Návrat k normálu bude možná až na konci roku

Poptávka po pohonných hmotách pozvolna roste, stále se ale ještě nedostala na úroveň před vypuknutím pandemie koronaviru. Provozovatelé čerpacích stanic jsou aktuálně na zhruba 80 % loňského roku, pesimistické scénáře naznačují, že objem prodeje motorových paliv se na původní úroveň nevrátí ani do konce letošního roku. 

Podle údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) poklesla v dubnu spotřeba automobilových benzínů o 33 %, dokonce i v lednu letošního roku byla spotřeba vyšší (151 mil. litrů) než v dubnu (121 mil. litrů).  Spotřeba nafty v dubnu klesla na 387 mil. litrů, proti stejnému období loňského roku jde o 23% pokles. Tiskový mluvčí asociace Václav Loula očekává, že další vývoj spotřeby automobilových benzinu za květen bude v porovnání s květnem roku 2019 o 30 % nižší a u nafty o 20 % nižší, nouzový stav totiž trval až do 27. května. Výraznější zlepšení ve spotřebě pohonných hmot očekává asociace až v závěru 3. čtvrtletí, tedy v září a ve 4. čtvrtletí, pokud nedojde k druhé vlně a omezení pohybu v zasažených oblastech.  „Nižší ceny pohonných hmot v tuzemsku na začátku letního období v porovnání s okolními státy a očekávaný vyšší zájem o domácí turistiku budou důležitým faktorem pro růst poptávky po pohonných hmotách, “ říká Václav Loula.

Optimistické scénáře počítají s koncem roku 

Potvrzují to také provozovatelé čerpacích stanic. „Když srovnáme květnové období letošního roku s loňským, je vidět, že u benzinu jsme na asi 80 procentech a u nafty na 70 procentech,“ říká Jiří Ondra, spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank Ono. Firmě pomohlo zejména otevření hranic a pomalu se rozbíhající nákladní doprava. „Myslím, že v září už by situace mohla být stejná jako v loňském roce, nikdo ale zatím přesně neví, jak to bude vypadat,“ dodává.

Oživení trhu vnímají i na čerpacích stanicích MOL: „Evidujeme opětovný zvýšený zájem zákazníků o paliva, současně jejich návrat do našich prodejen konceptu Fresh Corner za občerstvením a kávou Návrat k původním výkonům našich čerpacích stanic očekáváme na podzim,“ uvádí Jana Jusková, corporate and marketing communication společnost MOL Česká republika.

Růst poptávky po pohonných hmotách vidí i v Benzině. „Už déle než měsíc sledujeme, že objem prodaných pohonných hmot roste. Zejména v prvních dvou červnových týdnech jsme po uvolnění dalších opatření zaznamenali intenzivní růst. Spotřeba běžných motoristů sice roste velmi pomalu, ale v podnikatelském segmentu registrujeme rychlejší oživení spotřeby,“ přibližuje aktuální stav specialista komunikace Michal Procházka.

Na zhruba 80 % loňského roku jsou také čerpací stanice v síti Avia. „V souvislosti s očekávaným růstem nezaměstnanosti a s přetrvávajícími potížemi zejména v autoprůmyslu, na kterém je česká ekonomika do značné míry založena, si myslíme, že se objem prodeje motorových paliv na původní úroveň do konce letošního roku určitě nevrátí. Zlepšení očekáváme v horizontu dvou až tří let,“ míní Petr Mühlfeld ze společnost Avia Česká republika.

„Současná situace a postupné uvolňování restrikcí povede k návratu do lepší kondice ekonomiky v ČR i dalších zemích, to bude postupně zvyšovat spotřebu nafty, benzinů i leteckých paliv,“ je přesvědčen Václav Loula. Současná, zatím ještě stále nízká cena pohonných hmot, bude poptávku podporovat. „I nadále se ovšem bez pohonných hmot neobejdeme jsou stále strategickou komoditou, proto i v dnešní době je prioritou potvrzení dostatku zdrojů a plynulé zásobování celého trhu ČR,“ dodává Loula.


Vývoj spotřeby pohonných hmot v ČR do dubna 2020

Vývoj spotřeby benzínu se otočil především v důsledku poklesu výkonnosti ekonomiky. Zhruba ze 40 % HDP ovlivňuje růst výdajů domácností na dopravu. Lidé necestovali v rámci individuální motorizace, a to jak turistické, tak do zaměstnání. Služební cesty podnikových flotil byly také výrazně omezeny. Příhraniční styk, který často sloužil k nákupům levnějších pohonných hmot v ČR (zejména oproti SRN, Rakouska Slovenska) se zastavil. Pokles spotřeby nafty byl oproti benzinům nižší především z důvodů mezinárodní kamionové dopravy a veřejné nákladní tuzemské dopravy pro zajištění zásobování trhu důležitými komoditami. Vývoj v poklesu spotřeby nafty je ovlivněn poklesem ekonomiky. Vývoj ukazatele HDP má 80 % vliv na spotřebu nafty. Ta v březnu byla citelně ovlivněna poklesem přepravních výkonů v důsledku řady omezení v průmyslové výrobě, stavebnictví a dalších odvětvích náročných na spotřebu nafty. V individuální dopravě s dieselovým pohonem se také projevil nouzový stav a omezený pohyb osob.

Václav Loula, tiskový mluvčí, ČAPPO