Klasické tabákové výrobky pořád drží hlavní slovo na trhu. Stále více je ale slyšet a vidět jejich alternativa, ať už ve formě bezdýmných, zahřívaných produktů, elektronických cigaret nebo žvýkacích tabáků. Trh ovlivní růst spotřební daně i zákaz mentolových cigaret.
Aktuálně je tabákový trh formován dvěma zásadními vlivy. Tím prvním je zvýšení spotřební daně o 10 %, které je platné od 1. března a vytváří prostor pro černý trh. Druhým je zákaz prodeje mentolových cigaret, které vejde v platnost 20. května. Výrobci se na zákaz připravovali několik let a alternativní nabídka je součástí odpovědi na restrikce, které tento trh postihují. „Zákaz prodeje neplatí pro cigarillos, takže zákazníkům jako alternativu nabídneme cigarilla s mentolovou i ovocnou příchutí,“ přibližuje plány Jiří Hauptmann, ředitel vnějších vztahů a komunikace koncernu JTI. Firma očekává, tak jako další hráči na trhu, že pro spotřebitele budou atraktivní i alternativní tabákové výrobky, které nabídnou příchutě. V případě JTI je to elektronická cigareta Logic Compact, která bude i nadále nabízet mentolové a další ovocné příchutě.
Nabídku alternativní mentolové chutě dopřeje svým zákazníkům také společnost Philip Morris. Intenzivní mentolovou chuť nabízejí tabákové náplně Heets Turquoise Label do elektronického zařízení na zahřívání tabáku Iqos. Podle průzkumu firmy už alternativy klasických tabákových výrobků používá v Česku a na Slovensku až čtvrtina kuřáků.
Zvýšení spotřební daně otevírá prostor černému trhu
„Zvýšení spotřební daně se okamžitě projevilo zvýšením koncových cen, hlavně u cigaretového tabáku to bylo skokové,“ říká generální ředitel společnosti Mostex import-export Josef Stanislav. Paradoxně podle něho máme ve srovnání se západní Evropou nejnižší ceny cigaret a nejvyšší ceny dýmkových tabáků: „To se projevuje v tom, že kouření dýmek se jeví jako luxus a způsobuje to pašování tabáku z okolních zemí. U kuřáků dýmek firma nepociťuje pokles o klasický dýmkový tabák.“ Díky zákazu kouření v restauracích se ale snižuje prodejnost velkých doutníků a spotřebitelé dávají přednost segmentu suchých krátkých doutníčků. Zmiňuje také, že v případě tabáku do vodních dýmek se ho načerno do tuzemska doveze okolo 80 tun. „Rostoucí zájem o doutníčky budeme na čerpacích stanicích podporovat u doutníků a doutníčků Toscano a Toscanello, které mají široký chuťový sortiment a jsou to doutníčky, které dokáží uspokojit kuřáky během motoristické zastávky,“ přibližuje plány Josef Stanislav.
Zvýšení spotřební daně a konec prodeje mentolových příchutí vyvolá podle Tomáše Tesaře, vedoucího externí komunikace společnosti British American Tobacco (BAT), masivní změny v nákupním chování spotřebitelů a prudký nárůst černého trhu. „Na českém trhu už nyní vidíme rostoucí úroveň spotřeby nezdaněných produktů. Před dvěma lety to byla asi čtyři procenta a v současnosti už je to deset procent. Na základě zkušeností z Polska a Maďarska, kde také v minulosti skokově zvedli spotřební daň, lze i v Česku čekat velký příliv nezdaněných produktů ze zahraničí, hlavně z Běloruska a Ukrajiny,“ připomíná. Tento očekávaný nárůst černého trhu však může výrazně zpomalit současná situace ohledně koronaviru, která si vyžádala uzavření státních hranic a výrazné omezení pohybu osob. Bude podle něho současně záležet i na tom, kdy dojde k obnovení tzv. příhraniční nákupní turistiky.
Další obava panuje kolem zásob tabákových výrobků se starým kolkem. Díky novým vládním opatřením se pravděpodobně nestihnou do 31. 5. doprodat, ale ani efektivně stáhnout a bude nutné tyto výrobky zlikvidovat. „Bylo by na místě, aby se vláda zamyslela nad tím, jak v této situaci všem zainteresovaným stranám pomoci,“ říká Tomáš Tesař. Naznačuje, že jednou z možností je prodloužit dobu pro prodej těchto výrobků.
„Desetina prodejů patří zahřívanému tabáku.“
Trendem posledních dvou let jsou zahřívané tabákové výrobky, které na čerpacích stanicích postupně přeskočily sypaný tabák jako druhou nejvýznamnější auditovanou tabákovou kategorii. Nyní dosahují lehce přes desetinu všech prodejů tabákových výrobků na čerpacích stanicích, sypaný tabák něco přes jedno procento a cigarety zbylých asi 87 procent. Zahřívané tabákové výrobky jsou současně mnohem prodávanější na čerpacích stanicích než na maloobchodním trhu.
Jan Daněk, konzultant, Retail Services CZ&SK, Nielsen
Růst je tažen méně rizikovými produkty
Podle společnosti Nielsen rostly tabákové výrobky obecně v loňském roce o 11 %, ve dvouletém horizontu to bylo dokonce 22,1 %. „Cigarety v objemu za poslední dva roky vyrostly o 4,7 procenta, hlavní růst celé kategorie je tedy opět díky zahřívaným tabákovým výrobkům,“ vysvětluje situaci na trhu Jan Daněk, konzultant oddělení Retail Services CZ & SK společnosti Nielsen, která jednotlivé kategorie na trhu monitoruje.
„Poptávku po méně rizikových produktech, jako jsou nikotinové sáčky Lyft, elektronická cigareta Vype nebo zařízení na zahřívání tabáku glo, sledujeme ve všech prodejních kanálech, včetně čerpacích stanic,“ informuje Tomáš Tesař. Firma BAT očekává, že produkty se sníženým rizikem budou v roce 2030 tvořit až třetinu tabákového trhu. „S prudkým zvýšením spotřebních daní na cigarety v roce 2020 a s ním spojeným nárůstem jejich cen se v následujících letech sníží cenový rozdíl mezi zahřívaným tabákem a cigaretami. Proto je pravděpodobné, že růst kategorie zahřívaného tabáku v ČR se výrazně zrychlí a do roku 2023 bude představovat téměř patnáct procent celkového prodeje tabákových výrobků,“ odhaduje.
Masivní přechod spotřebitelů na nízkou sazbou zdaněný zahřívaný tabák bude mít ale vážný dopad na příjmy ze spotřebních daní. Již nyní každoročně dochází ke ztrátě miliard korun v důsledku výrazného rozdílu v sazbách spotřebních daních na zahřívaný tabák a cigarety. K naplnění ambicí státního rozpočtu je proto nevyhnutelné, aby docházelo k postupnému zvyšování spotřebních daní i u zahřívaného tabáku a jejich sbližování s úrovní zdanění u cigaret.
Nastupují nové příchutě a ergonomický design
Společnost BAT očekává, že právě glo a náplně neo s klikací kapslí s příchutí mentolu budou vítanou alternativou pro ty kuřáky, kteří se mentolové chutě vzdát nechtějí. Podobnou službu jim ale mohou nabídnout také nikotinové sáčky Lyft s příchutí mentolu nebo elektronická cigareta Vype, která má aktuálně sedm chuťových variant. Nechybí máta, vanilka, tabák, mango nebo lesní plody. Aktuálně je na trhu elektronická cigareta Vype ePen3, kterou si mohou zákazníci koupit ve startovacím balíčku. Ten kromě zařízení obsahuje 2 × 2 ml náplně s příchutí tabáku a máty. „Věříme, že zákazníci ocení kromě příchutí i ergonomický design, za který jsme loni získali ve Velké Británii cenu Produkt roku v kategorii elektronických cigaret,“ doplňuje Tomáš Tesař.
Mezi další alternativy pro kuřáky patří rostoucí nabídka elektronických cigaret s nikotinovými náplněmi, ať už je to značka Logic (JTI), Vype (BAT), blu (Imperial Brands) nebo Juul, která vstoupila na český trh teprve na podzim loňského roku. „V České republice je přes dva miliony kuřáků. Podle údajů Světové zdravotnické organizace se kouření klasických cigaret omezuje a na vzestupu jsou alternativy, mezi které elektronické cigarety s nikotinovými náplněmi patří. Od roku 2011 do roku 2018 vzrostl celosvětově počet uživatelů těchto cigaret ze sedmi milionů na 41 milionů a i vývoj v tuzemsku je slibný,“ shrnuje Karol Poznanski, ředitel komunikace společnosti Juul Labs pro Českou republiku. Je přesvědčen, že poměr tabákových výrobků bude i nadále klesat a že stále více kuřáků bude hledat ve svém boji se skoncováním s cigaretami alternativní cestu.