Trendy v platebních systémech: Češi platí digitálně

Platby se na čerpacích stanicích realizují nejen v jejich obchodech, ale stále častěji i na dalších místech. Hotovostní transakce jsou i nadále hojně využívané, ovšem roste počet těch, kteří pokud možno všechny útraty platí bezhotovostně. A na to je zapotřebí se připravit.

Svět se veze na vlně bezkontaktních plateb. Tuzemští spotřebitelé patří v tomto směru nejen mezi evropské rekordmany, ale i mezi ty světové. Kromě klasické platební karty toto tempo umocňují i nové platební způsoby, pro které se používají chytré telefony, hodinky nebo náramky. Stačí přiložit k terminálu, počkat na pípnutí a je zaplaceno. Podle dostupných informací využívá placení mobilem 31 % Čechů, zatímco před třemi lety to bylo jen 13 %. Každý desátý přitom vlastní chytré hodinky. „Češi se nových technologií nebojí. Tomu nasvědčuje fakt, že mobilní platby se u nás staly skutečně masovou záležitostí,“ uvádí Luděk Slouka, ředitel rozvoje produktů a inovací Mastercard pro Českou republiku, Slovensko a Rakousko. Akceptace bezhotovostních plateb je tak nedílnou součástí celého retailu, čerpací stanice nevyjímaje.

Komplexní systém pomáhá s plánováním

Oázy na silnicích, tedy benzinové pumpy, už v dnešní době nejsou zdaleka pouze o prodeji pohonných hmot. Postupem doby se z moderní čerpačky stal vlastně malý obchod s poměrně širokým rozsahem sortimentu a ve většině případů doplněný o restauraci nebo minimálně rychlé občerstvení či kavárnu. Zákazníci v nich chtějí být rychle obslouženi, zaplatit jednou z mnohých forem platebních metod a dále pokračovat ve své jízdě. „Z těchto důvodů, zejména při větší síti stanic, vnímáme jako nutnost nasazení moderního centrálně řízeného pokladního systému, který automatizovaně komunikuje s veškerým vybavením čerpací stanice. Nejen tedy s tankovacími stojany či platebními terminály, ale také cenovými totemy či kávovary. Zde je určitě prostor pro zlepšování,“ vyzývá ke změně Radek Nachtmann, ředitel společnosti P.V.A. systems. V tomto segmentu trhu se určitě budou také uplatňovat samoobslužné metody prodeje. Ale spíše než pokladní místa to budou samoobslužné čerpací stojany s 24hodinovým provozem.

Většina čerpaček je tak dnes už vybavena alespoň jedním terminálem pro akceptaci bezhotovostních plateb, a to většinou v oblasti pokladny. „Podle našich odhadů je rozšíření platebních terminálů v těchto místech nejspíš již stoprocentní, nicméně rezervy vidíme v práci s daty. Pokud váš poskytovatel dává data ve zpracovatelném digitálním formátu, máte možnost automatizace účetních procesů a také příležitost provádět lepší analýzu dat,“ uvádí Filip Ulík, ředitel marketingu společnosti ComGate. Tento způsob přispívá ke zvýšení efektivity fungování vašeho obchodu. Získáváte tak lepší odhady pro využití zásob, plánování směn nebo třeba načasování reklamních akcí.

„V prosinci loňského roku jsme všechny naše čerpací stanice vybavili nejnovějšími platebními terminály Ingenico Lane 5000, které zajišťují maximální zabezpečení a podporují platby všemi platebními kartami i prostřednictvím Apple Pay a Google Pay,“ informuje Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro sítě Benzina patřící do skupiny Unipetrol.

Nevyžadujte po zákaznících hledání drobných

Řidiči, ale i další zákazníci chtějí bezhotovostně platit také na dalších místech pumpy. Například v případě kávy podávané personálem či z automatického kávovaru, u myčky, na toaletách, ve sprchách či při výdeji pohonných hmot přímo u stojanů. Spotřebitelé se chtějí čím dál tím méně zdržovat, moderní způsoby placení jsou jim příjemné a jsou pro ně i jakousi hrou. Kromě bezobslužných čerpacích stanic se tak dá natankovat bez hotovosti i u klasické stanice. Řada výdejních stojanů umožňuje zaplatit přímo na místě, a to jednoduchým způsobem. Nejčastěji je to prostřednictvím platební karty, speciální aplikací nebo QR kódem.

A právě platby chytrými mobily jsou nejen jednoduché, ale zákazníky také vítané. Už na sklonku roku 2017 spustila společnost Google v ČR službu Google Pay a letos na jaře se dočkali také fanoušci značky Apple. „Zájem o tuto metodu platby je obrovský a ukazuje tak na nový fenomén. Terminály KB SmartPay jsou na tyto bezkontaktní metody připraveny,“ dodává Jozef Ryšavý, marketingový manažer společnosti KB SmartPay.

Vhodným příkladem využívání smartphonů a aplikací je také ta od Benziny. „Jako první v Česku jsme vloni spustili mobilní aplikaci Mycí digi linka umožňující nechat si umýt auto bez nutnosti platit za mytí u pokladny čerpací stanice. Vše se odehrává přímo v mobilu zákazníka velmi interaktivním a přehledným způsobem. Stačí si jen v prostředí aplikace najít mycí linku, postavit se před ni na vyznačenou bílou čáru a následně už jen spustit libovolný mycí program,“ vysvětluje Filip Balcárek. V aplikaci se nabízejí užitečné funkce, jako např. happy hours se slevou 20 % nebo výhodné balíčky mycích programů. V rámci uvítání nových uživatelů aplikace momentálně Benzina nabízí první mytí libovolným programem za pouhých 49 korun.

Dopřejte si zisky po zavíračce nebo bez personálu

U čerpacích stanic, ale i v maloobchodě lze sledovat ještě jeden zajímavý trend. Tím je snaha „prodávat i po zavíračce“, respektive bez nutnosti mít v prodejně personál. „U benzinek nebo třeba u myček aut se jedná o samoobslužné stojany, a proto řešíme hodně poptávky pro bezobslužné platební terminály právě pro ně. Pro jednoho našeho klienta jsme realizovali bezobslužné platební terminály, na kterých zákazníci mohou zaplatit při vstupu do zázemí, na toalety a sprchy. Odpadá tím problém se sháněním drobných a urychluje se odbavení zákazníka, čímž se eliminují fronty,“ sděluje Jozef Ryšavý.

V retailu už s menšími platbami bezhotovostním způsobem mají zkušenosti. „Z mého pohledu bych platební automaty a self-scanning na čerpací stanice doporučil, mají velké marže a jsou rychlé a snadné na obsluhu. Je to podobné trendu samoobslužných kávovarů, ty se objevují už téměř všude. My jsme to v Alza.cz ještě povýšili, a než abychom řešili, kdo za kávu zaplatil a kdo ne, dali jsme ji zdarma všem zákazníkům našich poboček,“ reaguje Jan Moudřík, ředitel expanze, facility a showroom managementu společnosti Alza.cz.

Na čerpacích stanicích je tak samoobslužnost velkým trendem v podobě tankomatu, který nabízí na některých svých čerpacích stanicích také řetězec Globus. „Existují i kompletně samoobslužné stanice, kde se celý manuál tankování odehrává krok za krokem a platba probíhá předem na principu předautorizace,“ uvádí Rita Gabrielová, vedoucí externí komunikace společnosti Globus ČR. Tím dochází ke kontaktu s bankou, kdy si provozovatel nejdříve ověří hotovost na účtu zákazníka. Po tomto kroku se uvolní pistole a lze natankovat.

A jak zřídit samoobslužný způsob placení? „Čerpací stanice mají dvě možnosti, buď investovat do samoobslužného zařízení, které je investičně náročné, nebo půjdou cestou QR kódů. Pro pumpy to znamená rychlejší odbavení a mohou mít otevřeno čtyřiadvacet hodin denně a sedm dní v týdnu a tím snižují mzdové náklady, tedy za předpokladu, že mají v noci zavřeno,“ dodává Radek Horák, výkonný manažer obchod – acquiring, e-commerce a karty Československé obchodní banky. Další výhodou těchto plateb je snížení rizika krádeží pohonných hmot.

(PG)

Více článků ze 7. Kongresu Čerpačka najdete v podzimním vydání Speciál Čerpačka. 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail