
V retailu se v prostoru u pokladny zpravidla umísťuje impulzní zboží. Náhlé uvědomění zákazníka čekajícího ve frontě, že právě na to, co vidí, zapomněl nebo že právě toto by mohl vyzkoušet, i když o tom nikdy neslyšel, nebo naopak zná toto zboží z reklamy a oslovilo ho anebo ho právě neplánoval koupit – to vše může navýšit obrat. Čerpací stanice nejsou výjimkou.
Pandemie hodně zasáhla do života benzinových shopů. Ze dne na dne se změnila skladba zákazníků. Někde jich výrazně ubylo, jinde se zase objevili noví, kteří ani nechtěli pohonné hmoty, ale vybraný sortiment. „U některých výrobků jsme zaznamenali znatelný pokles prodejů, především v období březen až květen. Na druhou stranu se nám ale podařilo na vybrané čerpací stanice zalistovat nové položky, které zatím v pokladních zónách nebyly v nabídce. Zvýšenou poptávku na trhu jsme zaznamenali především u produktů pro podporu imunity,“ prozrazuje Ondřej Janů, projektový a produktový manažer společnosti Vitar. Pokles prodejů některých druhů výrobků způsobila dočasná změna preferencí spotřebitelů a především celkový úbytek zákazníků. „Prodej zboží v pokladní zóně je závislý na počtu zákazníků. I díky pandemii jsme měli mírný pokles, což se projevilo také na prodeji tohoto zboží,“ sděluje Jan Šimek, provozní vedoucí společnosti Tank Ono. Dodává, že v pokladní zóně se dále nejvíce prodává akční zboží a sortiment, po kterém zákazník při placení za pohonné hmoty rád sáhne.
Trendy, jistota a tradice
Během jarního nouzového stavu byla bezpečnost zákazníků a obsluhy čerpacích stanic na prvním místě. „Díky bezprecedentním bezpečnostním a hygienickým opatřením jsme zachovali provoz všech 417 čerpacích stanic Benzina v České republice. Pobočky jsme vybavili ochrannými přepážkami z plexiskla, osobními ochrannými prostředky pro zaměstnance, dezinfekčními tekutinami a dalšími nezbytnými prostředky. Vnější i vnitřní prostředí čerpacích stanic bylo a je stále pravidelně minimálně jednou za hodinu dezinfikováno,“ uvádí Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro značky Benzina.
Tomáš Hálek z útvaru čerpacích stanic EuroOil společnosti Čepro navazuje tím, že v pokladní zóně v době pandemie žádné úpravy sortimentu neprováděli. „Hlavním cílem bylo zajištění provozu a bezpečnosti našich obsluh i zákazníků. Podle aktuálních prodejních dat se nákupní chování zákazníků k sortimentu v pokladní zóně výrazně nezměnilo. Pokles prodejů byl způsoben převážně tím, že lidé méně cestovali,“ dodává. Na čerpacích stanicích MOL byla pandemií nejvíce negativně ovlivněna kategorie cukrovinek, naopak se dařilo zdravým tyčinkám a proteinovým variantám sladkostí.

„Pokladní zóna má jasná pravidla. Zákazník zde končí svůj nákup a čeká ve frontě na placení. Je to tedy ideální místo, kam umístit cokoliv, co chcete podpořit dobrými prodejními výsledky. Nebojte se experimentovat,“ říká Petra Tříšková, marketing director společnosti Chocoland.
Pokladní zóny jsou především prostory, kde zákazníci hledají nejen spotřebitelské trendy, ale především jistotu a tradici, které věří. „Tento názor jsem měla před pandemií a v jejím průběhu ještě posílil. Pandemie určitě nevytvořila prostor pro experimenty s novinkami. Zákazníci, když už šli nakupovat, tak byli ve stresu nejen z možné nákazy, ale i z celkové společenské i ekonomické situace. Za utracené peníze si tedy raději koupili osvědčenou kvalitu a chuť,“ uvádí Petra Tříšková, marketing director společnosti Chocoland. Podle ní tento názor podporuje i fakt, že z pokladních zón zmizely nejen novinky, ale i výrobky zdravého životního stylu, které se v době pandemie prodávaly celkově mnohem méně, a to nejen díky zákazu sportování. „Ani naše nabídka v pokladní zóně se v průběhu pandemie prakticky nezměnila. Setrvale ji tvoří bonbony Halls, tyčinky Milka Leo, Milka Oreo, sušenky BeBe Dobré ráno či Fidorky, tedy převážně menší produkty do ruky. Samozřejmě reflektujeme omezení nákupů na čerpacích stanicích během pandemie, kdy lidé více zůstávali doma,“ deklaruje Gabriela Bechynská, corporate & government affairs manager CZ/SK společnosti Mondelez Czech Republic. Na druhou stranu podle dostupných informací přišlo v tomto prodejním kanále poměrně rychlé oživení.
S místem se musí flexibilně pracovat
Pokladní zónu náhle zasáhl covid a její budoucnost se bude nadále vyvíjet. „Tak, jak ji známe, brzy na moderním trhu skončí. Místo prodeje cigaret, drobných impulzních výrobků, výprodejových položek a nákupních tašek vzniklo více či méně z nutnosti dané situace. Zákazníci drobné věci prostě kradli. To, že je pokladní zóna prodejně úspěšná, je naprosto přirozené. Jde o místo, kde se prostě musíte zastavit a máte více času se vizuálně i myšlenkově nechat ovlivňovat,“ domnívá se Oldřich Mašek, obchodní ředitel společnosti Havlík Opal. Dodává, že teď přichází čas bezobslužných prodejen a tam vše funguje jinak.
Podle Petry Třískové se v pokladních zónách budou nadále držet tradiční cukrovinky a ty, které budou promované, například v televizi. „Půjde o zboží, které zákazník nenakupuje impulzně, ale proto, že ho má rád, je to osvědčená chuť, předem známá, anebo proto, že viděl reklamu a jedná se o novinku známé značky nebo o nějaký trend. Proto se domnívám, že do pokladních zón vedle cukrovinek a drobností typu baterky, holítka a tak dále určitě dorazí i menší balení roušek, dále respirátory, dezinfekce či rukavice,“ vyjmenovává. Její slova potvrzuje fakt, že někteří dodavatelé na vývoj na trhu rychle zareagovali a zalistovali nové položky do pokladní zóny. „Z našich výrobků se jednalo především o obrátkové zboží v podobě šumivých vitaminů,“ vyzdvihuje Ondřej Janů. A Ivo Velíšek, retail shop sales manager společnosti MOL Česká republika, dodává, že spotřebitelé v budoucnu budou vyhledávat zejména zdravé podoby výrobků.
Sortiment kopíruje potřeby zákazníků
„Na čerpacích stanicích v tuto chvíli žádné zásadní změny v přímé souvislosti s covidem-19 neočekáváme. Portfolio impulzních výrobků se postupně vyvíjí stejně jako tento prodejní kanál, který ve stále větší míře nabízí možnost rychlého nákupu. Podle našeho názoru budou čerpací stanice v pokladních zónách i nadále preferovat známé a důvěryhodné značky, jež má zákazník vyzkoušené a věří jim,“ sděluje Gabriela Bechynská. V průběhu nouzového stavu mohly čerpačky nahradit uzavřená obchodní centra nebo přeplněné obchody. „Čerpací stanice sloužily k malým nákupům a v městské zástavbě se mezi zákazníky zvýšil podíl nemotoristů. Sortiment doplňkového prodeje jsme proto uzpůsobili potřebám zákazníků, což nám oproti loňskému roku umožnilo zaznamenat výrazný nárůst objemů prodeje v tomto segmentu,“ prozrazuje Filip Balcárek. V této mimořádné situaci se potvrdilo, že zákazníci od čerpacích stanic očekávají komplexní servis včetně rozsáhlého sortimentu doplňkového prodeje. Proto je dobré se na to připravit i do následujícího období. „Vlivem pandemie koronaviru došlo ke změně skladby zákazníků na našich čerpacích stanicích. Vzhledem k úbytku těch zahraničních jsme zareagovali dílčími změnami v oblasti pokladní zóny, kde jsme rozšířili portfolio českých značek,“ dodává Filip Balcárek. Síť EuroOil bude na podzim jednat se svými dodavateli o případných úpravách sortimentu v pokladní zóně. MOL reaguje optimalizací sortimentu, akční nabídky a zavedením nových produktů do sortimentu.