
Nealkoholické nápoje patří na čerpací stanici ke klíčovému doplňkovému sortimentu. Zákazníci si tento prodejní kanál oblíbili nejen kvůli hašení žízně, ale také dočerpání energie v podobě energetických drinků. Těm se mezi nealkoholickými nápoji daří v těchto místech prodeje nejvíce.
Podle maloobchodního auditu společnosti Nielsen za období leden až červenec letošního roku jsou nápoje tahounem doplňkového rychloobrátkového sortimentu, přičemž z těch nealkoholických tvoří 17 % energetické drinky, 12 % limonády a 11 % minerální vody. Džusy tvoří menší, zhruba tříprocentní kategorii. Za zmínku ještě stojí ledové čaje s dvouprocentním podílem na tržbách.
Koronavirová opatření ovlivnila tržby
Všechny uvedené kategorie ale letos ovlivnila koronavirová opatření, díky kterým lidé méně cestovali a méně také utráceli za impulzní zboží na čerpacích stanicích. Minerální vody se ve sledovaném období propadly v tržbách téměř o pětinu (19 %), ledové čaje o 18 %, džusy o 13 % a limonády o 12 %. Klesaly i energy drinky, i když měly nejmenší, pouze čtyřprocentní pokles. Podle Pavla Zajace, client business partnera oddělení Retail services společnosti Nielsen Slovakia, se musí provozovatelé čerpacích stanic adaptovat na nové chování nakupujících: „Spotřebitelé se stále nechovají tak, jako před koronakrizí, návrat do původního stavu se stále nekoná. Frekvence nákupu zůstává menší, nákupní košík je ale vyšší, a to platí i na čerpacích stanicích.“ Majitelům a provozovatelům doporučuje podpořit a promovat zboží na prodejní ploše tak, aby bylo pro zákazníka dostatečně atraktivní pobídkou: „Zákazník, který sice kupuje méně často, ale více zboží, může utratit více také u vás, pokud jej zaujmete.“ I do budoucna očekává, že lidé budou obecně méně cestovat a přesouvat se mezi jednotlivými městy, tak jak řada firem v rámci opatření proti rozšíření onemocnění Covid-19 plánuje i v budoucnu poskytovat svým zaměstnancům možnost práce z domova. „Osobně si myslím, že se růst, který jsme zažívali před Covidem, nevrátí. Ale je to můj osobní názor,“ míní Pavol Zajac.
Pokles zaznamenaly téměř všechny kategorie
Výkonná ředitelka Svazu výrobců nealkoholických nápojů Veronika Jakubcová uvádí, že prodej nealkoholických nápojů na čerpacích stanicích za leden až červenec letošního roku poklesl v porovnání se stejným obdobím předchozího roku o 15 %: „Vzhledem k tomu, že prodej byl během ledna a února v obou letech srovnatelný, lze tento výrazný pokles prodejů, počínaje březnem letošního roku, kdy prodeje proti březnu roku 2019 klesly o pětinu, přisoudit celkovému utlumení ekonomických aktivit. A to včetně omezení cestování v souvislosti s opatřeními vyvolanými pandemií Covid-19.“ Pokles prodejů se podle ní projevil napříč téměř všemi kategoriemi nealkoholických nápojů: „Nejmenší pokles zaznamenaly energetické nápoje. Oproti tomu nejvyšší pokles se projevil u nesycených nápojů, kam patří ledové čaje, ovocné nektary, a u sycených nápojů nekolového typu. Jediná kategorie, která zaznamenala výrazný růst prodejů, byly nápoje obohacené vitaminy.“ Růst se ale díky nízké prodejní základně této kategorie, který tvoří zhruba 0,1 procento z celkového objemu nealkoholických nápojů, nemohl výrazněji projevit v celkových prodejích nealkoholických nápojů. „Skokový růst zájmu o tento druh nápojů zřejmě svědčí o snaze spotřebitelů zvýšeným příjmem vitaminů posílit svoji zdravotní odolnost,“ míní Veronika Jakubcová.
Trade marketing director společnosti Kofola ČeskoSlovensko Juraj Michajlov potvrzuje, že čerpací stanice zaznamenaly v letošním roce pokles napříč všemi kategoriemi, po postupném uvolňování restrikcí se ale situace stabilizuje a prodeje začínají vykazovat mírný růst: „V kolových nápojích se opět daří třeba značce Royal Crown Cola, která narostla ve srovnání s loňským rokem o patnáct procent a dobrý, sedmiprocentní růst vykazuje i značka Semtex.“
Teplé počasí sortimentu pomohlo, daří se i privátkám
Podle Tomáše Hálka, vedoucího oddělení suchého zboží společnosti Čepro, pomohlo prodeji nealkoholického sortimentu sezonní teplé počasí. „V nabídce vévodí kolové nápoje, následují je vody, stále se velmi dobře daří energy drinků. Letní sezona je ale bohužel ovlivněna pandemií a my ztrátu postupně doháníme.“
Tahounem kategorie nealko nápojů na čerpacích stanicích MOL Česká republika jsou energetické nápoje. V poslední době však také stoupá obliba neochucených vod a funkčních a zdravých nápojů. „Potenciál vidíme ve variabilitě nabídky a šíři sortimentu. Je třeba nabídnout klasické nápoje a přinášet zákazníkům pro zpestření i atraktivní novinky,“ míní vedoucí marketingové komunikace Renata Apeltauerová.
Prodej na čerpacích stanicích se podle Petra Filipce, senior key customer managera společnosti Coca-Cola HBC, pomalu stabilizuje, ačkoli se ještě nepodařilo dosáhnout ve druhém čtvrtletí úrovně loňského roku: „V plné míře se neobnovila obvyklá prázdninová klientela čerpacích stanic a chybí tu také zahraniční turisté.“ Pro úspěšný prodej je podle něho důležitá hlavně skladba nabídky. Lídr v kategorii sycených nealkoholických nápojů pracuje s čerpacími stanicemi na tom, aby měl spotřebitel pestrý výběr napříč všemi kategoriemi nealkoholických nápojů.
A daří se také privátním značkám. Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro značky Benzina, uvádí, že největším bestsellerem v privátní značce jsou právě energy drinky Verva: „Kromě tradiční příchutě nabízíme příchuť mojito a také verzi bez přidaného cukru. Každých dvacet vteřin prodáme jeden energy drink privátní značky.“ Firma nabízí pod privátní značkou Stop Cafe také ledovou kávu a pramenitou vodu značky Benzina.
Jak potvrzuje provozní vedoucí Jiří Šimek, do budoucna o privátní značce uvažují například i v síti čerpacích stanic Tank Ono. Dodává, že jde o sortiment, který dlouhodobě stále roste, a to jak v tradičních příchutích, tak i v limitovaných edicích.
Nabídku zpestří inovace
I přes nelehkou situaci firmy pracují na novinkách, které zákazníkům obohatí výběr. Rychle na negativní pandemický vývoj zareagovala například společnost Hell Energy CZ, když do svého bestselleru, energy drinku Hell Classic 250 ml, přidala 500 mg vitaminu C a vitaminu D. Drink dostal jméno Hell Classic+. „Hodně společností spíše utlumilo svoji produkci, my jsme se rozhodli jít opačnou cestou a ve velmi krátké době se nám podařilo přinést spotřebiteli přidanou hodnotu,“ přibližuje strategii komerční ředitel, Jaroslav Dušek. Ačkoli se firma zaměřuje zejména na prodej nejoblíbenějšího 250ml formátu, kterého se celosvětově prodá přes 99 %, na jaře nabídla zákazníkům tři nejprodávanější příchutě i v 0,5l balení. „Český trh je v tomto poměrně specifický,“ vysvětluje Jaroslav Dušek. Čerpacím stanicím doporučuje produkty nabízet chlazené. „Z prodejních dat víme, že prodej z lednice je o šedesát procent vyšší než z nechlazeného regálu,“ upozorňuje. Firma tak čerpacím stanicím nově nabízí brandované moderní lednice s LED osvětlením v různých velikostech. Další novinkou společnosti je kávový energy drink Hell energy coffee. Přišel na trh na jaře a navzdory koronavirové krizi se jeho prodeje slibně vyvíjí.
Kofola uvedla na trh během pandemie 0,5l balení v plechovce v příchutích Original, Bez cukru a Citrus a na čerpacích stanicích se mu velmi dobře daří. „Tenhle formát vznikl na základě spotřebitelských přání a požadavků a jeho prodeje jsou proti našemu původní odhadu trojnásobné,“ přibližuje Juraj Michajlov. Na čerpací stanice zamířila i novinka v podobě vápníkové minerální vody Kláštorná Kalcia v sycené a jemné variantě v 1,5l a 0,5l formátu na cesty. „Ačkoli jde o značku velmi mladou, za pár měsíců na trhu dosahuje dvojnásobných prodejů proti původnímu očekávání,“ hodnotí Juraj Michajlov.
Společnost Mattoni 1873 soustředí své novinky vždy do první poloviny roku a během roku se pak soustředí na promo aktivity, které zákazníky motivují ke koupi. V kategorii ochucených vod se podle tiskové mluvčí Andrei Brožové vede na čerpacích stanicích hlavně minerální vodě Mattoni s příchutí Multi o objemu 1,5 l a 0,75 l. „V žebříčku nejprodávanějších položek je to rozhodně skokan roku,“ přibližuje Andrea Brožová. Dobře se daří také nové řadě Mattoni Essence bez cukru a sladidel či Aquile 0,75 l Aquagym se sportovním uzávěrem. Na podzim zamíří na čerpací stanice limitovaná edice Mattoni Daiquiri.

BMW Group
„Nejméně poklesly energy drinky, rostly nápoje s vitaminy.“
Od ledna do července poklesl prodej nealkoholických nápojů na čerpacích stanicích v porovnání s loňským rokem o patnáct procent. Leden a únor vykázal stabilní prodeje, takže situaci ovlivnila zejména koronavirová opatření. Ačkoli se úbytek projevil napříč všemi kategoriemi nealko nápojů, nejméně byly postiženy energetické drinky. Výrazný růst zaznamenaly jen nápoje obohacené vitaminy. Skokový nárůst zájmu přisuzujeme hlavně tomu, že spotřebitelé hledali produkty se zvýšeným příjmem vitaminů, aby posílili svoji imunitu.
Veronika Jakubcová, výkonná ředitelka, Svaz výrobců nealkoholických nápojů
„Zákazníci volí větší balení minerálek.“
V prázdninovém čase už sice lidé více cestovali, v kanále čerpacích stanic jsme ale sledovali příklon k menším nákupům. U přírodních a minerálních vod začínají zákazníci čerpacích stanic volit větší balení, například o objemu 1,5 l místo impulzních 0,5 l a 0,75 l. Důvodem je výhodnější cena v přepočtu na litr. Domníváme se, že jde o paralelu vývoje trhu v souvislosti s finanční krizí před zhruba deseti lety.
Andrea Brožová, tisková mluvčí, Mattoni 1873
„Čerpací stanice jsou klíčovým prodejním místem pro formáty on the go.“
Poptávka po nealko nápojích během pandemie na čerpacích stanicích klesla, proto jsme tam značky hodně podporovaly. Celkově ale došlo k dvojcifernému poklesu v prodejích za letošní rok ve všech kategoriích. Segment kolových nápojů klesal o deset procent, neochucené vody dokonce více než o dvacet, ochucené o šestnáct procent.
Juraj Michajlov, trade marketing director, Kofola ČeskoSlovensko