Omezení některých stávajících prodejních míst. Vznik nových. Snížení prodejů, které se dařilo v meziročním srovnání nakonec dohnat, vliv tuhé zimy a nový sortiment. I tak by se dal ve zkratce charakterizovat poslední vývoj v segmentu autokosmetiky a provozních kapalin.
Podíváme-li se na minulý a tento rok, je evidentní, že kategorie autokosmetiky a provozních kapalin patří k těm, které, pokud jde o prodeje, během pandemie nezaznamenaly žádné velké výkyvy. Zatímco některé specializované obchody prodávající toto zboží byly opakovaně část roku zavřené, po otevření prodeje vždy dohnaly. A protože zboží bylo navíc dostupné na čerpačkách, které až na některé výjimky byly stále otevřené, tak se nic mimořádného neodehrálo.
Zákaznické chování se nijak nezměnilo
První koronavirový rok příliš neovlivnil prodeje autokosmetiky a provozních kapalin. A to díky tomu, že zůstaly otevřené všechny služby spojené s automobilovým průmyslem, tedy nejen čerpací stanice, ale také servisy, autodopravy či prodejny autopříslušenství. „Výjimkou byly zavřené čerpací stanice na hraničních přechodech,“ hodnotí toto období Marcel Vokoun, senior manažer nezávislého trhu a čerpacích stanic v ČR společnosti Filson. Dodává, že velký vliv na prodej provozních kapalin v zimním období tak měla tentokrát pravá tuhá zima. „Je to tak, vzhledem k únorovým podmínkám, pokud jde o počasí, jsme zaznamenali vysokou poptávku po provozních kapalinách. Další vývoj bude záviset na tom, jak bude vypadat situace ohledně šíření koronaviru v budoucnu,“ konkretizuje Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro sítě čerpacích stanic Benzina Orlen. Každopádně prodeje provozních kapalin jsou velmi závislé na počasí. „V meziročním porovnání se v naší síti prodeje provozních kapalin a autokosmetiky o několik procent zvýšily i přes koronavirovou pandemii,“ informuje Jan Šimek, provozní vedoucí společnosti Tank Ono.
Podle společnosti MOL Česká republika se zákaznické chování nijak mimořádně nezměnilo. „Zákazníků celkově ubylo, ale vzhledem k zavřeným hobby marketům a dalším speciálním prodejnám s autokosmetikou se u nás prodeje drží na stejné úrovni jako v loňském roce,“ uvádí retail offer manager Ivo Velíšek. Situaci v hobby marketech komentuje Petr Břicháček, ředitel obchodu společnosti AutoMax Group: „V tomto prodejním kanále jsme zaznamenali velký pokles ve všech kategoriích. Naopak potravinové markety měly v tomto případě mírný nárůst.“ Je však zajímavé, že podle něj čerpací stanice dokonce zaznamenaly nárůst, a to zejména v autodoplňcích, jako jsou stěrače, mobilní příslušenství, ubrousky, utěrky, osvěžovače a tak dále. Technické drogerie, autoservisy a prodejny náhradních dílů potom zůstaly beze změn.
K výraznému odlivu prodejů do e-commerce nedochází
Zákazníci začali dražší autopříslušenství a autodoplňky ve větší míře nakupovat na internetu. „Na to jsme zareagovali a kompletní sortiment z našeho portfolia umožnili přes vybrané partnery nakoupit on-line. I nadále očekáváme stoupající trend a v současné době navíc pociťujeme jak v Praze, tak v Brně na pobočkách Filson store zvýšený zájem o výdej zboží objednaného v e-shopu,“ deklaruje Marcel Vokoun. Autokosmetika je tak, co se týká zájmu spotřebitelů, sortimentem pro prodej v e-shopech velmi vhodný, naopak provozní kapaliny nejsou pro tento způsob prodeje moc zajímavé. „Jde o těžké a relativně levné zboží, navíc v některých parametrech pro dopravu zásilkovými službami nevhodné,“ míní Miroslav Dvořáček, obchodní manažer společnosti Agrimex. Doplňuje, že je to zejména z důvodu nebezpečných látek a vysoké hořlavosti.
„Skutečně, prodeje zboží v našich kategoriích mohou být v e-commerce prostředí minimálně problémové. Jde totiž také o to, že cena dopravy je často vyšší než cena samotného produktu, což zákazník ve většině případů není ochoten investovat,“ informuje Petr Břicháček. Řada zákazníků podle něj navíc není zatím připravena nakupovat do zásoby. „Nepozorujeme výrazný odliv prodejů do segmentu e-commerce. Čerpací stanice jsou zpravidla místem impulzního nákupu, případně nákupu takzvané momentální potřeby, kdy motorista například zpozoruje nízkou hladinu nádrže kapaliny do ostřikovačů a okamžitě ji doplní přímo na čerpací stanici,“ doplňuje Filip Balcárek. Mnoho zákazníků také cíleně míří k čerpacím stanicím, aby zakoupili občerstvení. A při té příležitosti nakoupí i potřebné provozní kapaliny.
Dezinfekce musí být šetrná k plastům
Výrobci na začátku vypuknutí koronakrize promptně zareagovali, a kromě stálého sortimentu do prodeje zařadili i nový, především dezinfekce, o které byl velký zájem. „V listopadu 2020 jsme přišli na trh s novou designovou řadou dezinfekčních prostředků Sanitiz. Tato řada obsahuje dezinfekci na ruce, čisticí prostředky na plochy a podlahy, čisticí prostředky na koupelny a vodní kámen, čisticí prostředky na kuchyně a čisticí přípravky pro interiér automobilu,“ deklaruje Marcel Vokoun.
Také podle společnosti Agrimex měla koronavirová epidemie vliv na zvýšení zájmu o přípravky a pomůcky pro čištění interiéru vozů, důležité hlavně u vozů, kde se často střídá posádka (taxi, půjčovny aut a služební vozy). „Ne každá obecně používaná dezinfekce je šetrná k převážně plastovým povrchům v interiéru aut,“ upozorňuje Miroslav Dvořáček. Novou výzvou, respektive požadavkem, především u profesionálních firem, tak bylo častější a intenzivnější čištění větracího a klimatizačního systému od případného covidu-19.
„Češi myslí ekonomicky.“
V České republice v případě chladicích kapalin dominuje prodej koncentrátů, kdy je nutné jej před použitím naředit vodou. Na západ od našich hranic jsou to častěji náplně připravené pro přímé nalití do chladicího systému, takže ready-to-use mixy. Česká cesta je ovšem v konečném výsledku ekonomicky výhodnější, a tak převažuje. (Miroslav Dvořáček, obchodní manager, Agrimex)
Český trh je jistým způsobem zhýčkaný
Pokud jde o trendy a spotřebitelské návyky ohledně nákupů autokosmetiky a provozních kapalin v porovnání s jinými zeměmi, český trh v podstatě kopíruje ten mezinárodní. „K nim patří zvýšená popularita výrobků s nanočásticemi a také takzvané ready-to-use produkty, které jsou určené k okamžitému použití bez nutnosti ředění,“ reaguje Filip Balcárek. Zákazníci čerpacích stanic MOL začínají dávat přednost kvalitním kapalinám před těmi nejlevnějšími, které trh nabízí. Podle Iva Velíška je tak patrná vzrůstající potřeba kvality nad cenou.
Mírné odlišnosti přece jen najít lze. „Tuzemský trh je podle našich poznatků jistým způsobem ‚zmlsaný‘. Jestliže v západní Evropě jsou u zimních kapalin do ostřikovačů obvyklé jen dva druhy mrazuvzdornosti do –20 °C a pak až –60 °C, u nás jsou obvyklé –10 °C, –20 °C, –30 °C, –40 °C a pak i –80 °C, plus ještě některé varianty jako –22 °C či –25 °C. Ze zkušeností s testováním různých kontrolních nákupů ale vyplývá, že ne vždy údaj odpovídá etiketě,“ říká Miroslav Dvořáček. Dále jsou zákazníci lákáni na různé chytré nádoby, nálevky a designové výkřiky v oblasti obalů, což se v zahraničí tolik neděje.
Barely odlehčují přírodě
Trh nemůže zůstat bez novinek. „Průběžně se věnujeme změnám v obalech výrobků, barvě a vůni kapalin do ostřikovačů a designu etiket. Do sortimentu jsme zařadili již dva koncentráty chladicích kapalin. A to pro francouzské vozy, především značky Renault, a asijské vozy, konkrétně japonské a korejské,“ prozrazuje Miroslav Dvořáček. Společnost MOL Česká republika plánuje nově distribuci dezinfekce vlastní výroby pod značkou MOL Hygi, a navíc zavádí nabídku stáčených ostřikovačů z důvodu snížení zatížení plastovým obalem.
Výrobcům není lhostejný vliv na životní prostředí. Proto řada z nich přemýšlí o tom, jak mu ulehčit, a to okamžitě a bez čekání na zákony. „V pilotním projektu jsme na třech čerpacích stanicích připravili prodej kapaliny do ostřikovačů přímo z barelů. Spotřebitel si je natankuje do vozidla a odpadá nutnost použití plastového kanystru, což přináší výhody pro řidiče, prodejce i životní prostředí,“ pochvaluje si Marek Roll, specialista komunikace a marketingu společnosti Čepro. Co se týká novinek v síti Avia společnosti Union Energy, ta v loňském roce rozšířila sortiment potřeb pro motoristy o vlastní produktovou řadu kapalin do ostřikovačů. „Pro letošní rok máme přichystánu širokou paletu produktů balených pod naší vlastní značkou, jako jsou letní vody do ostřikovačů ve dvou vůních, chladicí kapaliny a ucelenou řadu motorových olejů,“ prozrazuje jednatelka Jana Šoltésová.
Na trh míří celá řada novinek
Společnost Filson na podzim 2020 uvedla na trh české produkty pod značkou Velvana. Šlo o chladicí kapaliny Antifreeze Profi C a D určené pro široké spektrum vozového parku. Dále produkty Arva pro čištění motorů, brzdové kapaliny Syntol, mycí přípravek Servošampon Rapid. „Na začátku roku 2021 jsme výše uvedené české tradiční značky doplnili o autokosmetiku Autocleaner v celé šíři od kokpit sprejů po technické spreje. Dále jsme na letní sezonu připravili novinky letní kapaliny do ostřikovačů Glacidet zelený s vůní jablko, červený s vůní višně a růžový Penguin Lady s nanoefektem,“ prozrazuje Marcel Vokoun.
Mezi novinkami v produktovém portfoliu Carlson je k dispozici letní kapalina Pink Lady v kanystru II. generace o objemu tři litry a dále 100ml odstraňovač škrábanců. V technických sprejích se objevila novinka, mazací olej S PTFE 200 ml, přípravek na odstranění olejových a mastných skvrn, řezný olej 400 ml, univerzální čistič, uvolňovač šroubů a rzi 200 ml, konzervační olej 200 ml, multifunkční olej 200 ml a silikonový olej 200 ml. V březnu přišla na trh velikonoční edice letní směsi do ostřikovačů zelené barvy a svěží vůně a také čistič klimatizace 500 ml.
Článek vyšel v tištěném Speciálu Čerpačka Jaro 2021.