LPG má potenciál efektivněji omezit emise z dopravy, nahradit ho může bio LPG

Světová asociace LPG (WLPGA) každoročně vyhlašuje LPG day, který připomíná význam i aktuální trendy v oblasti využití zkapalněného ropného plynu (LPG). V Česku si LPG stále drží čelní pozici v segmentu alternativních paliv. Jeho význam nicméně roste jakožto zdroje energie pro domácnosti i firmy. V tuzemsku je totiž nemálo lokalit, které nejsou plynofikovány, a s blížící se nutnou odstávkou starých kotlů na tuhá paliva může být topné LPG vhodnou alternativou zemnímu plynu. Do budoucna pak může být fosilní LPG zcela nahrazeno bioLPG, které pochází z obnovitelných zdrojů.

Téma letošního ročníku Dne LPG, který připadá na 7. června, je udržitelné zotavení z pandemie COVID-19. LPG totiž může hrát důležitou roli při formování budoucnosti energetické udržitelnosti. Jde o univerzální i ekologický zdroj energie s plně rozvinutou infrastrukturou. „Nejde o to konkurovat ostatním alternativním zdrojům. Nicméně v situaci, kdy je třeba podpořit ekonomiky a stabilizovat veřejné rozpočty, nevidím prostor na rozsáhlé investice do zavádění alternativ typu elektřina, vodík nebo LNG. S větší podporou zavedených technologií ale můžeme již v krátkodobém a střednědobém horizontu otočit trend nárůstu emisí z dopravy, než se skutečně prosadí vozidla s nulovými emisemi,“ říká Ivan Indráček, předseda České asociace LPG (ČALPG).

170 tisíc vozidel má k dispozici téměř 3000 čerpaček

I když loni na českých silnicích výrazně přibylo elektromobilů i plug-in hybridů, LPG je v oblasti mobility stále na čele. Celkově na tuzemských silnicích jezdí asi 170 tisíc vozidel na LPG a tomu odpovídá i hustá síť čerpacích stanic s prodejem autoplynu. Standardních čerpaček, které prodávají benzín a naftu jsou necelé tři tisíce, zatímco míst s prodejem LPG je asi třetina, tedy necelá tisícovka. Motorizace umožňující spalování LPG se vrátily do nabídky některých automobilek a například Dacia chystá na rok 2021 nové SUV Bigster, které bude také dostupné v tovární variantě na LPG. Většina LPG automobilů nicméně vzniká dodatečnými přestavbami. Loni to bylo asi 4000 vozidel, což je necelých 80 % z celkového přírůstku automobilů na LPG.

Nové automobily neustále přibývají

Podobný trend pokračuje letos. Na základě statistik Ministerstva dopravy odhaduje ČALPG, že v za prvních pět měsíců letošního roku bylo uskutečněno více než 1300 přestaveb na LPG. Současně bylo dle Svazu dovozců automobilů letos do konce května registrováno 687 nových vozů na LPG. To je dohromady asi 2000 „nových“ LPG automobilů. Přitom plug-in hybridů přibylo podle analýzy Centra dopravního výzkumu do konce května 1720 a elektromobilů 988. „Přestavby se ale netýkají jen starších motorizací s nepřímým vstřikem paliva do válců. Dodavatelé přestavbových sad drží krok s aktuální nabídkou automobilek, což umožňuje přestavbu širokého spektra vozidel s přímým i duálním vstřikováním,“ doplňuje Ivan Indráček s tím, že dostupný je například i přestavbový kit pro koncernové motory 1,5 TSI 110 kW, který pohání třeba novou Octavii čtvrté generace.

Příležitost do budoucna představuje šetrnější Bio LPG

Ačkoli se LPG považuje za ekologické palivo, stále jde o fosilní zdroj energie. V celosvětovém měřítku pochází 60 % LPG z těžby zemního plynu, zbývajících 40 % z rafinace ropy. Budoucnost je nicméně ve větší ekologizaci tohoto paliva. Podle nedávno publikované studie „BioLPG: A Renewable Pathway Towards 2050“ Evropské asociace LPG (Liquid Gas Europe) budou hrát plyny z obnovitelných zdrojů klíčovou roli v přechodu k energetickým zdrojům šetrným k životnímu prostředí. I v Česku se tak od loňska již můžeme setkat s bioLPG. Letos v květnu už bylo na český trh dodáno více této komodity než za celý rok 2020, byť stále jde v celkovém měřítku o zanedbatelný objem. Na některých čerpacích stanicích je tak v současnosti k dostání LPG obsahující příměs biopropanu, jenž vznikl jako vedlejší produkt při výrobě hydrogenovaného rostlinného oleje (HVO), který nahrazuje nepopulární biopaliva první generace.

Z chemického hlediska je bioLPG naprosto stejné jako jeho fosilní varianta. K úspoře emisí – bioLPG má z hlediska celého životního cyklu paliva až o 80 % nižší uhlíkovou stopu než klasické LPG – tak dochází nikoliv při spalování, ale při výrobě paliva. Obě komodity lze samozřejmě také libovolně míchat a bioLPG může nakonec to fosilní zcela nahradit. „Podstatné je, že díky dostatečně rozvinuté infrastruktuře lze přejít na bioLPG prakticky ze dne na den. Předcházející investice do dodavatelského řetězce LPG a zařízení tak budou nést užitek i v budoucnu, aniž by byly nutné rozsáhlé investice do zcela nových technologií,“ zdůrazňuje Ivan Indráček a dodává, že ve schvalovacím procesu je nyní výzkumný projekt ohledně potenciálu produkce bioLPG v Česku. Podle zmíněné studie Liquid Gas Europe by měla být budoucí poptávka po LPG na evropském trhu v horizontu 30 let zcela uspokojena díky bioLPG vyrobenému z evropských obnovitelných zdrojů.