Nealkoholické nápoje patří na čerpací stanici ke klíčovému sortimentu. Zákazníci, motoristé a posádky jejich vozů, se na cestě chtějí občerstvit a také načerpat energii, přičemž jejich nákupní mise jsou velmi rozdílné. Skladba nabídky jim ale musí vyjít maximálně vstříc.
Čerpací stanice se proměňují v místa, kde se zákazník zastaví nejen pro pohonné hmoty, ale udělá si i nákup základních potravin a tomu odpovídá rozšiřování sortimentu. „Před pár lety bylo nemyslitelné, abyste si na benzince koupili třeba sirup, dnes ho najdete běžně. Čerpací stanice jsou takovou výkladní skříní producentů, a to nejen v oblasti nealkoholických nápojů, protože si zákazník bere s sebou produkt do auta a doprovází ho pak další část dne. To jsou ty situace, kdy se může pozitivně nebo negativně dostat do podvědomí zákazníků,“ říká prezident Svazu výrobců nealkoholických nápojů Jiří Pražan. Do budoucna, především s rozvojem elektro automobilů očekává ještě další rozšíření možností, které budou odpovídat potřebám zákazníkům, kteří na benzince stráví delší dobu.
V auditovaných kategoriích alkoholických a nealkoholických nápojů, cukrovinek, sladkých snacků a zmrzlin došlo podle společnosti Nielsen k 10,7% růstu tržeb oproti předchozímu roku a 22,8% růstu tržeb oproti roku 2017. Objem nakoupeného zboží se meziročně zvýšil o 6,5 %. Ve dvouletém horizontu pak dokonce o 13,7 %. „Pozorujeme tedy trend premiumizace, kdy lidé nakupují dražší výrobky a růst tržeb není tažen hlavně růstem objemu nakoupeného zboží,“ přibližuje výsledky monitoringu Jan Daněk, konzultant oddělení Retail Services CZ&SK společnosti Nielsen. Tento trend je vidět hlavně na kategorii džusů, kdy samotná kategorie džusy – ostatní (krom jednolitrových) rostla o 5,1 %, ale objem klesl o -2,1 %. „Džusy jednolitrové poklesly v tržbách o 2,1 procento, v objemu o 10,2 procenta, to znamená, že lidé i zde kupovaly dražší výrobky,“ vysvětluje Jan Daněk.
Mějte pro každého něco
Podle brand managera značky Pfanner Kamila Výborného je třeba volit skladbu produktů na čerpací stanici tak, aby co nejvíce reflektovala průřez celým portfoliem: „Chceme zákazníkům nabídnout široký výběr dle typu nápojů, na čerpacích stanicích si může zakoupit čisté vody, ledové čaje, energy drinky, sportovní nápoje i domácí limonády. Z hlediska obalu se dlouhodobě daří PET lahvím s objemem 0,5l a plechovkám do stejného objemu.“ Z hlediska typu nápoje si vedou stabilně dobře ledové čaje a zákazníci jsou na čerpačkách ochotni dát šanci i novinkám. Proto jim firma vychází vstříc a v minulém roce nabídku obohatila o 100% kokosovou vodu nebo nutričně kompletní jídlo v podobě MANA drinku. „Dlouhodobě se také daří naší unikátní řadě zdravých ledových čajů Pfanner Pure Tea, které jsou bez cukru, sladidel s nula procenty kalorií,“ přibližuje inovace na trhu Kamil Výborný. Na vybraných čerpacích stanicích firma také nabízí domácí limonády „my homemade Lemonade“, která je v nabídce občerstvovacího konceptu typu „fresh corner“. I letos se chce firma na tento koncept zaměřit.
Pohled do průměrného nákupního koše na čerpacích stanicích podle monitoringu společnosti Nielsen odhaluje, že nealkoholické nápoje, jako jsou limonády (coly, orange a další), džusy a ledové čaje tvoří jeho necelou pětinu (18,1 %), dalších 13,2 % pak představují minerální vody. „Prodejní kanál čerpacích stanic je ideální pro nabídku impulsních formátů, ale záleží na tom, v jaké kategorii nealkoholických nápojů své výrobky nabízíte,“ říká ředitel pro strategický marketing společnosti Mattoni 1873 Ondřej Postránský. V případě minerálních a pramenitých vod je podle zkušenosti firmy velmi populární formát 1,5 l, nicméně čím dál větší podíl prodejů se realizuje v impulsních formátech o objemu 0,5 l a ve velmi dynamicky se rozvíjejícím a pro zákazníky čerpacích stanic zajímavém formátu 0,75 l. Důležité je být na čerpacích stanicích aktivní ve všech typech balení, která zákazník na benzince požaduje a vyhledává. „Pochopitelně se velmi liší nabídka velkých, frekventovaných benzinek od těch menších. Základem jsou ale vždy nejprodejnější výrobky v dané kategorii, to je velmi důležité,“ zdůrazňuje Ondřej Postránský. Z portfolia společnosti se nejlépe prodávají značky Mattoni a Magnesia. Řadu Mattoni firma letos obohatí ve formátu 0,75l o atraktivní příchutě Cedrata a Black a v létě nebude chybět limitovaná edice.
Aby se nealkoholické nápoje dobře prodávaly, je třeba je umístit v chlazené sekci a ve správné kategorii. „Kromě toho je ale třeba, aby zákazníci produkty našli na promočních místech, jako jsou hlavní promoční čela naproti vchodu, druhotná vystavení ve formě stojanů a aktivní nabídka u pokladen, zejména pro impulsní formáty, kdy můžete přírůstkově navyšovat objem prodejů,“ vysvětluje úspěšnou strategii pro prodej nealko sortimentu Ondřej Postránský.
Nabídněte vyšší přidanou hodnotu
Zájem roste podle společnosti STN Trade také o nealkoholické nápoje s funkčními charakteristikami. „Kromě toho, že zaženou žízeň, dokážou nabídnout i vyšší přidanou hodnotu, ať už je to povzbuzení bdělosti u energy drinků nebo doplnění minerálů v případě přírodních vod. Všichni cestující řidiči dobře znají problémy s nepravidelností jídla, nadměrného pití kávy a nevyváženosti pokrmů. Řešení je mimo jiné v tom zařadit do pitného režimu takové nápoje, které organismu dodají potřebné látky,“ vysvětluje Petra Rybyšarová ze společnosti STN Trade. Na trh čerpacích stanic se společnost chystá nabídnout své značky Gemerka a Fatra.
A zapomínat nelze ani na cenu. „Ačkoli jsou dnešní konzumenti mnohem náročnější než dřív, většina stále upřednostňuje cenu,“ říká projektový manažer společnosti Vitar Ondřej Janů ze společnosti Vitar, která čerpací stanice zásobuje nejen dětskými nápoji Capri-Sun, ale také vitaminovými a energetickými tabletami Energit. Letos společnost uvádí na trh nový druh dětských pitíček Capri-Sun s příchutí Ice Tea Peach.
Energie se vlévá do žil
„V porovnání s předchozím rokem lidé více nakupují energy drinky a také ledovou kávu. Co se týče těch prvně jmenovaných, tak vedou jako nejprodávanější položka na čerpačkách s meziročním růstem necelých 17 procent jak v tržbách, tak v objemu,“ přibližuje nejúspěšnější kategorii na čerpačkách Jan Daněk.
Spotřebitelé v České republice celkově dávají přednost neochuceným energetickým nápojům (65% hodnotový podíl dle dat za rok 2019) před těmi ochucenými, i přesto se na trhu objevují rok od roku další nové příchutě,“ vysvětluje zákaznické preference Kateřina Panczaková, konzultantka společnosti Nielsen. V roce 2019 se v ochodech s potravinami a smíšeným zbožím a na benzínových stanicích nakoupilo přes 55 mil. litrů energetických nápojů v celkové hodnotě téměř 2,9 miliard Kč. A právě benzínky jsou z hlediska tržeb pro energetické nápoje nejdůležitější, v minulém roce se na nich prodalo 29 % celkové hodnoty těchto nápojů, tedy za zhruba 841 milionů korun.
Nealku pivu vévodí ochucené varianty
Nealkoholická piva jsou dalším důležitým sortimentem, který v nabídce čerpací stanice nesmí chybět. „Oblíbené jsou zejména ochucené varianty Birellu v 0,5l plechovkách i v 0,4l PET lahvích, které jsou pro cestující v autě velmi pohodlné. Z ochucených příchutí patří mezi nejoblíbenější Pomelo-Grep a Malina-Limetka,“ uvádí obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Tomáš Mráz. Od února je na trhu Birell nově ve čtyřech nových ochucených variantách – Cola, Citronáda, Bezovka a Ledový čaj s broskví. „Na vybraných čerpacích stanicích probíhá podpora prodeje novinek přes akční čelo společně s komunikací akční ceny. A novinky budou také součástí věrnostního katalogu u vybrané sítě,“ přibližuje plány Tomáš Mráz. Pro maximalizaci prodeje doporučuje vystavit výrobky v lednicích, aby je spotřebitelé měli k dispozici vychlazené a připravené rovnou ke konzumaci. Vybrané položky je dobré podpořit sekundárním umístění v akčních stojanech.
Privátní značky hrají stále větší roli
Privátní značky jsou trendem, který z prostředí maloobchodu pomalu přechází i do čerpacích stanic. Tržby na všech čerpacích stanicích rostly o více než 43 %, stále ale tvoří jen 1,5 % (meziročně + 0,3 p. b.) všech tržeb čerpacích stanic. Nejvýznamnější kategorií jsou ledové kávy, které mají 8,5% podíl privátních značek. Zde monitoruje společnost Nielsen meziroční růst tržeb o 96 %. Druhou nejvýznamnější kategorií jsou energetické drinky s podílem privátek 4,9 % (meziročně + 33 %). Třetí jsou jednolitrové džusy s podílem 1,1 % (růst +82 %).
„Energy drinkům se daří i v privátních značkách.“
Největším bestsellerem mezi našimi privátními produkty jsou energetické nápoje Verva. Kromě tradiční příchutě nabízíme mojito i verzi bez cukru. Každých dvacet vteřin prodáme jeden energy drink. Pod privátní značkou Stop Cafe nabízíme také třeba ledovou kávu a pramenitou vodu Benzina.
Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro, Benzina
„Zákazníci na benzinkách ochotněji sahají po příchutích.“
Vzhledem k limitované prodejní ploše je čerpacích stanicích větší důraz na značkové produkty. Z dat je také zřejmé, že zákazník benzinek sáhne častěji než v retailu po příchutích. Přikládáme to tomu, že zde spotřebitel nakupuje pouze za účelem okamžité spotřeby, menší objem oproti retailu, a je tak ochoten a připraven zkoušet nové věci.
Jaroslav Dušek, commercial director Czech Republic, Hell Energy Drinks Czech
„Sázíme na značkové produkty.“
Klíčovou kategorií nealkoholických nápojů pro čerpací stanice jsou energetické nápoje, které mají stále vrůstající meziroční prodeje. My jsme v tomto sortimentu vsadili na nejznámější značky na trhu jako je Red Bull, Big Shock nebo Tiger Rock Star. Tyto produkty pravidelně zařazujeme do aktivní nabídky v rámci pokladní zóny.
Tomáš Hálek, vedoucí oddělení suchého zboží, EuroOil