velmi pravděpodobně to bude auto samo.
Prodáváte antické sluníčko
A na co budou auta budoucnosti jezdit? Alternativní paliva se dnes vyvíjejí rychlým tempem, pravděpodobně budou přibývat nové a nové možnosti a jen budoucnost ukáže, čemu dají zákazníci zelenou. „Teď prodáváte uhlovodíky. V budoucnu budete možná prodávat elektrony,“ říká Michael Londesborough a pokračuje: „Uhlovodíky jsou krásné molekuly. Je to solární, miliony let starý produkt fotosyntézy, je to miliony let stará solární energie uložená v chemické formě v molekulách v kapalné fázi. Vy vlastně prodáváte takové antické sluníčko,“ usmívá se.
Elektrony jsou jiné. „Nejsou to molekuly, ale částice, a ty se chovají jinak. Je to tok, flow, znamená to být součástí nějaké sítě, abyste mohli získat tok elektronů. Pravděpodobně je to ale jedna z budoucích cest a měli byste přemýšlet o tom, jak budete s tímto tokem pracovat, jak ho uskladníte, jak ho budete nabízet zákazníkům. A také jaké elektrony vlastně nabídnete zákazníkům. Ty vyrobené z fosilních zdrojů, jaderných zdrojů, nebo z obnovitelných zdrojů?“ ptá se vědec. A naráží na problematiku, která rezonuje dnešním světem stále víc – elektřina vyrobená z obnovitelných zdrojů bude cennější. „Myslím, že budou mít v budoucnu i rozdílné ceny podle zdroje,“ dodává.
Buďte ve střehu
Elektromobilita jako alternativní směr podle něj znamená pro čerpací stanice, zvlášť městského typu, spíše hrozbu než příležitost, zákazníci si své automobily nabijí jednoduše doma. „Na druhou stranu to určitě znamená příležitost pro venkov, tam musí být nabíječky umístěné, aby mohli lidé opustit město,“ přibližuje své myšlenky. A to jsme stále jen u jednoho alternativního zdroje. Tím další může být vodík. Je právě on tou správnou cestou v budoucím mixu pohonných „hmot“? Společnost Unipetrol, jejímž ambasadorem populární vědec je, připravuje aktuálně na čerpacích stanicích sítě Benzina výstavbu tří vodíkových stanic. Objevit se mají v Praze, Litvínově a Brně a první plnicí stanici by firma ráda otevřela na jaře příštího roku. „Nevím, jak přesně bude vypadat čerpací stanice budoucnosti, zcela určitě ale bude jiná, budete nabízet jiný mix paliv než dnes,“ je přesvědčen Michael Londesborough. Doporučuje být ve střehu, sledovat trendy a nebát se nabídnout něco nového.
Možná budete muset změnit celý byznys model
Jak budou vypadat čerpací stanice, pokud zvítězí v budoucnu elektromobilita? „Dnes se baterie dlouho nabíjí, do budoucna to může být zase výrazně jiné, ale teď je třeba, aby se zákazník na benzince zabavil, než bude moci jet dál. Čeká dobré jídlo, nějakou zábavu. Je možné, že budete muset změnit svůj byznys model postavený hlavně na prodeji pohonných hmot a budete ho muset přetavit do nabídky, kterou zákazník očekává. Neměl by to být problém. Čím dál víc zisků pochází z nepalivové marže. Nabídka v shopu, další služby, které zákazníky lákají, to je ta cesta, jak je zaujmout,“ přemítá vědec.
Příležitost vidí také ve výměně baterií. „Přijde zákazník, dá vám vybité baterie a koupí si nabité. Baterie zůstává vaše, obchod je hlavně o jakési půjčovně energií,“ vysvětluje. Princip ale určitě není neznámý, na řadě čerpacích stanic si dnes zákazníci stále mohou vyměnit plynové bomby. Plyn nebo elektřina je v tomto případě vedlejší. Služba půjčované energie může být také dobrou cestou. „Může to být hrozba, ale může to být i příležitost,“ nastiňuje možné cesty Michael. Je přesvědčen, že rychlé změny se určitě dít nebudou. A to je dobrá zpráva pro každého pumpaře. Je totiž čas se na budoucnost dobře připravit.
(JH)
Více článků ze 7. Kongresu Čerpačka najdete v podzimním vydání Speciál Čerpačka.