
Pivo představuje v tuzemském maloobchodě celkově nejprodávanější kategorii. Podle společnosti NielsenIQ ročně na českém trhu generuje 23,8 miliardy korun. Za pivní jedničkou následují sýry, tvrdý alkohol a čokoládové cukrovinky. Pandemie koronaviru, která spotřebitelům uzavřela restaurace, navýšila prodeje v maloobchodě o více než deset procent (10,6 %). A pro pivo zákazníci zamířili častěji také na čerpací stanice.
Zhruba šest z deseti spotřebitelů je konzumenty piva a zaujmout je v regále není snadné. Zvlášť na čerpací stanici, kde bývají nákupy zboží často impulzního charakteru. Svou roli samozřejmě hraje také sezona, za pivo obvykle spotřebitelé utrácejí více v létě a na konci roku. Z tohoto pohledu byl ovšem loňský rok výjimkou, s příchodem pandemie koronaviru se totiž spotřebitelé svým oblíbeným mokem v maloobchodě výrazně předzásobili. „Nejvyšší prodeje piva v roce 2020 tak byly realizovány v dubnu, kdy jsme zaznamenali nárůst o 32 procent v porovnání s předchozím rokem,“ přibližuje nákupní pandemický apetit Michal Elšík, client analytics leader společnosti NielsenIQ, která kategorii na celém maloobchodním trhu monitoruje.
Dynamicky rostou ležáky a jedenáctky
Pivní kultura se v tuzemsku pozvolna mění, konzumenti se odklánějí od světlých výčepních piv a stále více jsou ochotni zkoušet piva s více stupni a zajímavé speciality. Své místo na trhu a prostor v nákupním košíku získávají také tzv. piva řemeslná, craftová. „Ve výčepním pivu vidíme pokles zhruba devět procent,“ uvádí Michal Elšík. Z dat je zřejmé, že dynamický růst zaznamenávají hlavně ležáky a jedenáctky. „Spotřebitelé přecházejí k vícestupňovým pivům, říkáme tomu premiumizace,“ dodává. Za posledních 10 let narostly ležáky o 160 % a jsou druhou nejprodávanější pivní kategorií. I jedenáctky si nacházejí své zákazníky, v uvedené periodě rostly o 138 %.
Přispěly promoční aktivity a multipacky
Sítě čerpacích stanic víceméně potvrzují, že pivu se v loňském roce na čerpačkách dařilo. Velmi ovšem záleželo na jejich poloze. Kvůli omezené mobilitě se tak spíše než dálničním čerpacím stanicím vedlo těm městským a příměstským.
Marek Roll, specialista komunikace a marketingu společnosti Čepro, provozovatele sítě čerpacích stanic EuroOil, potvrzuje, že pivo má během pandemie vzrůstající tendenci. V žebříčku nejprodávanějších značek pak vévodily Velkopopovický Kozel, Gambrinus a Pilsner Urquell.
Dobře si pivo vedlo také na čerpacích stanicích společnosti MOL Česká republika. „Zvýšená poptávka a změna zákaznického chování se projevily po uzavření segmentu horeca. Pozitivní efekt na kategorii měly také promoční aktivity a dostupnost zvýhodněných multipacků piv v rámci naší nabídky,“ přibližuje retail offer manager Ivo Velíšek.
Na popularitě ale podle Tomáše Balcárka, ředitele pro shop a gastro společnosti Benzina Orlen, nabírají kromě stále oblíbených ležáků také lokální pivovary, které se síť jejích čerpacích stanic snaží zařadit do nabídky a vycházet tak vstříc vybraným lokálním chutím. „Kategorie piv na čerpacích stanicích je jednou z nejvíce rostoucích kategorií,“ dodává.
Regály a chladicí boxy oživí novinky
Data Spotřebitelského panelu GfK (1–12/20) založená na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku českých domácností uvádějí, že pivo pro domácí spotřebu nakupuje přes 90 % českých domácností, přičemž jedna se na nákup piva vydá v průměru 42krát ročně a za své pivní nákupy utratí 3 900 korun. „K nejoblíbenějším typům piva patří ležáky, které v roce 2020 nakoupily tři čtvrtiny českých domácností,“ říká Hana Paděrová, konzultantka výše zmíněného panelu. Oblíbené jsou rovněž radlery, které jen s malým odstupem nakupuje podobný počet kupujících. Ze Spotřebitelského panelu GfK je také zřejmé, že jednotlivé typy piva se liší frekvencí nakupování. Zatímco ležáky i výčepní piva nakupovaly domácnosti 20krát do roka, radlery 13krát a třeba cidery jen sedmkrát.
„Zvýšený zájem jsme zaznamenali především o ležáky Pilsner Urquell, Radegast Ryze Hořká 12 a Velkopopovický Kozel 11. Dlouhodobě také rostou prodeje nealkoholického Birellu včetně ochucených variant,“ přibližuje spotřebitelský apetit z produkce společnosti Plzeňský Prazdroj její obchodní ředitel Tomáš Mráz. A ačkoli zůstává letošní rok s ohledem na stále probíhající pandemii těžko předvídatelný, bude se firma snažit na čerpacích stanicích vylepšovat regálová vystavení a chystá se i na nové chladicí boxy.
Objeví se také výčepní speciál
„Počítáme také s produktovými novinkami. Nově se na čerpacích stanicích objeví výčepní speciál Radegast Ratar nebo postupem času i novinky od Birellu,“ doplňuje Tomáš Mráz. Radegast Ratar si zákazníci oblíbili díky extra hořké a plné chuti, jde o nejvíc hořké pivo v historii pivovaru, přitom se nejedná o silné pivo. „Je to trend hlavně mezi mladšími spotřebiteli, kteří dávají přednost nápojům s menším obsahem alkoholu, ale s výraznější chutí,“ přibližuje směr vývoje Tomáš Mráz. Další novinkou společnosti, která by se mohla časem dostat i na regály čerpacích stanic, je světlé svrchně kvašené pivo Radegast ROG IPA. Stejně jako Radegast Ratar jej firma testuje nejprve ve vybraných obchodech.
I společnost Heineken Česká republika zaznamenala rostoucí zájem o značky ze svého portfolia, ačkoliv jarní měsíce loňského roku velmi výrazně ovlivnily prodeje a plánované akce. „Na druhou stranu se pak v dalších částech roku v pivní kategorii podařilo prodeje dohnat a někde i růst. Tomu napomohlo hlavně období, kdy mohly být čerpací stanice otevřené v neděli, zatímco velká část maloobchodu měla z důvodů vládních nařízení zavřeno,“ přibližuje tisková mluvčí Dita Vašíčková. Nejvíce podle ní fungoval prodej na městských a příměstských čerpacích stanicích, prodeje přitom táhly především značky Krušovice a Zlatopramen. Letos firma na čerpačkách podpoří nejen značku Krušovice, ale také prémiovou značku Heineken, kterou čeká promo hlavně v rámci fotbalového Eura 2021.
Přání svých štamgastů vyslyšel Pivovar Starobrno a uvařil pro ně extra hořký ležák Bitr s hořkostí 35 IBU. Aktuálně jej lze koupit v láhvi či v plechovce.
Češi mají rádi plnou a výraznou chuť
Oblibu vícestupňových piv potvrzuje také ředitel pivovaru Zubr Tomáš Pluháček. Výrobce, který se zaměřil hlavně na sudové pivo, v loňském roce pootočil směr čepování do plechovek a lahví. V pivovaru nicméně stále věří, že se doba čepovaného piva zase znovu vrátí. „Naším nejprodávanějším pivem, jak v sudové, tak i balené podobě, je jedenáctistupňový čtyřikrát chmelený ležák Zubr Grand,“ přibližuje Tomáš Pluháček. Čeští pivaři podle něj vyhledávají chuťově zajímavější a výraznější piva. Proto roste nejen obliba jedenáctek, ale i speciálů. Pivovar Zubr má v nabídce 14stupňový Zubr Maxxim a v druhé polovině roku přijde s dalšími speciály.
Velmi dobrý rok zažil také národní pivovar Budějovický Budvar, jehož výstav piva i přes pandemii koronaviru byl nejvyšší v historii. Firmě se dařilo jak v tuzemsku, tak i v exportu. „Na domácím trhu určitě bodoval hořký ležák Budvar 33, který jsme loni na jaře uvedli na trh v lahvích a plechovkách,“ potvrzuje obchodní ředitel pro tuzemský trh Petr Kubín. Letos se pivovar pustí do výroby limitovaných edic ve spolupráci s vybranými minipivovary.
Na covidovou situaci reaguje také společnost Pivovary Staropramen, která na trh uvedla piva Smíchovského výběru, na něž byli zákazníci zvyklí hlavně z hospod a restaurací. Podle dat značky Staropramen roste konstantně od roku 2010 v prodejích podíl vícestupňových piv a z nabídky, která v minulosti představovala spíš osvěžení v limitovaných edicích, se stává nabídka stálá. Rovněž tento výrobce tak reaguje na trend obliby vícestupňových a speciálních piv. Spotřebitelé tak mohou i na čerpacích stanicích vybírat ze tří pivních speciálů – Nefiltr Pšeničný, Extra chmelená 12 a Granát.
„Čerpací stanice často plní roli malého obchodu.“
Pivu se na čerpacích stanicích dařilo – tomu alkoholickému i nealkoholickému. Přestože měla pandemie v některých měsících dopad na mobilitu obyvatel, tato místa prodeje byla stále otevřena a mnohde hrála roli malého obchodu, který byl v lockdownu otevřený. A to i v listopadu, kdy došlo k zákazu nedělních prodejů v maloobchodě, ale benzinky zůstaly díky výjimce otevřené. Během listopadu tak pivo narostlo ještě výrazněji.
Tomáš Mráz, obchodní ředitel, Plzeňský Prazdroj