
Ještě než na český trh naplno dopadla koronavirová pandemie se všemi opatřeními, vedl si velmi dobře. Kvalita paliv je nejlepší v historii a nepalivová nabídka sortimentu rostla v šíři i v kvalitě.
Majitelé sítí čerpacích stanic investovali do modernizace a remodelingu shopů, optimalizovali skladbu sortimentu pro maximalizaci nepalivové marže. Velmi slibně se rozvíjela také celá gastronomická část nabídky – od nápaditého občerstvení s důrazem na kvalitu a maximální čerstvost až po kávu, která hraje v těchto místech prodeje prim už několik let po sobě. I malé nezávislé čerpačky v rámci svých možností pracovaly na tom, aby svým zákazníkům nabídly nové služby, třeba právě v podobě kvalitnější, čerstvě pražené zrnkové kávy.
Ačkoli je na tuzemském trhu podle aktuální evidence (2/2020) Ministerstva průmyslu a obchodu ČR celkem 4008 veřejných čerpacích stanic, těch, které nabízejí minimálně i obchod s nápoji a snacky, je podle společnosti Nielsen jen 2294.
Kvalita paliv je nejlepší v historii
Výsledky pravidelných kontrol jakosti paliv, které na trhu už 18 let realizuje Česká obchodní inspekce, jednoznačně říkají, že kvalita paliv je nejlepší v historii. O tom, jak vypadá trh s palivy, si přečtěte na str. 28. Zatímco v roce 2001 dosahovaly nedostatky téměř 14 % a ještě v roce 2010 to bylo kolem osmi procent pochybení, od roku 2015, který je označován za zlomový, eviduje inspekce zhruba jen jedno procento nedostatků v kvalitě jakosti odebraných vzorků pohonných hmot. Nově se také inspekce věnuje kontrole dobíjecích stanic pro elektromobily. Loni zkontrolovala přes tři desítky typů výrobků, ve všech případech se jednalo o tzv. vysoce výkonné dobíjecí stanice. Nedostatky byly především administrativního charakteru. Tuzemský trh má téměř pět stovek nabíjecích stanic, do roku 2022 by jich i díky dotacím z operačního programu Doprava mělo vyrůst dalších 375. Nové přibývají nejen u čerpacích stanic, ale také na parkovištích maloobchodníků s potravinami.
Chuť na akvizice neklesá
Akviziční apetit velkých hráčů, kteří hledají cesty, jak své sítě posílit, zatím roste. „Stále jsme otevřeni akvizicím větších či menších řetězců a malým provozovatelům nabízíme výhodnou spolupráci na bázi franšízy, případně formou pronájmu čerpací stanice. Velký potenciál vidíme i v rozšiřování bezobslužných čerpacích stanic,“ říká Marek Zouvala, ředitel sítě čerpacích stanic Benzina. Zkušenosti z tuzemska chce skupina Unipetrol přenést i na slovenský trh, kde aktivně hledá akvizice. Necelý rok po vstupu na slovenský trh má Benzina už deset čerpacích stanic.
Akvizicím se nebrání ani společnost Čepro. V loňském roce překvapila výzvou, že se chce zbavit svých maloobchodních aktivit a soustředit se hlavně na velkoobchodní trh s pohonnými hmotami. Retailovou část, která je stále komplikovanější a roste zde význam doplňkového zboží i gastronomie, by firma ráda přenechala strategickému partnerovi. Žádná ze spekulací zatím nebyla potvrzena, síť dvou stovek čerpacích stanic by mohly převzít Benzina nebo MOL Česká republika a výrazně tak upevnit své pozice na trhu. Výzva by to mohla být ale i pro další hráče. Třeba pro značku Total, která před lety své čerpací stanice prodala. Nákupem sítě EuroOil by se ale mohla vrátit mezi top hráče na trhu. Jen v Německu je v barvách značky Total více než 1140 čerpaček a celý evropský trh jich čítá přes osm tisíc. Zůstává otázkou, do jaké míry koronavirová pandemie akviziční apetit utlumí.
„Benzinka jako večerka.“
Celkem je v ČR 2294 čerpacích stanic, které mají minimálně i obchod s nápoji a snacky. Jejich počet meziročně kolísá jednak kvůli remodelingu a jednak i saturací trhu. Za poslední čtyři roky došlo k uzavření 46 čerpaček, hlavně z těch menších sítí. Hlavní čtyřka spíše posiluje pozici, otvírá nové stanice na hlavních silničních tazích. Silná je ale i v menších městech, kde často funguje také jako večerka, protože je večer jedinou otevřenou provozovnou.
Jan Daněk, konzultant, Retailer Services CZ&SK, Nielsen
Každá krize představuje zároveň příležitost
Aktuální situace kolem pandemie zatím dělá vrásky na čele všem. Nikdo totiž není schopen předvídat, jak se situace bude dále vyvíjet a jak velký dopad bude mít na trh a chování zákazníků. Z úst ekonomických analytiků zaznívají různé scénáře. Celkově se ale dají shrnout do jedné věty: čelíme nejhorší ekonomické krizi od té velké hospodářské a propad celé globální ekonomiky bude výrazný. Vyšší nezaměstnanost i omezené možnosti cestování povedou k omezení spotřeby pohonných hmot a také k poklesu nákupu zbytného zboží.
Není ale na místě vidět vše přes optiku černých brýlí. Každá krize je zároveň příležitost a očekává se, že právě tahle urychlí třeba proces digitalizace, robotizace a automatizace. Ve virtuálním světě si sice zákazník jen těžko natankuje, digitalizace mu ale může poskytnout větší možnosti výběru a značky jejím prostřednictvím mohou také více než kdy dřív pracovat na budování loajality. To si ale zřejmě budou moci dovolit jen velcí hráči.
Aktuální zkušenost ukázala na to, jak důležité je mít vyřešené a nastavené alternativní cesty pro platby, zvlášť pro případ, když je třeba co nejvíce omezit ty hotovostní. Při placení se zákazníkům doporučuje využít bezkontaktní platební karty či mobilní telefony a kde je to možné, tam natankovat a zaplatit přímo u stojanu. Podle Benziny se třetina všech plateb odehrává prostřednictvím platebních karet, třetina jde přes fleetové karty a zbývající třetinu tvoří hotovost. Síť ale dlouhodobě sleduje pozvolný, ovšem setrvalý přechod od hotovosti k platebním kartám a současná situace může tento trend výrazně uspíšit.
Čerpačky jsou v první linii
Čerpací stanice představují místa tzv. první linie, která v případě epidemií potřebuje jasný krizový scénář. Nový typ koronaviru se podle dosavadních zkušeností dlouho drží na kovových předmětech, a tankovací pistole z kovu tak představují jasnou hrozbu. „Platí téměř všeobecná shoda, že virus se při kašli nebo dechu dostane na vzdálenost zhruba dva metry, pak padá k zemi. Na předmětech, jako je plast a kov, ale přežívá několik hodin až dní, což zatím není jasné, preventivní opatření je ale dobré dodržet,“ vysvětluje Ivan Indráček, předseda představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů. Proto unie pro majitele a provozovatele benzinek zprovoznila webovou microsite, na které publikuje informace o aktuálním stavu, a přidává také prostřednictvím příručky rady a tipy, jak při pandemii na benzinkách zajistit bezpečný provoz.
SČS – Unie nezávislých petrolejářů vydala ke koronavirové situaci rady a tipy – najdete je na speciálních stránkách.
Personál benzinek musí aktuálně věnovat zvýšenou pozornost hlavně pravidelné dezinfekci, pro zákazníky je třeba pro tankování zajistit také dostatek jednorázových rukavic nebo alespoň papírových ručníků. Plastové jednorázovky jdou samozřejmě naprosto proti trendu omezení plastových odpadů, který v posledních měsících zasáhl i čerpací stanice. V tuto chvíli ale není čas na hrdinství. Plasty, byť jednorázové, dokáží ochránit lidské zdraví, které je jasnou prioritou. Jednotlivé sítě čerpacích stanic dokázaly promptně reagovat na situaci a nedostatek primárních ochranných prostředků (respirátorů) pro zaměstnance vyřešily instalací ochranných překážek z plexiskla v pokladních zónách.
Doufejme v lepší zítřky
Nevýhodou tištěného periodika je fakt, že až budete číst tyto řádky, bude už situace jiná. Doufejme, že lepší a že další měsíce nebudou ve znamení příliš drastického ekonomického propadu. Klesne-li koupěschopnost českých zákazníků, pocítí to negativně právě čerpací stanice. A to nejen na propadu prodeje pohonných hmot, zvláště těch prémiových, ale také na doplňkových službách, kde se v posledních letech trh orientoval na kvalitu – v občerstvení i ve velmi kvalitní kávě. Ekonomický pokles může pro řadu zákazníků znamenat odklon od zbytných produktů, ke kterým třeba káva patří. Stejně tak už nemusí být tolik ochotni utrácet za sice kvalitní a skvělé, ale přece jen dražší občerstvení. Třeba ale bude všechno úplně jinak. Myjte si ruce, držte si veselou mysl, sledujte zpravodajství a novinky na www.cerpacka.cz a těšte se na podzimní, 8. kongres Čerpačka.
(JH)
Vyšlo ve Speciálu Čerpačka Jaro 2020. Ten si nyní můžete přečíst on-line na Issuu.com.