logo

  • Zpravodajství
  • Multimédia
  • Publicistika
    • Data
    • Rozhovory
    • Trendy
  • Sortiment
    • Produktové kategorie
    • Novinky
  • NEWSLETTER
    • Newsletter
    • Registrace k odběru newsletterů Čerpačka
  • Speciál Čerpačka
    • Poslední vydání speciálu
    • Distribuce
    • Inzerce
  • KONGRES
    • O akci
    • Program
    • Registrace
    • Reference
    • Partneři
    • Historie
    • Kontakt
  • O nás
    • Profil
    • Kontakty
    • Odkazy
  • 30. září zavítá na čerpací stanici Orlen Benzina v pražské ulici Argentinská monopost F1 týmu...
  • Na českém maloobchodním trhu se v posledním roce (23. 5. 2022 až 21. 5. 2023) prodala káva za...
  • Rafinérská a petrochemická skupina Orlen Unipetrol uskutečnila ve spolupráci s městy Most a...
  • Návrh nové emisní normy Euro 7 bude nakonec výrazně mírnější, než bylo původně navrženo. Shodli...

Až desetina starších čerpaček může mít s příchodem E10 problémy

3. února 2021
Zpravodajství 0
3676
Až desetina starších čerpaček může mít s příchodem E10 problémy

Do běžné nabídky paliv, kam patří zavedený benzin E5, vstoupí dlouho očekávaný E10. Ačkoli distributoři přesné datum nesdělili, trh čeká prodej E10 v průběhu letošního roku. Za uvedením paliva s vyšším podílem biosložky je především sílící tlak na zvyšování podílu biopaliv v dopravě a na snižování emisí z prodávaných paliv. To vše vede k prodeji nových produktů s vyšším biopodílem. Až desetina starších čerpacích stanic by však mohla mít s prodejem nových produktů problémy, týká se to hlavně technické kompatibility. 

Podle Renaty Apeltauerové, vedoucí marketingové komunikace společnosti MOL Česká republika, firma pozorně sleduje legislativní vývoj a je připravena E10 zákazníkům nabídnout hned, jak to bude možné. „Snižování emisí skleníkových plynů v dopravě a zavádění obnovitelných zdrojů bereme zodpovědně, cíle se neustále zvyšují a zavedení nového paliva E10 na trh by významně pomohlo k jejich naplňování,“ uvádí Renata Apeltauerová. Také společnost Čepro potvrzuje, že počítá v rámci plnění zvyšujících se požadavků na ekologizaci dopravy využívat i produkt BA 95 v kvalitě E10. „Rozsah a způsob nasazení bude záviset na ekonomickém porovnání s dalšími alternativními produkty, jako jsou Bio CNG, LNG, elektrická energie a další,“ upozorňuje Marek Roll, specialista komunikace a marketingu společnosti Čepro.

Společnost Unipetrol už palivo spadající do kategorizace E10 na trhu nabízí, jde o prémiové palivo Verva 100.  „Vzhledem k platné legislativě nabízíme na čerpacích stanicích Benzina Orlen v České republice aditivovaný benzín Efecta 95 s pětiprocentním podílem biosložky a u prémiového benzínu Verva 100, který neobsahuje biolíh, jsme od ledna zvýšili podíl ETBE, což vede k vylepšení jeho vlastností,“ vysvětluje specialista komunikace společnosti Unipetrol Michal Procházka. Vylepšené vlastnosti se týkají třeba vyššího oktanového čísla a delší skladovatelnosti. „Zároveň s navýšeným podílem ETBE se zvýšil poměr kyslíkatých látek, takže Verva 100 nyní spadá do kategorie E10 i přesto, že neobsahuje biolíh,“ vysvětluje Michal Procházka.

Starší čerpací stanice mohou mít problém s technickou kompatibilitou

Podle distributorů je kvalita prakticky totožná a čerpací stanice tak nemusí nic specifického řešit, je třeba jen myslet na změnu označení správným normotvorným štítkem. „Kromě povinnosti, vyplývající ze zákona, řádně na výdejním místě produkt označit, není třeba žádné další opatření,“ uvádí Renata Apeltauerová. Případná změna produktu podle ní proběhne plynule na základě závozu nového produktu do stávající nádrže s benzinem 95. Například společnost MOL Česká republika má už zkušenosti se zavedením takového produktu na trzích v Maďarsku a na Slovensku.

Podle předsedy představenstva SČS – Unie nezávislých petrolejářů by ale měly zpozornět zejména starší čerpací stanice, které od devadesátých let minulého století své provozy nemodernizovaly. Právě v devadesátých letech v tuzemsku proběhl boom výstavby čerpaček a ty starší tak nemusí být na příchod E10 dostatečně připravené. „Než jsme začali plašit, ověřovali jsme si situaci, kde se dalo. Nadnárodní společnosti, které průběžně investují do údržby svých čerpacích stanic, nám potvrdily, že v průběhu posledních deseti patnácti let, tedy od doby, kdy se začala biopaliva v dopravě prosazovat, u nich postupně došlo k výměně všech nekompatibilních materiálů. Ostatně jedny z prvních studií posuzujících kompatibilitu biolihu a metylesteru s běžně používanými materiály financovalo Concave, tedy sdružení rafinerských společností. Od kolegů ze zemí, kde se už nějaký pátek E10 prodává, víme, že malá část čerpacích stanic, zhruba do deseti procent, musela projít drobnými úpravami, protože byla materiálově nekompatibilní. A není důvod si myslet, že tomu bude v Česku jinak,“ upozorňuje Ivan Indráček. V rámci Evropské asociace nezávislých petrolejářů (UPEI) aktuálně vzniká zpracování základního přehledu přehledu materiálové kompatibility, který bude sloužit primárně servisním organizacím.

Pomůže revize materiálů, jako jsou těsnění, měřící sondy nebo rekuperace

Podobně to vidí také majitel liberecké společnosti Drinko, která se už přes čtvrt století na českém trhu zabývá výstavbou a servisem čerpacích stanic. „Zejména starší čerpací stanice by měly využít pravidelné revize ke kontrole kritických míst, která mohou obsahovat nekompatibilní materiály. Jde o různá těsnění, měřící sondy nebo rekuperace,“ říká majitel společnosti Milan Vágner. Firma nově nabízí čerpacím stanicím možnost revize a případné úpravy technologického zařízení tak, aby bylo plně kompatibilní s benzíny s vyšším podílem biosložky. „Neřešíme E10, upravujeme pumpy rovnou do standardu E85. Doba je překotná, podíl biosložky se bude v brzké době jistě zase zvyšovat,“ dodává obchodní ředitel společnosti Drinko Josef Prskavec.

Ivan Indráček doporučuje majitelům a provozovatelům zejména starších čerpacích stanic nenechávat revizi na poslední chvíli: „Jde o to, že benzín se v Česku prodává na asi 2900 čerpacích stanicích. Více než polovina z tohoto počtu si v tuto chvíli není jista stavem svého technologického zařízení a možná, že až tři stovky z nich budou potřebovat nějaké úpravy. Výměna těsnění ve stojanu asi není žádný velký zásah, výměna komponent rekuperace už může být složitější a časově náročnější,“ upozorňuje. Revizi mohou čerpací stanice spojit s povinnou revizí či drobnými servisními úpravami a požádat servisní firmu o kontrolu materiálové kompatibility pro paliva s vyšším podílem biosložky – E85 a B30.

 

Související články:

Žádné související články.

Doporučujeme

Poslední vydání speciálu

Čtěte poslední Speciál Čerpačka!

 

                                                               Zajistěte si svůj výtisk

Nejčtenější zprávy

  • Benzina spustila aplikaci Mycí digi linka, auto pozná podle SPZ 7.9k views | posted on 9. dubna 2018
  • ČOI: Kvalita paliv v roce 2019 rostla, nejlepší výsledky mají alternativní paliva 6.9k views | posted on 31. ledna 2020
  • Koncept Fresh Corner je už na stovce čerpacích stanicích MOL 6.6k views | posted on 3. května 2018
  • Benzina spouští bezkontaktní platby mobilem přímo u stojanu 6.2k views | posted on 29. října 2018
  • LPG stanice nově varují před ručním plněním plynových láhví pod pokutou 50 000 korun 4.8k views | posted on 10. července 2020

Komerční sdělení

Archiv komerčních sdělení

Multimédia

Panelová diskuse Fit for 55: Bude na každé čerpačce povinná dobíječka?

Pusťte si zvukový záznam panelové diskuse, která zazněla na 11. kongresu Čerpačka. Odborníci hovořili o direktivě Fit for 55 a jejím dopadu na automobilový průmysl a zákazníky. Co vás v diskusi čeká: Co nám říká direktiva Fit for 55 aneb jaké jsou evropské požadavky na auta a pohonné hmoty? Dočkáme se nové generace spalovacích motorů? […]

Video: Na Šafránce „načerpáte“ palivo i zdravé a regionální potraviny

Čerpací stanice Šafránka Rudná vsadila ve svém obchodě na domácí dobroty a regionální produkty. 

Archiv zpráv

Vydává
Skupina ATOZ Retail
ATOZ Marketing Services, spol. s r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 48117706
www.atoz.cz
Web editorka
Jitka Hemolová
tel.: +420 777 334 277
e-mail: jitka.hemolova@atoz.cz


Group sales manager
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

 

© 2017. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required