Společnost 4 P & P prostřednictvím tazatelské sítě SmartSpotter realizovala v průběhu loňského roku průzkum zaměřený na novinky ve zmrzlinách. Tato kategorie je v Česku velmi populární a téměř každý výrobce přichází na začátku sezony s novými variantami či příchutěmi zmrzlin. Jak se těmto novinkám daří a jak je vnímají nakupující? A jakou roli tu hrají čerpací stanice?
Informace o novinkách začínají výrobci komunikovat již v prvních jarních měsících. Panel nakupujících tak začal v dubnu loňského roku kontrolovat dostupnost těchto novinek v různých prodejních kanálech (čerpací stanice, tradiční trh, tabáky atd.). Kontrola distribuce novinek probíhala ve čtyřech vlnách. Start sezony (duben), začátek hlavní sezony (květen a červen), hlavní sezona (červenec a srpen) a závěr sezony (září a říjen).
Průzkum distribuce ukázal, že novinky se před začátkem sezony dostaly jen asi do dvou třetin plánovaných obchodů. Nejlepší distribuce novinek byla na čerpacích stanicích (77 %), nejhorší pak na tradičním trhu (60 %). Ve větších městech (Praha, Brno, Ostrava) byla distribuce novinek dokonce méně než 50 %. V závěru sezony docházelo ke kontrolám distribuce u kelímkových zmrzlin na doma o objemu 300 až 500 ml. Ty v mrazicích boxech nahrazují místo některých nanuků. Distribuce kelímkových zmrzlin dosáhla v závěru sezony jen okolo 60 %, ve velkých městech byly tyto produkty jen asi ve třetině obchodů.
A jak nové varianty či příchutě zmrzlin vnímají nakupující? Některou z novinek vyzkoušel jen přibližně každý druhý nakupující (52 %). Naprostá většina však vyzkoušela novinku s tradiční příchutí, jako je vanilka, čokoláda nebo jahoda. Jen 19 % nakupujících vyzkoušelo novou příchuť, jako například mango nebo třešeň. Nakupující také oznámkovali chuť nových příchutí. Zatímco tradiční příchutě dostaly školní známku jedna minus, u netradičních příchutí se známka pohybovala okolo trojky.
Další monitoring jednotlivých tržních kategorií najdete v sekci Publicistika časopisu Zboží&Prodej.
Zdroj: Zboží&Prodej (č.268)