Poptávka po pohonných hmotách pozvolna roste, stále se ale ještě nedostala na úroveň před vypuknutím pandemie koronaviru. Provozovatelé čerpacích stanic jsou aktuálně na zhruba 80 % loňského roku, pesimistické scénáře naznačují, že objem prodeje motorových paliv se na původní úroveň nevrátí ani do konce letošního roku.
Podle údajů České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) poklesla v dubnu spotřeba automobilových benzínů o 33 %, dokonce i v lednu letošního roku byla spotřeba vyšší (151 mil. litrů) než v dubnu (121 mil. litrů). Spotřeba nafty v dubnu klesla na 387 mil. litrů, proti stejnému období loňského roku jde o 23% pokles. Tiskový mluvčí asociace Václav Loula očekává, že další vývoj spotřeby automobilových benzinu za květen bude v porovnání s květnem roku 2019 o 30 % nižší a u nafty o 20 % nižší, nouzový stav totiž trval až do 27. května. Výraznější zlepšení ve spotřebě pohonných hmot očekává asociace až v závěru 3. čtvrtletí, tedy v září a ve 4. čtvrtletí, pokud nedojde k druhé vlně a omezení pohybu v zasažených oblastech. „Nižší ceny pohonných hmot v tuzemsku na začátku letního období v porovnání s okolními státy a očekávaný vyšší zájem o domácí turistiku budou důležitým faktorem pro růst poptávky po pohonných hmotách, “ říká Václav Loula.
Optimistické scénáře počítají s koncem roku
Potvrzují to také provozovatelé čerpacích stanic. „Když srovnáme květnové období letošního roku s loňským, je vidět, že u benzinu jsme na asi 80 procentech a u nafty na 70 procentech,“ říká Jiří Ondra, spolumajitel sítě čerpacích stanic Tank Ono. Firmě pomohlo zejména otevření hranic a pomalu se rozbíhající nákladní doprava. „Myslím, že v září už by situace mohla být stejná jako v loňském roce, nikdo ale zatím přesně neví, jak to bude vypadat,“ dodává.
Oživení trhu vnímají i na čerpacích stanicích MOL: „Evidujeme opětovný zvýšený zájem zákazníků o paliva, současně jejich návrat do našich prodejen konceptu Fresh Corner za občerstvením a kávou Návrat k původním výkonům našich čerpacích stanic očekáváme na podzim,“ uvádí Jana Jusková, corporate and marketing communication společnost MOL Česká republika.
Růst poptávky po pohonných hmotách vidí i v Benzině. „Už déle než měsíc sledujeme, že objem prodaných pohonných hmot roste. Zejména v prvních dvou červnových týdnech jsme po uvolnění dalších opatření zaznamenali intenzivní růst. Spotřeba běžných motoristů sice roste velmi pomalu, ale v podnikatelském segmentu registrujeme rychlejší oživení spotřeby,“ přibližuje aktuální stav specialista komunikace Michal Procházka.
Na zhruba 80 % loňského roku jsou také čerpací stanice v síti Avia. „V souvislosti s očekávaným růstem nezaměstnanosti a s přetrvávajícími potížemi zejména v autoprůmyslu, na kterém je česká ekonomika do značné míry založena, si myslíme, že se objem prodeje motorových paliv na původní úroveň do konce letošního roku určitě nevrátí. Zlepšení očekáváme v horizontu dvou až tří let,“ míní Petr Mühlfeld ze společnost Avia Česká republika.
„Současná situace a postupné uvolňování restrikcí povede k návratu do lepší kondice ekonomiky v ČR i dalších zemích, to bude postupně zvyšovat spotřebu nafty, benzinů i leteckých paliv,“ je přesvědčen Václav Loula. Současná, zatím ještě stále nízká cena pohonných hmot, bude poptávku podporovat. „I nadále se ovšem bez pohonných hmot neobejdeme jsou stále strategickou komoditou, proto i v dnešní době je prioritou potvrzení dostatku zdrojů a plynulé zásobování celého trhu ČR,“ dodává Loula.
Vývoj spotřeby pohonných hmot v ČR do dubna 2020
Vývoj spotřeby benzínu se otočil především v důsledku poklesu výkonnosti ekonomiky. Zhruba ze 40 % HDP ovlivňuje růst výdajů domácností na dopravu. Lidé necestovali v rámci individuální motorizace, a to jak turistické, tak do zaměstnání. Služební cesty podnikových flotil byly také výrazně omezeny. Příhraniční styk, který často sloužil k nákupům levnějších pohonných hmot v ČR (zejména oproti SRN, Rakouska Slovenska) se zastavil. Pokles spotřeby nafty byl oproti benzinům nižší především z důvodů mezinárodní kamionové dopravy a veřejné nákladní tuzemské dopravy pro zajištění zásobování trhu důležitými komoditami. Vývoj v poklesu spotřeby nafty je ovlivněn poklesem ekonomiky. Vývoj ukazatele HDP má 80 % vliv na spotřebu nafty. Ta v březnu byla citelně ovlivněna poklesem přepravních výkonů v důsledku řady omezení v průmyslové výrobě, stavebnictví a dalších odvětvích náročných na spotřebu nafty. V individuální dopravě s dieselovým pohonem se také projevil nouzový stav a omezený pohyb osob.
Václav Loula, tiskový mluvčí, ČAPPO