Víno jako motiv návštěvy obchodu

Chladicí box s vínem či dokonce rovnou celá vinotéka. Před několika lety něco nepředstavitelného, dnes již běžná součást čerpacích stanic. Jde o dobře prodejný sortiment. Není sice primární pro nákup v obchodě, ale pokud je o něj dobře postaráno, lze z něj vytěžit zajímavé zisky.

Rozhodnutí koupit láhev vína cestou vznikají spontánně – často se na ni zapomene nebo už je pozdě a obchody s tímto sortimentem mají zavřeno. Proto jsou pumpy vděčnou oázou, která nezklame, a zákazník je díky nim ochoten zaplatit více než v běžném retailu. „Spousta vín se kupuje za účelem dárku nebo jako rychlý nákup na různá neočekávaná setkání, a to díky tomu, že jsou po ruce,“ specifikuje Miloš Michlovský, majitel vinařství Vinselekt Michlovský. A tak v tomto případě není rozhodující cena, ale spíše kvalita a vhodná nabídka.

Prodejům pomohla koronakrize

Ze statistik velkých provozovatelů čerpacích stanic vyplývá, že prodej alkoholu, vína nevyjímaje, utěšeně roste. Může za to nejen lepší edukace a příklon Čechů k vínu, ale také rozmanitost a novinky přicházející stále na trh. „V naší síti roste prodej vína i veškerého alkoholu. Zákazníci kupují spíše levnější druhy vín. Zanedbatelné však nejsou ani prodeje dražších prémiových vín,“ pochvaluje si Jan Šimek, provozní vedoucí společnosti Tank Ono. Podle něj se na růstu prodejnosti vína promítlo i jeho umístění do akčních čel regálů. Sortiment vína pravidelně kontrolují a po vyhodnocení prodejnosti obměňují.



„Rozhodující je vhodná nabídka.“

V průběhu nouzového stavu se potvrdilo, že zákazníci očekávají komplexní servis. Čerpací stanice se stávají vyhledávaným místem k odpočinku, občerstvení a zábavě, nákupu potravin, léků či dárků a také jsou oblíbeným místem k pracovním schůzkám. Prodej doplňkového zboží, vína nevyjímaje, a občerstvení zákazník očekává a mnohdy je toto zboží hlavním motivem jeho návštěvy.

Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro, Benzina


Koronakrize na prodeje vín měla také velký vliv, a to pozitivní, jak hodnotí retail shop manager společnosti MOL Česká republika Ivo Velíšek: „Obecně prodej alkoholu v rámci pandemie na čerpacích stanicích rostl, včetně prodeje vína.“ Potvrzuje to i Tomáš Hálek z útvaru čerpacích stanic EuroOil společnosti Čepro: „Prodej vína na našich čerpacích stanicích v době pandemie zaznamenal nárůst proti předchozímu roku. Předpokládáme, že za nárůstem prodeje vína i piva je uzavření restaurací, vinoték a barů, v některých oblastech naše pumpy zafungovaly jako večerky. Samostatné vinotéky máme pouze ve vybraných čerpacích stanicích, kde preferujeme převážně česká a moravská vína.“

Poněkud odlišného názoru jsou ve společnosti Víno Blatel. „My jsme na čerpacích stanicích naopak zaznamenali pokles prodeje vína. Domníváme se, že to mohlo být z toho důvodu, že spotřebitelé méně cestovali, avšak nešlo o nic razantního. Nyní naopak očekáváme prodeje podobné těm, které byly před vypuknutím pandemie,“ prozrazuje Iva Šantavá, enoložka a ředitelka střediska vinařství. K tomu Michal Karnet, key account manager společnosti Templářské sklepy Čejkovice, dodává, že pandemie zásadně neovlivnila prodeje na čerpacích stanicích. Lidé spíše toto místo nákupu upřednostňovali jako možnou náhradu před většími supermarkety. Podotýká však, že s rouškou spotřebitelé přicházejí o možnost delšího času ke komfortnější možnosti výběru produktu.

Základem je kvalitní produkt

Prodeje ovšem rostou, jak potvrzují i aktuální data společnosti Nielsen (více na str. 28), a skladba vín je v tomto místě prodeje různá. „Převažuje prodej bílých jakostních vín, ale často vyhledávaná jsou spíše vína suchá nebo polosuchá,“ specifikuje Iva Šantavá. Co se týká cenového rozpětí, podle Iva Velíška na čerpacích stanicích nejlépe fungují vína střední třídy, která nabízejí zajímavý poměr ceny a výkonu. Podceňovat se nesmí ani atraktivita etikety. „Dražší víno na čerpacích stanicích zákazníci kupují většinou jako dárek při rychlém nákupu, kdy již nestihnou pečlivější výběr ve vinotéce či supermarketu,“ konkretizuje Michal Karnet. Současně segment levnějších vín kupuje spotřebitel ke každodenní konzumaci stejně, jako například tabákové výrobky.

Každopádně Češi si již potrpí na dobrá vína a tomu je nutné přizpůsobit nabídku. „Proto jsme se zaměřili na kvalitní vína a věnovali jim dostatečný prostor v moderních podsvícených vinotékách. Soustředíme se na moravská vína od prověřených dodavatelů, která jsou běžně dostupná pouze ve vinotékách,“ uvádí Filip Balcárek. Zákazníci v nabídce sítě Benzina naleznou bílá vína, červená vína, růžová vína i výborné moravské sekty. „V listopadu zařadíme do sortimentu rovněž svatomartinská vína, která se každoročně těší velké oblibě. Pro snadnou a rychlou orientaci jsme navíc připravili jednoduchý popis každé odrůdy, abychom zákazníkům zjednodušili rozhodování,“ dodává.

Vinaři lákají na šumivé varianty

Kvalitní výběr vín a zaměření spotřebitelů je tak jedna věc, ale podceňovat se nesmí ani jejich obměna či celá změna konceptu. Pokud to jen jde, je dobré brát vína od místních vinařů, kteří poradí a vytvoří nabídku na míru. Spotřebitelé mají rádi novinky, a tak se musejí v nabídkách pravidelně objevovat. Vinařství s nimi přicházejí neustále. „Aktuálně plánujeme kompletní obměnu kategorii vín v našich stanicích,“ prozrazuje Ivo Velíšek. Síť Benzina si je vědoma, že zákazníci na jejích čerpacích stanicích nakupují vína převážně jako dárek, a tak v nabídce nechybějí ani dárkové tašky na vína. „O novinky u nás není nouze. Vedle současných crémantů, což jsou sekty v láhvi, připravujeme i biosekt z odrůd Rinot a Malverina. V projektu nealkoholických vín chystáme nealko sekt, tedy v sektové lahvi a pod korkem. Dále v nealko programu pracujeme na aperitivní vermutové variantě typu Crodina,“ prozrazuje Miloš Michlovský. V tichých vínech obohatí jejich kolekci nové cuvée, převážně v červené variantě, kde ke cuvée President přibylo Cuvés Sekera, Štymberky a nově Růžová hora s Trkmanskou horou.

Sortimentní novinkou Vína Blatel je sekt z odrůdy rulandského šedého metodou charmat, což je metoda kvašení v tanku. Víno je jemně zlatavé barvy s jemnou ovocnou vůní tropického ovoce až pomerančové kůry, která přechází i do chuti tohoto vína s příjemnou harmonií mezi zbytkovým cukrem a kyselinkou s velmi osvěžujícím a příjemným perlením. Víno je vhodné jak pro slavnostní chvíle, přípitky a oslavy, tak pro zpříjemnění všedních dnů. „Zajímavé je také Cuvée Pinot, pozdní sběr 2019, které je zlatožluté barvy s vůní lískového oříšku, medu a obilného klasu s jemným aroma dřeva. Chuť doplňuje vůně s dlouhým minerálním závěrem,“ sděluje Iva Šantavá. Víno je vhodné k uzeným rybám, k pernaté zvěři, k paštikám, k tvrdým sýrům i výraznější chuti. „Pro tento rok uvádíme na trh dvě zajímavé novinky. První je balení pouch-up 1,5 litru. Jde o obal s výčepním ventilem a zákazník si produkt může vzít na jakoukoliv příležitost,“ poodkrývá Michal Karnet. Výhody jsou jasné: lehce přenosný obal se v ledničce vychladí rychleji než standardní skleněná lahev, víno je vakuově plněno, takže ho není nutné jednorázově zkonzumovat, a díky výčepnímu ventilu je víno neustále hygienicky baleno a bez vedlejších ztrát pečlivě rozléváno. „Aktuálně nabízíme odrůdy Rulandské šedé, Zweigeltrebe rose a Modrý Portugal. Druhou novinkou jsou Frizzante rose a Frizzante blanc balené ve skleněných lahvích o obsahu 0,75 litru vyráběné charmatovou metodou,“ dodává. Cílem je vyrobit osvěžující nenáročné víno s nižším obsahem alkoholu pro letní horká období.

(PG, Speciál Čerpačka Podzim 2020) 

Podzimní vydání Speciálu Čerpačka je opět on-line