
Zákazníci realizují na čerpacích stanicích rozličné mise, kromě pohonných hmot sem míří hlavně za kávou i občerstvením, sílí tlak na čerstvost. Nejrychleji rostoucími kategoriemi nákupního košíku jsou nealkoholické nápoje, energy drinky či pivo, mírně oslabily minerálky či cukrovinky, stoupá podíl privátních značek.
„Čerpací stanice se mění z místa, kde se pouze tankovalo na místo, kam si lidé rádi zajdou na kávu, sjednají si tu schůzku nebo tu pořídí rovnou celý běžný nákup,“ přibližuje výsledky studie Nielsen Shopper Trends client business partner v oddelení retailer services Lenka Láchová. Auditovaným kategoriím, které společnost monitoruje, vzrostly tržby v loňském roce téměř o deset procent (9,6 %). Celkově tvoří prodej auditovaných kategoriích na čerpacích stanicích dvě procenta maloobchodního trhu, v čistě potravinových kategoriích je to 2,6 %.
Nejvíce se daří nealkoholickým nápojům, velmi výrazné jsou na trh čerpacích stanic energetické drinky a pivo. Oslabují minerální vody, cukrovinky i zmrzlina. „Narůstá důležitost ledové kávy a také vody, celkové tržby potravinových kategorií rostou meziročně o skoro deset procent,“ upřesňuje Lenka Láchová. Zákazníci očekávají v sortimentu čerpacích stanic i prémiové výrobky.
Velcí tržní hráči investují do privátních značek, ty se objevují například v kategorii ledových káv, energy drinků nebo balené vody. Podíl privátních značek na celkových tržbách už dosahuje 1,4 %.
Srovnání čerpacích stanic na trhu měří studie Shopper Trends díky tzv. Store Equity Indexu, který kvantifikuje sílu značky jednotlivých značek. Úroveň indexu je stanovena na základě čtyř okruhů otázek týkajících se oblíbenosti čerpacích stanic, ochoty doporučit stanici rodině či známým, ale i ochoty zaplatit za zboží na dané čerpací stanici více nebo ochoty cestovat do něj delší vzdálenost. Na vrcholu žebříčku je společnost Shell, dohání ji Benzina. „Benzina remodeluje prodejny, vylepšuje gastronomický koncept a to se odráží ve vnímání zákazníků,“ říká Lenka Láchová, podle které meziročně posílil také MOL, OMV si drží v hodnocení stabilní pozici. Pokud se na čerpací stanice podíváme optikou generací, pak Benzina velmi výrazně dominuje u mladších spotřebitelů, MOL a Shell má zákazníky věkově vyrovnané, nejmenší rozdíl mezi vnímáním značky mladšími a staršími spotřebiteli je u OMV.