Nabídka kvalitní kávy i zajímavého občerstvení hraje na cestách významnou roli, zákazníci totiž tankují kávu a něco k zakousnutí častěji než pohonné hmoty. U kávy stále více preferují určitou úroveň servisu, v gastru se zase daří rozmanité nabídce, která pokryje i rostoucí zájem o nemasové varianty občerstvení.
V síti konceptu Fresh Corner společnosti MOL Česká republika, která dnes na českém trhu čítá již téměř 190 prodejních míst, se každý měsíc prodá více než milion šálků kávy. To je podle Iva Velíška, retail shop sales managera společnosti, nejvíc ze všech zemí skupiny MOL. „Potvrzuje to obrovskou oblibu kávy mezi zákazníky a právě na ní a Fresh Corneru jako vlajkové lodi jsme se rozhodli vybudovat love brand. Něco, co budou zákazníci znát a kam se budou rádi vracet. A to se nám zatím daří,“ přibližuje důležitost kávy.
Preference se přibližují situaci v sousedních zemích
Na kvalitní kávě je postaven také koncept bistra Stop Cafe sítě čerpacích stanic Benzina. „V posledních letech se preference českých zákazníků mění a přibližují se situaci v sousedních zemích. Klesá tak obliba typického espressa a roste poptávka po kávových nápojích s mlékem,“ uvádí ředitel pro shop a gastro Filip Balcárek. Čím dál tím více zákazníků podle něj zároveň vnímá i rozdíly v kvalitě a intenzitě samotné kávy: „V našem bistru Stop Cafe se stačí při přípravě ,mega´ kávy pozorněji zaposlouchat, abyste zjistili, že kávovar mele kávu nadvakrát. Takhle pečujeme o přípravu kávy jako jediní na trhu,“ dodává Filip Balcárek a připomíná i důležitou roli omezování jednorázových plastů: zákazníci Benziny mohou využít vlastní hrnky na kávu.
Na oblibu espressa si zatím nestěžují na čerpacích stanicích OMV Česká republika. I tady se kávě velmi dobře daří a její prodej dlouhodobě roste. „Stále platí, že Češi mají nejradši velkou černou kávu. Velké espresso je tak naší nejprodávanější verzí kávy,“ přibližuje kávové trendy marketingový ředitel společnosti Michal Janda. Ale i tak OMV rozšiřuje nabídku, například o sezonní nápoje, jako jsou ledové a ochucené kávy. „Nově jsme také na vybraných čerpacích stanicích rozšířili nabídku kávy o blend kávy Viva premium, kolumbijskou stoprocentní arabicu,“ představuje novinku Michal Janda. Důležitý je podle něj nejen dobrý výběr kvalitních káv a tradiční italské pražení, ale i celková kávová kultura, tedy servis, který se s kávou pojí. „Zákazník je obsloužen na základě svého přání kávou buď do porcelánu se skleničkou vody, aby u nás v klidu poseděl a příjemně si odpočinul, nebo může zvolit variantu ,to go´ v kelímku. Minulý rok jsme do nabídky zařadili také porcelánové hrnky Viva, které si zákazníci mohou zakoupit a opakovaně je pak využívat,“ shrnuje Michal Janda.
Výběr vhodného modelu se řeší individuálně
Na důležitost profesionální prezentace kávy upozorňuje rovněž Alena Lišková, trade marketing managerka společnosti Tchibo Coffee Service Czech Republic. Ta na čerpacích stanicích nabízí profesionální automatické kávovary na zrnkovou i instantní kávu, ale i tradiční pákové stroje a také ucelená řešení kávových koutků. Výběr vhodného modelu je třeba vždy řešit individuálně, každá čerpačka je zkrátka jiná. „Umíme připravit optimální řešení pro velmi vytížený i klidnější provoz,“ popisuje Alena Lišková. Záleží přitom na mnoha okolnostech – kapacita, chuťové preference zákazníků, úroveň servisu i počet personálu a předpokládaný výdej porcí za určité časové období. Každý kávovar vyžaduje péči, pravidelné čištění má vliv na bezporuchovost technologie i výslednou kvalitu podávaného nápoje. Proto se společnost stará v první řadě o důkladné proškolení personálu. U obslužného typu prodeje vnímá stále rostoucí požadavky zákazníků na servírování do porcelánu, které umocní celkový kávový zážitek. V oblibě je zejména káva z čerstvě namletých kávových zrn, u mléčných variant zákazníci preferují čerstvé mléko a také kvalitní kelímek, který umožňuje pohodlnou a také bezpečnou konzumaci nápoje. „Zároveň je možné využít kelímek pro dodatečné informace nejen o nápoji,“ dodává Alena Lišková a upozorňuje také na rostoucí trend opakovaně použitelných kelímků.
Někdo to rád teplé
Ještě nedávno stačil párek v rohlíku, dnes je ale zákazník na benzinové pumpě náročnější. „Registrujeme rostoucí poptávku po teplých produktech, takže už více než šedesát procent pokrmů nabízíme v teplé podobě buď přímo z grilu, nebo rychlopečící pece,“ přibližuje trendy na Benzině Filip Balcárek. Největším tahounem ale stále zůstává hot dog, který těsně následují bagety a sendviče podle vlastních receptur. Rozdíl mezi dálniční a městskou čerpací stanicí vidí Filip Balcárek především ve velikosti nabídky občerstvení, právě ty dálniční nabízejí širší výběr na místě připravovaných teplých jídel. „Stále více zákazníků k nám jezdí na naše snídaně, které jsou jedinečné na celém trhu čerpacích stanic,“ specifikuje.
Pro hot dog je důležité vybrat to správné pečivo. „Obyčejným rohlíkem už dnes náročnou klientelu neohromíte,“ je přesvědčen Jan Gerlický, key account manager společnosti La Lorraine a poukazuje na to, že dnes je již k dispozici speciálně vyvinuté pečivo.
Losos, toast, nebo lívance? Žádný problém
Na čerpačkách MOL prošel koncept teplých jídel velkou změnou. „Na frekventovaných stanicích jsou teplá jídla dostupná 24 hodin denně, takže si každý zákazník vybere podle své chuti, a to v jakoukoliv denní dobu. Není problém si dát ráno či večer lososa, toast s vajíčkem a slaninou nebo lívance,“ dokládá Ivo Velíšek. Ne každý zákazník je ale nakloněn takovým novinkám, a tak je pro toho tradičního připraven v nabídce klasický guláš s knedlíkem nebo chutné polévky v samoobslužném konceptu.
A i na čerpacích stanicích EuroOil se daří teplé nabídce. „V prodeji máme rozpečené pečivo, polévky, hot dogy a panini,“ přibližuje vedoucí oddělení suchého zboží Tomáš Hálek. Nabídku občerstvení limitují na řadě čerpaček malé prostory. Aktivity teď tedy směřují k tomu, aby se rozšířil počet těch, kde lze občerstvení nabídnout.
Kvalita nesmí kolísat
Pro prodej občerstvení, které je založené na čerstvém pečivu, hraje klíčovou roli hygiena celé čerpací stanice. Je třeba se držet instrukcí pro dopékání pečiva. „Pokud je kvalita rozkolísaná, zákazník ztratí důvěru,“ míní Jan Gerlický. Společnost La Lorraine dokáže připravit na míru nabídku občerstvení i pro tu nejmenší čerpačku. Ke kávě to jsou například donuty, koláčky, muffiny nebo minikoblížky. „Nemusí se dopékat, stačí je nechat půl hodinky povolit a jsou okamžitě k dispozici,“ popisuje Jan Gerlický. Větší čerpačky si pak již mohou dovolit náročnější přípravu obložených sendvičů a hotových jídel s přílohovým pečivem, základem jsou francouzské bagety a kaiserky. A zákazníci rádi zkoušejí novinky, oblibu si tak prý získává lepinja, balkánský chléb s „kapsou“ pro letní receptury, stoupá i obliba bagelů.
Klasiku doplňuje vymazlená VIP nabídka
Čerpací stanice OMV vsadily na gastro nabídku od známých osobností. V rámci konceptu OMV Chef Concept se postupně pod taktovkou dvorního kuchaře Emanuela Riddiho představili čtyři ambasadoři. „Obecně platí, že největší poptávka je po masových sendvičích, ale třeba veganský sendvič Bena Cristovao Panino Vegano vzbudil tak vysoký zájem, že jsme se rozhodli jej ponechat ve stálé nabídce,“ přibližuje Michal Janda skladbu nabídky. Koncept občerstvení je pro každý rok odlišný. Proto se aktuálně v OMV pracuje na tom, kam posunout laťku gastronomie pro rok 2020.