V nealku má hlavní slovo stále energy

Nealkoholické nápoje patří na čerpací stanici ke klíčovému doplňkovému sortimentu. Objem jeho prodeje pak výrazně závisí na poloze benzinky a frekvenci návštěv zákazníků. Období lockdownů dokázalo na mnoha místech srovnat silné léto, jinde ale zůstaly průměrné až podprůměrné. Vítězem všech nealko kategorií na čerpačkách zůstávají energy drinky.

Některé čerpací stanice během pandemie sloužily a slouží jako místo pro malé nákupy. Nahrazují tak třeba omezenou otevírací dobu standardních obchodů. „Díky tomu prodej nápojů na čerpacích stanicích rostl i přes omezovanou mobilitu obyvatelstva,“ komentuje situaci na trhu Ondřej Postránský, ředitel strategického marketingu společnosti Mattoni 1873. Po pandemii tento trend pravděpodobně rovněž odezní, část spotřebitelů si ale čerpačku jako místo pro rychlý nákup nejen nealko nápojů zřejmě oblíbí i nadále.

Situaci by měla zlepšit i silnější podpora prodeje

„Ani pandemie ale neovlivnila fakt, že studené nealkoholické nápoje nakupují všechny české domácnosti,“ říká Vladimíra Šebková, client relationship manager Spotřebitelského panelu GfK. V loňském roce si ovšem ze všech prodejních kanálů pro studené nealkoholické nápoje nejvíce polepšil on-line. Kategorii v něm nakoupila desetina domácností a výdaje v tomto formátu meziročně vzrostly o třetinu.

Pozastavení růstu prodejů kvůli omezené mobilitě potvrzuje například Ondřej Krhánek, marketingový manažer značky Capri-Sun (Vitar), nebo Kamil Výborný, brand manager společnosti Pfanner. „Segment čerpacích stanic pro nás znamenal významný propad, a to především v období první vlny pandemie. Situaci nezměnilo ani rozvolňování během léta. Druhá polovina roku pak přinesla zlepšení, ale pro naše značky to celkově znamenalo meziroční propad až o několik desítek procent,“ shrnuje Kamil Výborný. Letos proto firma chystá pro zlepšení situace nejen novinky, třeba Pfanner ginger shot v 0,15l plechovce, ale také silnější podporu prodeje.

Růst oproti celkovému poklesu

Podle Petry Diamond, head of trade marketing společnosti Red Bull Česká republika, energetické nápoje na čerpacích stanicích meziročně narostly jak v hodnotě, tak v kusech jen o jedno procento, zatímco ostatní kategorie nealko nápojů skončily s jedno- až dvojciferným poklesem. „První dva měsíce letošního roku jsme zaznamenali meziroční 13procentní nárůst, březnové výsledky už ale opět výrazně ovlivní lockdown,“ míní Petra Diamond. Dodává, že čerpací stanice přišly o movitější zákazníky, kteří teď převážně pracují z domova a výrazně méně cestují. I proto má podle ní pandemie největší negativní dopad právě na prémiové výrobky.

Brand manager značky Semtex (Kofola Československo) Aleš Hladil uvádí, že spotřebitel měl sice méně příležitostí pro „on the go“ nákupy, přesto na čerpacích stanicích na rozdíl od retailu nedocházelo k preferenci značek pohybujících se v nižší cenové hladině. Koncept značky Semtex postavený na různých typech energií se osvědčil, letos tak řadu specializovaných nápojů Semtex High, Flow a Long doplní ještě Semtex Focus s vysokým obsahem hořčíku, nižším obsahem cukru a s extrakty z yerba maté a guarany.

Nealko ovlivnilo i počasí

Jak uvádí Filip Balcárek, ředitel pro shop a gastro sítě čerpacích stanic Benzina Orlen, situaci v kategorii nealkoholických nápojů neovlivnila jen pandemie, ale také, jako každoročně, počasí. „V rámci pandemie ovšem došlo ke změně ve skladbě zákazníků na našich čerpacích stanicích, což ovlivnilo objemy prodeje některých produktů. Těší mě, že v této souvislosti se v loňském roce velmi dobře dařilo výrobkům pod naší privátní značkou Verva,“ deklaruje. V kategorii nealkoholických nápojů nabízí Benzina Orlen široké portfolio privátních produktů pod značkami Stop Cafe a Verva. A největším bestsellerem mezi nimi jsou energetické nápoje Verva. „Kromě tradiční příchutě nabízíme příchuť mojito a také verzi bez přidaného cukru. O oblibě našich energetických nápojů jasně svědčí fakt, že jeden prodáme každých 20 sekund,“ specifikuje Filip Balcárek. A protože se privátkám daří, i letos je síť hodlá rozšířit.

Vlastní privátní řadu nealkoholických nápojů plánuje letos uvést na trh společnost MOL Česká republika. Minulý rok byl podle retail offer managera Iva Velíška na úrovni toho předchozího, pokles počtu zákazníků během loňských lockdownů byl na čerpacích stanicích naštěstí kompenzován silnou letní sezonou.

Provozní vedoucí sítě čerpacích stanic Tank Ono Jiří Šimek potvrzuje, že zejména energy drinky patří v kategorii nealkoholických nápojů k těm nejprodávanějším a firma tu zaznamenala menší růst.

V síti čerpacích stanic EuroOil ale podle Marka Rolla, specialisty komunikace a marketingu společnosti Čepro, klesla meziročně kategorie energetických nápojů až o pět procent. Úbytek podle něj ovlivnila právě menší mobilita zákazníků, kteří si při delších trasách doplňují energii v podobě energy nápoje či kávy.

Novinky přinesou do regálů svěží vítr

Výrobci se i letos chystají uvést na trh novinky, které zákazníky chytnou za srdce a oni jim dají v rámci impulzního (a poté už opakovaného) nákupu šanci. Rok nabitý novinkami a jejich podporou chystá třeba společnost Coca-Cola HBC Česko a Slovensko. Celý rok 2021 budou na trhu viditelné aktivity značky Monster, kde je připraveno pět národních spotřebitelských soutěží a čtyři silné inovace v portfoliu. Firma se zaměří také na podporu značky Kinley a Natura. Výrazné budou také oslavy 50. výročí výroby nápoje Coca-Cola v Československu. „S aktivitami na čerpacích stanicích se budeme dostávat blíže k českým spotřebitelům a k vazbám k naší zemi,“ vysvětluje plán aktivací a inovací national shopper manager Pavel Beroušek. Dodává, že v neposlední řadě firma podpoří prodej s partnery prostřednictvím aktivace klíčových spotřebních příležitostí navázaných na celé její portfolio.

„Prodej Monsteru na čerpacích stanicích meziročně roste. Trh energy drinků se posouvá směrem k ochuceným variantám a variantám bez cukru. Spotřebitelé si energy drinky kupují nejen za účelem dobití energie, ale důležitá je pro ně i chuť. Až 44 procent spotřebitelů si energy nápoje kupuje proto, že jim chutnají. Tento rok jim nabídneme nové příchutě i bezcukerné varianty,“ přibližuje trh energy drinků Hana Walicová, brand manažerka značky Monster. Specialitou určenou na cesty a pro motoristy je podle ní třeba uzavíratelná plechovka klasické zelené varianty Monster o objemu 553 ml. Novinkou letošního roku bude mimo jiné Monster Pacific Punch.

Inovaci v energy segmentu nabídne také značka Red Bull – letní edice ponese příchuť kaktusového plodu a čeká ji silná in-store i mediální podpora. „Kategorie energy drinků tvoří na čerpacích stanicích třetinu hodnoty všech nealko nápojů. V rámci category managementu proto doporučujeme zajistit férový regálový podíl celé kategorie, ve které by měl být vždy celý sortiment vedoucí značky a k tomu výběr maximálně tří až čtyř značek tak, aby byly pokryté všechny cenové segmenty. Z našich výzkumů a zkušeností vyplývá, že není efektivní držet na regále více značek,“ doporučuje Petra Diamond.

Inovace a limitované edice doplní plně recyklovatelné brčko

V nabídce značek bude inovovat také společnost Mattoni 1873. Tři oblíbené příchutě přírodní minerální vody Mattoni – Cedrata, Black a Multi – uvede firma nově na trh v 0,5l plechovkách, jejich launch bude doprovázen také TV kampaní. „V plechovce bude rovněž prémiový tonic Schweppes a na trh chystáme i novou Pepsi Vanilla. Premiéru bude mít také nová Mirinda Mix-It s příchutí borůvky a pomeranče. Ve druhé polovině roku uvedeme limitovanou edici energy drinku Rockstar spojenou se světem e-sportu, konkrétně gamingem,“ přibližuje novinky Ondřej Postránský. Dodává, že nejprodávanějšími příchutěmi energy nápojů jsou stále Rockstar Original a Rockstar Xdurance Blueberry.

Společnost Kofola ČeskoSlovensko na trh aktuálně uvádí novou prémiovou značku citrusových limonád s vyšším obsahem ovocné šťávy Targa Florio, a to ve třech příchutích: pomeranč, krvavý pomeranč a citrón. Na čerpacích stanicích bude k dostání v plechovkách o objemu 0,33l s výrazným designem.

Značka Capri-Sun chystá nejen na čerpací stanice přelomovou novinku. „Jde o plně recyklovatelné brčko, které nahradí dosavadní plastové,“ konkretizuje Ondřej Krhánek. Druhou novinkou je rozšíření nabídky ledových čajů o nový Capri-Sun Ice Tea Lemon.

Na čerpací stanice zamíří také novinky, které charakterizuje zájem spotřebitelů o zdraví a složení nealkoholických nápojů. „Lidé si čím dál tím více uvědomují, že jejich zdraví je daleko důležitější veličina než takzvaný výhodný nákup chemicky obarvené přeslazené vody plné konzervantů ve slevě,“ míní Tomáš Krumpholz ze společnosti Bohemsca, která na trhu nabízí sortiment biolimonád. Pandemie koronaviru podle firmy ukázala, že si spotřebitelé v čase, který trávili doma, zpříjemňovali život nákupem kvalitních nápojů v e-shopech. Ty pomohly firmě stabilizovat nelehkou situaci během covidu. „Nekupovaly se ale jen ovocné biolimonády zaměřené spíše na rodiny s dětmi, na odbyt šla také třeba biocola bez kyseliny fosforečné,“ přibližuje zákaznický apetit Tomáš Krumpholz. Výrazný nárůst společnost zaznamenala také u toniků ve skleněné 330ml lahvi ve variantě lipový květ s bazalkou a mateřídouška s meduňkou. Bio limonádové bestsellery nabídne firma na trh také ve 330ml plechovkách.

Co na to odborníci

„Zákazník si potrpí na klasiku i inovace.“

I přesto, že u většiny značek je nejprodávanější klasická příchuť, zákazník očekává novinky. Kromě citrusových příchutí jsou úspěšné jak ty exotičtější, tak i klasické „domácí“. Letní edice Red Bull loni zahrnovala meloun a zimní zase ledovou malinu a obě varianty zaznamenaly vysoké prodeje. Ve formátech převažuje balení do 500 ml, které na čerpacích stanicích představuje 64 procent kusových prodejů, velikosti do 300 ml pak zbylých 36 procent.

Petra Diamond, head of trade marketing, Red Bull Česká republika

 

„Na čerpačkách chybějí domácí i zahraniční návštěvníci.“

Zájem o nákup nealkoholických nápojů, včetně těch energetických, je stále zásadně ovlivněn mírou cestování tuzemských spotřebitelů a absencí zahraničních turistů. Čerpací stanice ale nejsou primárně místem, kde se nápoje nakupují ve velkém. A i díky tomu, jak je síť čerpacích stanic v tuzemsku bohatá, zákazníci si obvykle výraznější zásoby dopředu nedělají.

Veronika Jakubcová, výkonná ředitelka, Svaz výrobců nealkoholických nápojů

 

 

„Energy drinky rostly navzdory pandemii.“

Některé čerpací stanice se staly nákupními místy pro obvyklou domácí spotřebu, celkově ale nealko nápoje na čerpacích stanicích poklesly. Navzdory pandemii se dařilo energy drinkům, měli jsme několik úspěšných aktivací se značkou Monster. Budeme v nich pokračovat i letos, včetně spotřebitelských soutěží a silných inovací. Čeká nás také oslava 50 let výroby nápoje Coca-Cola v Československu, která nemine ani čerpací stanice.

Pavel Beroušek, national shopper manager, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko