
V roce 2019 bylo globálně 432 plnicích vodíkových stanic, z toho 330 veřejných. Podle serveru H2stations.org se počet stanic za posledních pět let více než ztrojnásobil. V plánu je více než 226 nových stanic. V Česku možná ještě letos vzniknou také. Stát je každopádně podpoří.
Na konci loňského roku bylo v Evropě celkem 177 čerpacích stanic H2, z toho 87 v Německu. S 26 čerpacími stanicemi je Francie na druhém místě v Evropě a s 34 plánovanými čerpacími stanicemi se očekává poměrně dynamická expanze. Ta ale míří hlavně na oblast veřejné dopravy, tedy palivo pro tankování autobusů a oblast vozových parků firem, které realizují tranzitní dopravu. Výrazný nárůst čerpacích stanic se očekává také v Nizozemsku, kde se v současné době plánuje 21 nových čerpacích stanic. Švýcarsko má v provozu čtyři čerpací stanice, šest jich plánuje. V Polsku má vzniknout první stanice v příštím roce a ambiciózní plány má také tuzemsko.
„Vodíková elekromobilita časem doplní současnou elektromobilitu. V letošním roce plánujeme instalovat první vodíkové plnicí stojany na stávajících čerpacích stanicích v Praze na Barrandově a Litvínově. Projekty jsou nyní ve stádiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů. V našem plánu rozvoje máme již vytipovány i další lokality,“ přibližuje plány ředitel sítě čerpacích stanic Benzina Marek Zouvala. V nabídce bude vodík o tlakové úrovni 350 bar pro vozidla hromadné dopravy, respektive 700 bar pro osobní automobily.
Ve vzdálenějším horizontu vidí prostor pro vodík i Václav Loula, tiskový mluvčí České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, podle kterého by kolem roku 2050 mohl být vodík v osobních autech vyšších tříd. Zatím je ale cena vodíku i automobilů příliš vysoká. Marek Zouvala nicméně předpokládá, že jakmile v tuzemsku vzniknou první vodíkové stanice, trh s vozidly na vodík se rychle rozvine. Výrobci automobilů opatrně reagují, tak například Toyota uvedla, že ceny vodíkových aut by mohly být v řádu deseti let na úrovni současných hybridů.
Podle serveru H2stations.org , který situaci na trhu monitoruje, je v Asii je v provozu 178 čerpacích stanic pro vodík, 114 v Japonsku a 33 v Koreji. 27 čínských čerpacích stanic se používá téměř výhradně k tankování autobusů nebo nákladních vozidel příslušných provozovatelů vozového parku. Nejambicióznější růst v krátkodobém horizontu je v Koreji, kde jsou dostupné informace o 40 plánovaných čerpacích stanicích pro automobily a autobusy.