
Tuzemská výroba osobních aut poklesla téměř o pětinu, vliv na to měla zejména omezení kvůli koronaviru. Největší Škoda Auto ve svých českých závodech vyrobila 749 579 automobilů, tedy o 17,4 procenta méně než v roce 2019.
Ke zmírnění dopadů přispělo zvýšení jejího tržního podílu na trzích EU, růst odbytu v Rusku a Turecku. V nošovickém závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech klesla výroba o 22,9 procenta na 238.750 vozidel. Kolínské TPCA i kvůli přípravě rozšíření závodu klesla produkce o 21,7 procenta na 164.572 vozidel.
Za leden až prosinec tuzemští výrobci vyrobili 5 070 autobusů, což je meziročně o 2,8 procenta méně. Z toho na Iveco připadá 4 518 vozidel a na SOR 526 vozů. Firma KH motor Centrum z Opavy vyrobila 26 autobusů. Jediný výrobce nákladních aut Tatra Trucks vyrobil loni 1180 nákladních vozidel, tedy pouze o jeden kus méně než v předchozím roce. U jediného výrobce motocyklů v týnecké Jawě klesla produkce o 44 procent na 553 strojů. V ČR bylo loni vyrobeno 26 447 přípojných vozidel všech kategorií, což představuje meziroční nárůst o 0,8 procenta.
„I přes téměř pětinový pokles výroby je nutné vyzdvihnout, jakým způsobem se firmy dokázaly s danými omezeními vypořádat. Při restartu po jarních odstávkách prokázaly vysokou flexibilitu a jejich podzimní produkce pak táhla vpřed celý český průmysl. I díky tomu je celoroční pokles nakonec o něco mírnější, než jsme po vypuknutí pandemie očekávali. Obdivuhodná byla výkonnost některých tradičních výrobců v segmentech mimo osobní vozy. Ale ocenit je nutné i konkurenceschopnost výrobců osobních vozidel, zejména s přihlédnutím k výši poklesu poptávky po automobilech napříč EU téměř o čtvrtinu,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Na český trh dodalo trio výrobců osobních vozů celkem 97 298 aut. Tuzemská produkce se tak i loni podílela téměř z poloviny na registracích nových osobních vozidel. Tradičně silný export klesl v návaznosti na poptávku na největších trzích o 19,9 procenta.
Výsledky českých výrobců silničních vozidel lze podle nezávislého analytika Antonína Šípka vzhledem k celosvětové situaci hodnotit jako uspokojivé a odpovídající dané realitě. „Pokles výroby osobních automobilů zhruba odpovídá vývoji prodejů v hlavních exportních teritoriích, nedošlo tedy k neefektivní výrobě vozidel na sklad,“ dodal.